Föreningsranking

Allting som rör rankingen
xdanskx

Re: Föreningsranking

Inlägg av xdanskx »

Gonka Koff skrev: Varför inte ta Jeppas förslag, fast förenkla det litet: Kalla alla topp-50 spelare för typ, toppspelare eller nåt, och sätt föreningsrankingen efter hur många toppspelare varje förening har.
det där var nog det bästa förslaget, enkelt, inga uträkningar direkt, utan bara räkna antalet personer på top 50 från respektive förening, o sen bara rangordna...

det ger de "sämre" spelarna nåt att sträva efter, att höja föreningens ranking, men samtidigt kan man råka ut för saker som att ta placeringar av sina egna spelare, så det blir lite intern prestige av det hela.....
sen kanske man skulle ha nån slags procentsats vid sidan om, hur många av föreningens anmälda spelare som ligger på top 50, kanske.......
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

egge

Inlägg av egge »

För det är väl det som är våra föreningars mål i turneringsavseende: -att få fram så många bra spelare som möjligt?
Inte för VÄS. Vårt mål är att ha kul. Turneringar är kul och att få representera VÄS, oavsett om man är bra eller dålig, är kul och ger gemenskap och jag ser det som att det främjar hobbyn i stort - alla får vara med, oavsett skicklighet.
Tänk dig att LBK, som är en liten förening med erfarna och duktiga come-back spelare, sätter igång och raggar en massa nya, gröna spelare till sin klubb, och ponera att dom tar med 10 nybörjare till nästa turnering. Vad kommer hända om man skulle köra med din modell? - jo LBK kommer med största sannorlikhet ramla ner avsevärt i föreningsranking. I mina ögon betyder en sådan ranking inte ett skit, utan främjar istället elitism, eftersom föreningen förlorar i ranking om dom släpper iväg nybörjare på turneringar (nåväl, jag tror väl knappast att någon tar detta på speciellt stort allvar, men ändå).
Jag tror inte på att det blir så. Jag tror inte LBK, eller någon annan förening, kommer hindra folk att vara med på turneringar för att de inte är tillräckligt bra. Jag ser det mer som elitism när folk som inte är tillräckligt bra, inte får vara med och ens representera sin förening. För mig och de flesta i min förening (varav de flesta aldrig då kommer kunna representera VÄS) innebär det helt enkelt att de inte får vara med.

Om LBK tar med 10 nya personer i sin förening så sjunker de i den generella kvalitén på föreningens spelare (om vi antar att det går dåligt för alla nya) och jag ser inte varför det skall få föreningen att klättra på stegen. Då är det nog viktigare att de faktiskt får vara med.

Men men, jag är nog lite skrikig och då blir inte andras röster hörda. :oops: I grund så tar jag hellre en ranking där alla får vara med än en ranking som bara inkluderar de bästa för att representera en hel förening. Om vi bara tar de 50 bästa så exkluderar vi ca 300 pers från att få representera sin förening, bara för att de inte har spelat tillräckligt bra. Jag tror inte en sådan ranking blir lika intressant för de 300 än om de hade varit med. Jag känner flera spelare som aldrig kommer komma upp i den klassen men som ändå tycker att det hade varit kul att få vara med i en föreningsranking för att visa, i medel, hur bra ens förening är jämtemot andra. Jag tror inte det finns någon förening som kommer vägra folk att vara med i sin förening för att de inte är tillräckligt bra på turneringar. Däremot tror jag att de "som är sämre" gärna åker ut på fler turneringar om de faktiskt alltid får vara med och representera sin förening.

Men det viktiga är att det blir av, snart. Rapp! Gör något så får folk komma med fler förslag om det behövs.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Simon Talltorp

Inlägg av Simon Talltorp »

Har jag förstått iden rätt om man gör så att man kollar top50 (tex.) och ser hur många representanter som finns där från varje förening och flest antal spelare leder alltså i föreningsrankingen. Att få in många spelare på top 50 är ju svårt eftersom man förr eller senare börjar ta platser och poäng av varandra internt, vilket gör att stora föreningar KAN placera sig bra men inte automatiskt gör det på grund av sin storlek.

Inbördes placeringar spelar ingen roll, eller ska man kanske ta inverterade poäng för top50, dvs förstaplatsen ger 50p, andraplatsen 49 osv ner till 50:e platsen som ger ett poäng? därefter summerar man ihop föreningens poäng och får en föreningsranking. Jag tror att top75 eller top100 är närmare vad summan borde ligga på då man fortfarande har fått bort i stort sett alla som spelat en eller två turneringar om dom inte placerat sig mycket bra utan att det för den skull ska vara omöjligt att ta sig upp på listan och hjälpa sin förening till världsherravälde. :-)

Hur man än vrider och vänder på det så kommer det att finnas tusen olika sätt att räkna ut detta men jag tror att det vi alla är överrens om är att det ska ge en rättvisare bild av föreningsläget i landet. Vilka föreningar bör man vara lite skraj för i en turnering även om man aldrig mött den specifike spelaren tidigare?
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Och är det en förening som är så "dålig" att den inte har några spelare alls på Top50(75, 100, whatever) så får den alltså inte vara med alls på föreningsrankingen?

Simon Talltorp

Inlägg av Simon Talltorp »

Inte enligt liggande förslag nej.
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Simon Talltorp skrev: Vilka föreningar bör man vara lite skraj för i en turnering även om man aldrig mött den specifike spelaren tidigare?
Alltså, det där låter ju rätt kul i teorin, men i praktiken är det fullständigt meningslös information, som inte säger ett skvatt om den spelare som står på andra sidan spelbordet.

Ett betydlig bättre sätt att få en uppfattning om hur bra någon är ju helt enkel om man känner till honom, eftersom nästan alla på topp-50 känner / känner till varandra, så är det en ganska troligt att om man inte vet vem killen är, så är han troligen inte heller speciellt bra (med undantag då förstås om han bryter på östgötska, för då är det bäst att passa sig ;) ). En annan jäkligt bra hint är att de som rest till en turnering brukar ha bättre snitt än de som kommer från orten.

Som exempel så kollade jag alla namnen på de 50 bäst rankade spelarna, och jag hade ett ansikte på 46 stycken av dom, och jag har en hyfsad känsla för hur bra var och en av dom är (nästan iallafall).

Jag kan dra parallell till OS igen för att pusha för mitt förslag. Man mäter ju ett lands framgång efter hur många medaljer som det tar hem. Om Tchad endast skickade en deltagere, och denna tar en medalj, så skulle väl ingen påstå att Tchad skulle vara världens starkaste idrottsnation, bara för att de tog hem flest medaljer per deltagare?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

egge

Inlägg av egge »

Alltså, det där låter ju rätt kul i teorin, men i praktiken är det fullständigt meningslös information, som inte säger ett skvatt om den spelare som står på andra sidan spelbordet.
Den infon finns på singelrankingen.

Jag är också inne på Simons spår. Jag vill veta vilken som vinner mellan en slumpad spelare från en förening står sig, generellt, mot en slumpad spelare av en annan förening.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Är det inte enklast att komma på två varianter som båda är hyfsat enkla (ger Jocke mindre jobb), och representerar föreningar på "elitism" samt "snitt".

the godfather

Inlägg av the godfather »

förstår inte hur något annat än typ "de tio bästa ur varje förening" står sig.

det är väl ändå bara då man ser hur bra föreningen är, inte hur stor den är.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Gonka Koff skrev:Som exempel så kollade jag alla namnen på de 50 bäst rankade spelarna, och jag hade ett ansikte på 46 stycken av dom, och jag har en hyfsad känsla för hur bra var och en av dom är (nästan iallafall).
48/50 (jag var på Fantasia Fanatic)

Skriv svar