VI

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
Flogger

Sv: VI

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Mystical terrain spelas inte så ofta i fantasy, så det behöver vi nog inte göra i fantasy heller.

EDIT: Ska så klart vara i 40K vi inte behöver ;)

Skogar har varit mysterious på de senaste turneringarna jag varit på. Resten av terrängen är som vanligt.

Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Serpent

Re: VI

Inlägg av Serpent »

lurräven skrev:Får man renda med Hammer of Wrath-attacker med TWC?
I så fall måste du ju slå separata slag för muppar med TH eller andra specialvapen, eller hur?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

lurräven skrev:Får man renda med Hammer of Wrath-attacker med TWC?
Som det är skrivet nu: Ja.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

SnuffyN skrev:Var hittar jag vilka grupper av Psychic power jag får ta? Hittar en bild på nätet som ser ut att vara från WD om att BA får ta alla utom pyromancy men hittar inte denna tabell i regelboken.

Här är länken på tabellen jag pratar om
http://saimhann.blogspot.se/2012/06/6th ... ychic.html
Tabellen finns med Psychic power-korten som du kan köpa löst (och i senaste WD:n tror jag...). Men i FAQ:erna står vilka skolor du kan välja från.

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

En liten tolknigsfråga på Look out, sir. Det står: "when a wound(or unsaved wound)i allocated"
Betyder det att man får sava innan man allocerar bort wondet? Tänker att det borde vara modelen som tar woundet som savar eller kan man ha en karis med 2+save som går först och alla wonds som går igenom hans rustning hoppar vidare på ett 2+. Detta skulle göra att man kan ge bort 2+ save till enheter och göra dem sjukt mycket mer stryktåliga.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Tadaotoko skrev:En liten tolknigsfråga på Look out, sir. Det står: "when a wound(or unsaved wound)i allocated"
Betyder det att man får sava innan man allocerar bort wondet? Tänker att det borde vara modelen som tar woundet som savar eller kan man ha en karis med 2+save som går först och alla wonds som går igenom hans rustning hoppar vidare på ett 2+. Detta skulle göra att man kan ge bort 2+ save till enheter och göra dem sjukt mycket mer stryktåliga.
Det beror på om modellerna har samma save eller inte. Om alla modeller har samma save så tar du alla saves först och allokerar sedan ut osaveade wounds. Så om en karaktär har samma save som enheten så allokerar han bort "unsaved wounds" med "Look out sir", och modellen som får träffen får inget nytt save.

Om folk i enheten har olika saves så allokerar man wounds innan man savear. Så i det fallet allokerar man bort wounds innan save med "Look out sir".

(Allt detta står förklarat på sidan 15.)

Så om karaktären vill gå först och låna ut sitt save så får han vara beredd att ta stryket också. Det du däremot kan göra är att t.ex. ha en karaktär med 2+ först i en enhet med marines och försöka använda "Look out sir" för att ge bort alla vanliga wounds men låta karaktären ta alla AP3-träffar utan att försöka med "Look out sir".

Truant

Inlägg av Truant »

Sitter och funderar på "Lumbering behemoth" regeln, har den någon effekt eller inte i 6th?

Reglerna kring lumbering säger:
"du får skjuta din main cannon utöver vapen du får skjuta med du annars inte får skjuta (even ordanance)"
(I 6th får ju alla vapen skjuta, dock med snap shot)

Men med nya fordonsreglerna får man ju om man rör dig:
skjuta ett vapen (non-ordanance) + en till, resten med snap shop.
Skjuta ett vapen (ordanance) + resten snap shot.

Blir då lumbering behemoth meningslös eller får man räkna:
Ett vapen + ett vapen + main cannon (lumbering behemoth, ordanance) , resten snap shot

Eller

main cannon (ordanance, lumbering behemoth) + ett till, resten snap shot

Känns inte helt enkelt, och inget finns med i FAQ'n :/

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Tror mest Lumbering Behemoth numera gör att de har långsammare cruising speed än andra.

För övrigt är jag väldigt nöjd med hur reglerna är skrivna efter en ordentlig genomläsning. Noterat att GW bland annat plockat in typ allt som tidigare fanns i deras regel FAQ direkt i regelboken. Ser mycket, mycket lovande ut vad gäller konsekvens och tydlighet, särskilt jämfört med 5th.

Visst måste det fungera att deepa Chaos Daemons på CSM Icons då de är Battle Brothers? Tycker att det (under förutsättning att det funkar) gör Chaos Daemons riktigt mycket bättre i kombination med CSM, då man mildrar deras stora nackdel väsentligt.Edit: Upptäckte att ikonerna var ganska begränsade :(

Gillar att karaktärer är "snabba" i 6th, även enligt regelboken.

Reserver känns mycket stabilare överlag numera då man redan runda 2 kommer in på 3+ och alla arméer kan köpa en fortification med comms relay för re-rolls. Inte mycket osäkerhet kvar efter det.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Truant skrev:Sitter och funderar på "Lumbering behemoth" regeln, har den någon effekt eller inte i 6th?

Reglerna kring lumbering säger:
"du får skjuta din main cannon utöver vapen du får skjuta med du annars inte får skjuta (even ordanance)"
(I 6th får ju alla vapen skjuta, dock med snap shot)

Men med nya fordonsreglerna får man ju om man rör dig:
skjuta ett vapen (non-ordanance) + en till, resten med snap shop.
Skjuta ett vapen (ordanance) + resten snap shot.

Blir då lumbering behemoth meningslös eller får man räkna:
Ett vapen + ett vapen + main cannon (lumbering behemoth, ordanance) , resten snap shot

Eller

main cannon (ordanance, lumbering behemoth) + ett till, resten snap shot

Känns inte helt enkelt, och inget finns med i FAQ'n :/
Allt annat än att man får skjuta Turret + 1 på vanlig BS tycker jag är att göra det fel. Men RAW är ju tyvärr inte korrekt just nu.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Truant

Inlägg av Truant »

Rasmus skrev:
Allt annat än att man får skjuta Turret + 1 på vanlig BS tycker jag är att göra det fel. Men RAW är ju tyvärr inte korrekt just nu.
Fast iom att du säger Turret(ordanance) + 1BS + snap shot går du ju någon form av medelväg och använder behemothregeln.

enligt RAW idag så är det ju endast:
Turret(ordanance) + snap shot

Får hoppas det tas upp i FAQ :(

Skriv svar