Sentic Lär sig måla Warhammer

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
adde_z

Re: Sentic Lär sig måla Warhammer

Inlägg av adde_z »

SentiC skrev:Någon som kan hjälpa mig med en stycke fråga?

Metall färger hur gör ni highlights på dem.
Då tänker jag på silver guld coppar ex
har ni 3 olika guld färger eller hur går de till ?
Har sj ruggiga problem med metalic färger och drar mig lite för att göra det men efter att ha läst den här tutorial:en av Matheiu Fontaine så ser det jag målar metall färgat bättre ut iaf. Tut:en är bra i sin helhet också så klart

Lite ang paint jam snacket tidigare i tråden, är det nån som håller några sånna som det finns möjlighet att delta i?

synthet

Inlägg av synthet »

Förra sommaren kördes det två stycken Paintjams i Stockholmstrakten (en i Stockholm, en i Nyköping) och jag vet själv flera som skulle vara intresserade av att måla/åka iväg och måla. Bara det finns lokal samt lite planering. I båda fallen var det lokala spelföreningar som ihop med folk på www.amongtheway.blogspot.com fixade det. Jag är själv intresserad av att åka iväg och måla med likasinnade bara det finns lite framförhållning så man kan planera in det i kalendern. Jag tror att alla kan lära av varandra vid sådana träffar oavsett vilken "nivå" eller hur länge man har sysslat med den här hobbyn. Det snackades om nån i Katrineholm (?) tidigare, men bara det finns någonstans att sitta så går det att styra upp nått.

MITTZ

Inlägg av MITTZ »

@ sentic:
Jag brukar måla guld så här:
Mithril silver och washa med gryphonne sepia, highlighta med mithril och ett andra washlager med gryphonne. Till sist tar jag mithril silver på vassa hörn och på ställen där det blänker i guldet. Jag vet inte vilka färger vallejo har som motsvarar ovanstående men de borde ju ha några att tillgå, kan man tycka.
Till sist bara, så styr du vilken ton på slutresultatet med hur utspädd wash du använder. Kör man två lager outspädd gryphonne blir det ganska gul guldfärg. Spär man den blir slutresultatet naturligtvis blekare.

Användarvisningsbild
muffin

Inlägg av muffin »

DVD från JBT (Jereme Bonamant Teboul) en fransk målare som gav väldigt bra tipps.
Det är en super bra DVD, dock går han igenom ganska så avancerade saker i den dvden . men kan man få grep om det han pratar om och gör så kommer du att utvekla dig själv väldigt mycket på kort tid. Det viktiga är att man lär sig grunderna med att blanda färg och hur fungerar. Sen är det bara att lägga på nya tekniker på det man redan kan och börja trixa med dom med.

SentiC skrev:Någon som kan hjälpa mig med en stycke fråga?
Metall färger hur gör ni highlights på dem.
Då tänker jag på silver guld coppar ex
har ni 3 olika guld färger eller hur går de till ?
När jag målar med metall så bruka jag använda mig av boltmetal för det är en super bra grund att jobba från. ska det vara silver så börjar jag med den som grund ger den en svart wash. efter det så slänger jag in lite vit för att ljusa till den. sen kan du köra ner mer vitt tills du har alla nivårer du söker.

bronz bruka jag använda mig av tinnitz som grund med en svart wash efter det tar jag en brnoz färg för att dra upp den. eller så blandar jag blotgun med en ljus brun då kan man ta fram egna toner.

guld, ja du ser typ hur jag jobbar det samma här blontgun med gult i sig sen så tar jag upp det m ed gult och vit i min blandning. gul/guld är färger jag bruka ha problem med då dom är ganska tuna färger och det tar oftas längre tid att få upp dom.

peace muffin
becon är ganska roligt.

SentiC

Inlägg av SentiC »

Tackar för era kommentarer.

Först om målnings träff. Jag är helt klart också intresserad av att mötas. Sj till hör jag IPMS Öresund som träffas varannan torsdag för att umgås måla, vis hjälpa andra med sina målningar. Dock är detta mer eller mindre bara Tanks och flyg som byggs =) EN länk till vå hemsida, tror de kan vara skoj för er även om det inte är figurmålning. http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/index.php

Till metallmålningen tror jag skall testa din teknik muffin. Vitt för att higlighta och kanske blanda i rött för skuggor. då tänkte jag mest på silver.

Annars har jag inte hunnit måla något mer.
Men lite nya figurer har kommit på posten Köppte in lite från tradera. De hör inte ihop men de bryr jag mig inte om :lol: :?

Bild 1 är 40K 10 st Orcs 1 warboss (tror han kallas så) och en SM av högre rang

Bild 2 är WH fantasy - orks av lite olika slag. samt en Blood dragon vampire. Om ni känner igen någon av dessa får ni gärna slänga in länkar till bilder av dem som jag har lite målnings förslag av dem.DÅ tänkte jag mest på de tre nedre figgurerna. PS alla skall strippas på färg :P

Bild

Bild

Användarvisningsbild
muffin

Inlägg av muffin »

sköna bullar, den där modell sidan har jag varit lite på innan. som du säger är det bra att kolla in dom som håller på med flyg och pansar. att lära sig tekniker och ta del från andra målnings kulturer är aldrig fel, det är bra att berika sig på alla fronter och vara öppen till nya saker.

om du har vägarna för bi sthlm eller dalarna så är det bara att höra av sig, jag är på att måla med dig om det skulle bli så:D

Sen undra jag, kommer du att spela med sakerna du målar? eller målar du för målandets skulle ?
becon är ganska roligt.

SentiC

Inlägg av SentiC »

muffin skrev:sköna bullar, den där modell sidan har jag varit lite på innan. som du säger är det bra att kolla in dom som håller på med flyg och pansar. att lära sig tekniker och ta del från andra målnings kulturer är aldrig fel, det är bra att berika sig på alla fronter och vara öppen till nya saker.

om du har vägarna för bi sthlm eller dalarna så är det bara att höra av sig, jag är på att måla med dig om det skulle bli så:D

Sen undra jag, kommer du att spela med sakerna du målar? eller målar du för målandets skulle ?
De är nog sveriges bästa forum för modellbyggare. Specielt kunskaps mässigt. Många väldigt pålästa killar som hänger där =)

I nuläget hade jag itne tänkt spela. Ideen var att lär sig måla och senare även börja lite med green stuff. Sen efter de göra Diorama (tex två figgurer som fightas i häfftig miljö)
Men får jag möjligheten så kanskejag testar på att spela lite med :D

Skriv svar