Prokrastinering..

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Kaptenen

Prokrastinering..

Inlägg av Kaptenen »

Prokrastinering eller uppskjutarbeteende
(av latin procrastinare, av prefixet pro-, framåt, och crastinus, till morgondagen, av cras, i morgon)
Vanemässig och kontraproduktiv senareläggning, förhalning eller undvikande av planerade handlingar, beslut och arbetsuppgifter, trots vetskap om att det kan leda till negativa konsekvenser. Man substituerar medvetet viktiga aktiviteter med alternativa aktiviteter som kanske också måste göras men som har lägre prioritet, eller som inte alls bidrar till att man uppnår sina mål.
Prokrastinering inträffar ofta när ett val måste göras mellan en större uppgift och en mindre uppgift, eller när en uppgift upplevs som obehaglig, tråkig eller koncentrationskrävande.

Hej. Jag heter Björn och är prokrastinerare...

Tyranids
Jag köpte Deatstormboxen när den släpptes, men har bara målat en gubbe. En Blood Angel. I en 2nd ed låda ligger 20 Gargoyles, 1 Lictor, 1 Carnifex, 1 Hive Tyrant och lite annat blandat från en annat köp. På en hylla står en av förra Battleforceboxarna, orörd. Det var 25% rabatt.. :D
Ovanpå den står en box med Skaven Plague Monks. 6 av 20 har blivit Kultister, de andra 14 står på kö till målning. I en annan låda ligger 6 set med FW Shrike vingar och 1 FW Death Maw som ska blir en Mawloc. Någonstans ligger också en Hordes Reik som ska bli en Lictor.

Blood Angels
Det står 5000ish poäng i ett vitrinskåp, målade för många år sedan. Tanken är att allt ska målas om, jag har gjort om 1 Landspeeder och 1 Tacticalsquad.
Deatstormboxen ska användas till att bli en 100% Death Company armé, där har jag målat en gubbe. Dessutom köpte jag en box scouter för att få troops, de ska dock målas som DC-gubbar. De plippade ur tidigt. :mrgreen:

Eldar & Demoner
De bara står i vitrinskåpet med Blood Angels. Typ 1000p av varje. Eldar har aldrig varit på slagfältet. De skulle vara mina sidoprojektarméer för variation i målningen..

Terräng
Jag har ett halvfärdigt hus med spiraltrappa och en hel garderob fylld med saker som en dag ska bli snorhäftig terräng.
Fast nu bygger jag på något helt annat, ett djungelbräde.

Varför gör jag så här? Varför har jag så många olika projekt igång, men startar ändå fler innan de andra är klara?
Är det någon som sitter i samma båt som jag?

sefiii

Re: Prokrastinering..

Inlägg av sefiii »

För att det är skoj att måla, för att habegäret överstiger vår förmåga att faktiskt bara sätta oss ner och måla? Det är en välrundad hobby och ta sig att sätta sig ner och måla blir bara jobbigare desto mer man bygger upp det för sig i huvudet.

För mig fungerar det att ha som mål att måla en gång i veckan, eller modellera, någon som har med själva "meckandet" att göra. Det fungerar inte för alla, och jag kommer aldrig kunna VARJE vecka. Men det fungerar bra.

Eller gjorde.

Sedan köpte jag mortarion och en massa Nurgle marines ;_;

låt mig joina dig

Dark eldar
ca 1500 poäng obyggda, ca 500 som står och tittar på mig fördömmande.

Grey knights
kanske 1200? En landraider, en stormraven, en dreadknight......MM

Dark angels/eget second founding i svart
SÄKERT 1500 pts

Chaos/nurgle Legion
Mortarion med Deathshroud....här är min ångest starkast. Hur gör jag allt detta värdigt?
Chosen från Dark vengeance
tio plague marines

;_;

i feel your pain. Men jag fortsätter titta på NYA saker.

Plastic crack indeed.
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Kaptenen skrev: Varför gör jag så här? Varför har jag så många olika projekt igång, men startar ändå fler innan de andra är klara?
Är det någon som sitter i samma båt som jag?
I feel your pain, brah.. (aka, "i failed my FnP-roll")

En vanlig lördag förmiddag när jag äntligen har tid avsatt för målning:
"hmm... ska jag måla upp ett ton Berzerkers? det vore ju rätt ballt.. Dem ligger ju bara i ziplock-påsar och skräpar.. Eller borde jag måla färdigt alla Space Marines? Men jag är ju så trött på att måla röda bikes.. Kanske mina IG allies? hmm... Fast då behöver jag skaffa fler färger.. Tyraniderna? hmm.. Hur ska jag basa dem?
Äh! Jag spelar lite Space Hulk - Ascension medan jag bestämmer mig.."
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Ja, min uppsjö av målartrådar talar väl för sig själv.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
lonestar

Inlägg av lonestar »

Det är väl bara att ställa sig i ledet. Själv har jag ganska mycket orörda daemons jag samlat på mig, mest för det har varit billigt så det var svårt att tacka nej. Har en hel del till chaos marines med. IG är de jag lyckats beta av mest på. Just nu har jag bara 1 baneblade, 2 russar, 1 basiliskt och ett 50 tal guardsmen kvar. I terrängväg från färdiga kit så har jag en strongpoint med 2 bastions och en landing pad.

Förr hoppade jag väldigt mycket mellan olika grejer, då man hade råd att ha nästan alla arméer igång samtidigt. Nu håller jag mig till 3, IG, SM, CSM med demoner. Skillnaden nu är att jag betar av ett projekt innan jag börja med nästa. Ett projekt för mig är inte en hel armé utan det kan vara 5-10 marines, 1 tank, 1 spelbord ;) . Inte för stora så man inte kan se något slut på tunneln. Och när ett projekt är klart är det fritt att välja nästa och det behöver inte vara från samma armé.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

För mig så är många av er som skrivit i tråden en stor inspiration. Man tittar på era målar/byggartrådar, blir uppmuntrad och engagerad när ens egen motivation är låg. Det känns lite skönt att ni också har högar med modeller liggande som inte blir målade, även om ni har uppnått så mycket mer med dem ni redan gett er på :)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Halvar

Inlägg av Halvar »

Är man altoholic så är man. Har kilovis med saker som inte får färg på sig.
Ja' än't bittä'!

Wurrkop

Inlägg av Wurrkop »

Jo jag prokrastinerar också, ofta blir det oproduktivt sittande vid datorn, browsande bland nya eventuella projekt eller utdraget listbyggande och teoretiserande.

Det som fick mig att trilla ur hobbyn runt 06 var att jag bara gjorde samma sak för länge och att jag inte gillade codexen som kom ut, målade upp 60 ork boyz i grupper om 30, typ assembly line och med en lite halvdålig teknik vilken var tidsödande, det blev för jäkla trist.
(utöver att jag började prioritera vin, kvinnor och sång :P)

Sen jag drog igång igen i oktober 2013 så har jag väl inte målat otroliga mängder men det är långt mer än jag gjorde på samma tid när jag var aktiv den tidigare perioder, det som jag vet jag behöver är att måla i grupper som är så pass stora att det är effektivt men ändå så få att man ser att det händer något.

Har sen jag drog igång igen målat upp:
warboss på bike
15 shoota boyz
20ish grotz
en battle wagon
en trukk
tre big kannonz
chaplain
librarian
35 tactical marines
15 eller så devastators
10 assault marines
5 scouts
en land speeder storm
tre rhinos varav två som kan bli razorback och en som kan bli stalker
en dread
en drop pod
en stormtalon
en stormwolf
en thunderfire cannon

En annan grej som är motivationsdödande är om man har för mycket som man -kan- måla, dvs att man byggt ihop för mycket grejer.

Under det här gångna året har jag sällan haft mer än två-tre enheter åt gången ihopsatta och omålade, har man inte så mycket att välja mellan så är det lättare att ta itu med grejerna, det är ju liksom ingen idé att sätta ihop mer.

Sen så var väl kanske utvecklingen av den Crimson Fists armén jag har nu lite ovanlig, första gången jag spelade den så var den fullt målad på 1750pts vilket är långt ifrån vad jag lyckats med tidigare.

En bidragande faktor kan vara att polarna i trakten som också är i hobbyn är lata äckel som börjat med Magic på sidan av.
Magic kräver "bara" pengar istället för tid, dedikation å hård arbete, när dom har spelkvällar så låser jag in mig hemma å målar bitar tiden istället, det är för jävla tråkigt försöka umgås med dom samtidigt som dom spelar.

Sen så skaffade jag ju en airbrush också, den har varit helt underbar för att snabba upp målandet, även om man bara skulle använt den för base coats så skulle den vart värd vad den kostade utslaget på timpenning för två eller tre enheter.

Att läsa på om smarta tekniker har hjälpt också, tex att måla Orker med huvudsakligen washar är skitbra.

Vet inte hur sammanhängande det där blev men välj om ni tar något ur det :P

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Går inte den här hobbyn ut på prokrastinering? Samma dag som man har slut på liggande projekt har man väl också slut på hobbyn? :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

sefiii

Inlägg av sefiii »

Wurrkop skrev:Jo jag prokrastinerar också, ofta blir det oproduktivt sittande vid datorn, browsande bland nya eventuella projekt eller utdraget listbyggande och teoretiserande.

Det som fick mig att trilla ur hobbyn runt 06 var att jag bara gjorde samma sak för länge och att jag inte gillade codexen som kom ut, målade upp 60 ork boyz i grupper om 30, typ assembly line och med en lite halvdålig teknik vilken var tidsödande, det blev för jäkla trist.
(utöver att jag började prioritera vin, kvinnor och sång :P)

Sen jag drog igång igen i oktober 2013 så har jag väl inte målat otroliga mängder men det är långt mer än jag gjorde på samma tid när jag var aktiv den tidigare perioder, det som jag vet jag behöver är att måla i grupper som är så pass stora att det är effektivt men ändå så få att man ser att det händer något.

Har sen jag drog igång igen målat upp:
warboss på bike
15 shoota boyz
20ish grotz
en battle wagon
en trukk
tre big kannonz
chaplain
librarian
35 tactical marines
15 eller så devastators
10 assault marines
5 scouts
en land speeder storm
tre rhinos varav två som kan bli razorback och en som kan bli stalker
en dread
en drop pod
en stormtalon
en stormwolf
en thunderfire cannon

En annan grej som är motivationsdödande är om man har för mycket som man -kan- måla, dvs att man byggt ihop för mycket grejer.

Under det här gångna året har jag sällan haft mer än två-tre enheter åt gången ihopsatta och omålade, har man inte så mycket att välja mellan så är det lättare att ta itu med grejerna, det är ju liksom ingen idé att sätta ihop mer.

Sen så var väl kanske utvecklingen av den Crimson Fists armén jag har nu lite ovanlig, första gången jag spelade den så var den fullt målad på 1750pts vilket är långt ifrån vad jag lyckats med tidigare.

En bidragande faktor kan vara att polarna i trakten som också är i hobbyn är lata äckel som börjat med Magic på sidan av.
Magic kräver "bara" pengar istället för tid, dedikation å hård arbete, när dom har spelkvällar så låser jag in mig hemma å målar bitar tiden istället, det är för jävla tråkigt försöka umgås med dom samtidigt som dom spelar.

Sen så skaffade jag ju en airbrush också, den har varit helt underbar för att snabba upp målandet, även om man bara skulle använt den för base coats så skulle den vart värd vad den kostade utslaget på timpenning för två eller tre enheter.

Att läsa på om smarta tekniker har hjälpt också, tex att måla Orker med huvudsakligen washar är skitbra.

Vet inte hur sammanhängande det där blev men välj om ni tar något ur det :P

Det här, Magic maffian röjer runt i min vänskapskrets också, jag blir bjuden på drafts i smutsiga bakgator med löften om att första gången är gratis........

Jag bara vet att det skulle sluta med att jag har flyttkartonger fyllda med decks, och då har väl folk gått vidare till typ....3D printing?
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

Skriv svar