Strippa finecast?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
MelkerG

Strippa finecast?

Inlägg av MelkerG »

Hallå, är det någon som har provat att strippa finecast? Och om ni gjort det vad använde ni och hur gick det?

Användarvisningsbild
RUNE

Re: Strippa finecast?

Inlägg av RUNE »

*Spekulationshatt på*
Nej, har inte provat. Men på plastliknande substanser skulle jag prova grönsåpa alternativt T-röd.
Fast jag hade nog testat på en liten bit "fine cast plast" jag hade haft över innan jag kastat ner hela figuren i såpa/T-röd.
*Spekulationshatt av*
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Vet inte om det hjälper, men resin får forgeworld kan jag säga att jag framgångsrikt strippat i T-röd.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jag har strippat Finecast. Det är samma metod som med Resin från t.ex Forge World. Jag använder Nail polish remover UTAN ACETON från H&M. Kostar typ 25kr flaskan. Luktar helvete under tiden, men får bort färgen ordentligt, kräver inget bad i flera veckor, utan bara borsta med tandborste.

Användarvisningsbild
Samuel

Inlägg av Samuel »

Om du inte har för bråttom, så är grönsåpa det bästa alternativet. Dessutom kan du använda denna underbara produkt till att göra rent ungnen, hålla växterna fria från skadedjur samt blåsa lite bubblor ute i det fina vädret.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Problemet med att använda grönsåpa är att man (oftast) måste borsta av modellen med en tandborste efteråt. Och gör man det på en finecastmodell så skulle jag tro att den förvandlas till småflis väldigt snabbt. Finecast är inte direkt världens mest hållbara material.

Fast om man är väldigt försiktig så kan det kanske funka.

Skriv svar