Ni vill jag bena upp OOans argument för jag aner itne att de är korrekta och ge min en anna version varför komp faktiskt missgynnar oerfarna spelare och folk som vill spela för attd et är kul.
Mortarion skrev:
Vi tänker oss en person som inte bryr sig om rankingen och egentligen inte om placering i turneringen heller, även om han vill ha roliga och jämna matcher. Han har en dålig armé baserad på vilka modeller han tyckte såg snyggast ut och hade coolast bakgrund. Han kan välja att antingen åka på en kompad eller en okompad turnering.
På en okompad turnering så har alla så hårda listor de kan (inom restriktionerna om det finns sådana). Vår exempelperson kommer antagligen inte att få speciellt många jämna matcher, utan kommer att bli totalt överkörd i de flesta matcherna. Varken han eller hans motståndare kommer att ha speciellt roligt. Jag säger inte att okompade turneringar är fel, utan bara att man måste vilja spela okompat, dvs göra en så hård lista som möjligt, för att det skall funka.
Även om man inte bryr sig om ranking eller placering, så är jag övertygad över att man vill ha trevliga mottåndare och matcher, men man vill gärna vinna det är trots allt ett spel. Komp eller inte så kommer de duktiga spelarna alltid göra så hårda arméer som möjligt enligt vad premisserna tillåter. Detta är inget som komp åtgärdar. Vad kompen snarare gör är att en person som inte vet eller kan kompopta får en ännu större nackdel när han har gjort val som kompar dåligt och möter personer som har dels betydligt bättre komp eller betydligt bättre armé samt är bättre spelare detta gör ärligt talat matchen ännu tråkigare. Komp kommer aldrig ta bort tävlingsmomentet, utan det bara gynnar duktiga spelare.
Mortarion skrev:På en kompad turnering kommer variationen i listorna att vara större. Vissa kommer att spela hårda listor och vissa kommer att spela mjukare (antingen för att de känner för det eller för att de tror att den extra kompen de får ger dem en bättre chans att vinna). Vår exempelperson kommer att ha en mycket större chans att få jämna matcher. Och om han möter en hårdare lista kommer kompen att kompensera så att hans uppdrag inte blir att utplåna fienden utan att hålla tillbaka en överlägsen fiende samtidigt som han försöker minska sina egna förluster.
Detta är ett gammalt argument som delvis var sant men inte stämmer längre. Komp kan öka variationen mellan olika codexar. Dock likriktar det valen inom codexen så alla SM listor ser likadana ut eller alla Nidslistor ser likadana ut. Så jag skulle nog påstå att variationen blir mindre och monobuildsen fler. Testpersonen kommer troligtvis få möta liknande arméer hela tiden. Dessutom är de kompoptade och välkompnerade så om han möter folk emd samma komp kommer de vara bättre arméer så personen kommer troligtvis få en ännu svårare match. Det sista problemet här är att turneringssystemet har under hela 5th edition gynnat att man skall utplåna sin motståndare istället för att fokusera på missionet, gamla vp systemet var väldigt tråkigt för vår testperson som möter en person vars mål är att wipea honom.
Mortarion skrev:Det kan naturligtvis finnas tävlingsinriktade personer på båda typerna av turneringar. Men för en person som har byggt sin lista på ett icke tävlingsinriktat sätt, dvs med andra förutsättningar än vad som är bäst (komp eller inte) så anser jag att en kompad turnering har betydligt mer att erbjuda.
Att bygga ihop en armé och göra den så bra som möjligt anser jag vara en väldigt viktig del i hobbyn. Skall man gå på en turnering vet man att premisserna kommer vara att det är en tävling även om det är kompad eller inte. Vår testperson har valt sin lista med vad han tycker är coolt därför kommer han få en nackdel när man inte har komp-mall/tänk i åtanke och kommer därför få en sämre komp en vad han borde få.
Till slut komp kommer aldrig kunna göra en turnering mindre kompetetiv. Det är bara en turnering med andra förutsättningar. Är man inte van turneringsspelare/kompoptare eller vet vad arrangörerna anser om saker kommer komp aldrig gynna en och så länge man spelar med 20-0 system kommer det alltid gynnas att slakta sina motståndare. Folk får gärna spela med komp om man vill. Men jag tycker att argumenten för komp inte håller längre det finns ingen sanning i dem utan har mest blivit argument för att övertyga mindre insatta.
Restrktionsmallar är lite annordlunda och de får man diskutera nån annanstans dock tror jag inte de gynnar variation men jag ska inte diskutera dem här.