Night Scythe har ju en regel som säger "If the Night Scythe is destroyed, the embarked unit is not allowed to disembark, but instead enters reserve"
I nya reglerna så disembarkar man inte från pajade flygare utan man tar en S10 träff utan armour och överlevare placeras ut inom 3 tum från den scattrande explosionen (RB s81).
Så vad händer egentligen när man pajjar en nattlie?
1. Passagerarna hamnar i reserv
2. Passagerarna tar en S10-träff var och överlevare hamnar i reserv
3. Passagerarna tar en S10-träff var och placeras ut enligt regeln (detta är RAW enligt mig eftersom det inte finns någon disembark att ersätta)
4. Något annat
Night Scythe - vad händer med passagerarna när den dör?
Re: Night Scythe - vad händer med passagerarna när den dör?
Jag har tänkt på samma sak och eftersom de "inte finns i transporten borde de inte ta skada" fast så står det ju inte reglerna.
Mina tre tolkningar:
1. Som ovanstående
2. Som ovanstående
3. Håller inte med eftersom man bör tänka Codex>BRB med Necrons då boken är såpass ny.
(4. De tar en S10 och ska sedan sättas på planen men eftersom de inte får hamnar på planen så säger regelboken att de förstörs)
Nummer tre är så extrem RAW och förutsätter att BRB>Codex men att codexen fortfarande har inflytande, jag tycker det är en felaktig tolkning men den finns ändå där.
Däremot vet jag inte om man ska ta punkt 1 eller 2, punkt 1 känns "naturlig" eftersom de egentligen aldrig är i transporten (tänk webway portal), men samtidigt är de ju dedikerade till denna transport så det är inte samma sak. Det skulle lika gärna vara att de tar skadan som en del av att portalen förstörs.
Mina tre tolkningar:
1. Som ovanstående
2. Som ovanstående
3. Håller inte med eftersom man bör tänka Codex>BRB med Necrons då boken är såpass ny.
(4. De tar en S10 och ska sedan sättas på planen men eftersom de inte får hamnar på planen så säger regelboken att de förstörs)
Nummer tre är så extrem RAW och förutsätter att BRB>Codex men att codexen fortfarande har inflytande, jag tycker det är en felaktig tolkning men den finns ändå där.
Däremot vet jag inte om man ska ta punkt 1 eller 2, punkt 1 känns "naturlig" eftersom de egentligen aldrig är i transporten (tänk webway portal), men samtidigt är de ju dedikerade till denna transport så det är inte samma sak. Det skulle lika gärna vara att de tar skadan som en del av att portalen förstörs.
Jag skulle intuitivt säga att nummer 1 är rätt. Night Scythens portal är borta och enheten som ville komma in genom den kan inte längre göra detta och går in från reserv istället.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- Lottomannen
+1Katarsis skrev:Jag skulle intuitivt säga att nummer 1 är rätt. Night Scythens portal är borta och enheten som ville komma in genom den kan inte längre göra detta och går in från reserv istället.
Även om jag oftast spelar mot en necron spelare som sitter och målar flyers för allt han är värd nu...:p
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
Varför skulle de få en s10 träff när de sitter i reserven o tar sig en kopp råolja o knaprar en lite scarab, eller vad nu Necrons gör på fikarasterna.
Med tanke på att de inte sitter i planet så kan de ju inte bli skadade av att planet exploderar. Dock får de ju avbrya sin lilla fikapaus o gå in ifrån egen table edge när de kommer in ifrån reserven istället. Vilket kan vara det samma som att den där dyra Lychguardenheten med ett HQ eller två aldrig kommer att komma i närstrid o göra nytta för sina poäng. Det är la den tradeoffen man får ta med att slippa falla ner i småbitar mitt på spelplanen.
Å andra sidan, med tanke på att man får disembarka dem efter man kört 36" så vore det väl rätt så obra om de lyckas bli nedskjutna innan de disembarkar? (förutsatt att de inte blir interceptade av en quad eller icarus förstås)
Med tanke på att de inte sitter i planet så kan de ju inte bli skadade av att planet exploderar. Dock får de ju avbrya sin lilla fikapaus o gå in ifrån egen table edge när de kommer in ifrån reserven istället. Vilket kan vara det samma som att den där dyra Lychguardenheten med ett HQ eller två aldrig kommer att komma i närstrid o göra nytta för sina poäng. Det är la den tradeoffen man får ta med att slippa falla ner i småbitar mitt på spelplanen.
Å andra sidan, med tanke på att man får disembarka dem efter man kört 36" så vore det väl rätt så obra om de lyckas bli nedskjutna innan de disembarkar? (förutsatt att de inte blir interceptade av en quad eller icarus förstås)