Fleet re-rolls
Fleet re-rolls
Får man slå om en tärning i taget, dvs kunna besluta efter varje nytt utfall, eller måste man deklarera vilka tärningar man tänker slå om och göra det i ett svep? Hittar inget explicit för att det måste vara det sistnämda, mer restriktiva, fallet, i texten om re-rolls eller texten om Fleet.
Oklart om frågan är tillräckligt klart ställd så jag ger ett exempel:
Du skall charga med din fleet-enhet. Då slår en 3 och en 4, men avståndet är 8". Får man då:
1. Slå om 3an, och om det nya utfallet på den tärningen blir 1-3 sedan välja att slå om 4an, eller måste man
2. Deklarera att slå om båda tärningarna, och helt enkelt göra så.
Skillnaderna i odds är inte försumbara, och att lyckas med en charge eller inte är verkligen inte försumbart, så jag tycker att det är relevant, samtidigt som man inte vill vara någon sorts "power gamer" om man spelar enligt 1.
Oklart om frågan är tillräckligt klart ställd så jag ger ett exempel:
Du skall charga med din fleet-enhet. Då slår en 3 och en 4, men avståndet är 8". Får man då:
1. Slå om 3an, och om det nya utfallet på den tärningen blir 1-3 sedan välja att slå om 4an, eller måste man
2. Deklarera att slå om båda tärningarna, och helt enkelt göra så.
Skillnaderna i odds är inte försumbara, och att lyckas med en charge eller inte är verkligen inte försumbart, så jag tycker att det är relevant, samtidigt som man inte vill vara någon sorts "power gamer" om man spelar enligt 1.
Re: Fleet re-rolls
(Om man måste deklarera vilka man slår om, kan man ju i fall 2 ovan också välja att bara slå om 3an, vilket ju är det väntevärdesmässigt korrekta, men då skulle man alltså inte få slå om 4an efteråt)
Re: Fleet re-rolls
Jag anser att man måste deklarera om man ska slå om en eller två tärningar. Du kan inte i efterhand deklarera att du vill slå om en tärning till.
Re: Fleet re-rolls
Självklart måste man välja, det finns så klart ett visst utrymme att argumentera i, men det är verkligen att gripa efter halmstrån.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"
Re: Fleet re-rolls
Först slår du, sen bestämmer du om du vill slå om en eller två tärningar, sen gör du det du bestämt.
Alexander Merinen
Re: Fleet re-rolls
"Självklart" slår du om bägge på samma gång, utan hänvisning till regeltext! Nej men, jag tror att man måste välja direkt med hänvisning till hur man t.ex. slår to hit och to wound rolls samtidigt, om man nu gör det i sjätte. Men det är för tidigt för att söka regelboksstöd för min teori.
Ja' än't bittä'!
Re: Fleet re-rolls
Intressant. Jag är ganska ny i 40k och har inte upparbetat någon magkänsla för vad som är självklart och inte (kanske därav frågan). Jag har bara efter bästa förmåga försökt läsa regelboken, och tycker mest att det är otydligt.
För min del är det viktiga att alla är överens, vilket ju verkar vara fallet, men, det är ju också bra att kunna motivera för en motståndare varför man får eller inte får göra på ett visst sätt.
Det som var nytt för mig i denna situation var just att man får göra re-rolls på delar av ett resultat, vilket jag inte påträffat tidigare. Jämför man med vanliga To Hit eller To Wound så är ju alla slag oberoende och man vill alltid slå om alla som missar eller inte woundar. På exv blasts måste man ju slå om allt, så då spelar det ju heller ingen roll.
För min del är det viktiga att alla är överens, vilket ju verkar vara fallet, men, det är ju också bra att kunna motivera för en motståndare varför man får eller inte får göra på ett visst sätt.
Det som var nytt för mig i denna situation var just att man får göra re-rolls på delar av ett resultat, vilket jag inte påträffat tidigare. Jämför man med vanliga To Hit eller To Wound så är ju alla slag oberoende och man vill alltid slå om alla som missar eller inte woundar. På exv blasts måste man ju slå om allt, så då spelar det ju heller ingen roll.
Re: Fleet re-rolls
Anledningen till att man måste bestämma vilka tärningar man slår om från början är att man bara kan göra en re-roll.
Vi tar ditt exempel där du har slagit en trea och en fyra. Resultatet blir sju, vilket du inte är nöjd med. Du väljer att slå om enbart trean och slår en etta. Då har du genererat ett nytt resultat - fem. Du har redan utnyttjat din reroll, så du kan inte försöka slå om en eller flera tärningar igen.
Det är resultatet av de två tärningarna tillsammans som du väljer att slå om, även om du inte måste slå om alla tärningar som bildar resultatet.
Vi tar ditt exempel där du har slagit en trea och en fyra. Resultatet blir sju, vilket du inte är nöjd med. Du väljer att slå om enbart trean och slår en etta. Då har du genererat ett nytt resultat - fem. Du har redan utnyttjat din reroll, så du kan inte försöka slå om en eller flera tärningar igen.
Det är resultatet av de två tärningarna tillsammans som du väljer att slå om, även om du inte måste slå om alla tärningar som bildar resultatet.
Re: Fleet re-rolls
Det finns inget 100% regelstöd för att du "måste" slå dem alla samtidigt direkt efter ett tärningsslag, men generell konsensus är att man väljer direkt efter ett slag vilka tärningar som ska slå om. Det finns en regel för hur det funkar med en tärning, men den måste "manuellt" appliceras till att gälla fler. Du kan aldrig re-rolla igen även om ditt nya resultat blir sämre. Den regeln finns.
Om du slår 3,4 och 6 på 3 tärningar, så får du ett resultat på det slaget. Om du sedan väljer att rulla om 3an men får en 1a, så har du ett nytt resultat för de 3 tärningarna. Reglerna säger då att du aldrig får slå om igen, trots att du fick ett sämre resultat än första gången.
Regeln i grundboken är väldigt simplifierad, precis som Rasmus säger, men jag tror du skulle hamna i tjafs om du försökte något annat i ett game, eftersom det faktiskt kan ha ganska stor inverkan på slutresultatet, precis som du nämner i originalposten.
Edit: förbaskade morgonpigga ninja-Mortarion
Om du slår 3,4 och 6 på 3 tärningar, så får du ett resultat på det slaget. Om du sedan väljer att rulla om 3an men får en 1a, så har du ett nytt resultat för de 3 tärningarna. Reglerna säger då att du aldrig får slå om igen, trots att du fick ett sämre resultat än första gången.
Regeln i grundboken är väldigt simplifierad, precis som Rasmus säger, men jag tror du skulle hamna i tjafs om du försökte något annat i ett game, eftersom det faktiskt kan ha ganska stor inverkan på slutresultatet, precis som du nämner i originalposten.
Edit: förbaskade morgonpigga ninja-Mortarion