Sentic Lär sig måla Warhammer

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
SentiC

Sentic Lär sig måla Warhammer

Inlägg av SentiC »

Då startar jag upp en blogg där jag tänker lägga upp lite bilder från mig som är nybörjare till förhoppningsvis högre höjder.

Lite info om mig.
jag har tidigare målat AFV plastbyggsatser (Tanks ex tamiya)
Jag har en airbrush, men ideen är att lära mig handmåla. Blending mm.

För att ge er en bild på min nuvarande nivå så slänger jag in 2 bilder på mina första WH modeller jag målat.

Bild
Bild

Tabel topp fick jag som kommentarer vilket är utmärkt. Då skall vi upp ett steg =)

SentiC

Re: Sentic Lär sig måla Warhammer

Inlägg av SentiC »

DÅ skall vise.
Jag köppte in 5 st Terminators closecombat WH från tradera.

Jag strippade färgen med T-Röd som jag läste här på forumet skulle funka.
FIck bort nästan alla lager färg, bara lite av de första lagret primer tunt kvar.
Sen fick jag slipa bort alla gjutmärken eftersom de fanns kvar. Även lite "hål" finns där från själva gjutramen. Dåligt avklippta =(

Men Men.

Här har ni en extremt suddig bild på dem efter att jag pinnat upp alla på tråd för enklare airbrushing.
Priming och första lagret sker med air-brush.

Bild

Jag valde en ljusbrun färg som grund.
SÅ far so good.
Då börjar vi ljusa upp terminatorn.

Normalt använder jag airbrush till detta. men nu skall det bara bli pensel.
SÅ jag tunnade ut färgen som fan. och testade lite. här ser ni första testet
Bild

SentiC

Inlägg av SentiC »

Ser väll inte helttokigt ut =)

jag har fortsatt lite på min figgur men mina bilder blir jävligt dåliga... men här får ni iallfall en till.

Bild

Har en del kvar att måla innan jag börjar med alla detaljer.
Fast en liten fråga.
Skall jag lägga in en wash efter att all grund målning(highligthing) är klar i så fall skulle Citadells bruna eller svarta passa in här ?

synthet

Inlägg av synthet »

Är du bara lite försiktig så lägg washen efter en eller två highlights. Jag tycker det redan ser bra ut. GWs devlan mud funkar annars då späd bara ut den nyans du vill ha och washa med den, undvik ren svårt bara. Kanske blanda i lite rött, grönt eller blått för lite spännande effekter.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jag är själv ingen mästermålare, men har pysslat ett tag så lägger in min kommentar. Det syns ju att du kan måla, detaljerna (speciellt på IG-gubben) är skitsnygga. Dock märks det att du är lite grön på att måla modeller till figurspel eftersom tekniken är såpass hög, samtidigt som resultatet inte kommer visa sig fullt ut när armén står samlad på spelbordet. Kolla in exempelvis Rödes eller Benmannens bloggar så ser du att dom målar mindre realistiskt än vad du gör, dom har övertydliga highlights och skarpa kontraster vilket gör att en hel armé av små modeller "poppar" på spelbordet.
Dina Highlights på ig-gubben är snygga när man tittar nära, men jag tror att effekten försvinner en del när man ser en hel hög av dom på lite längre avstånd. Space-Marinen saknar highlights på exempelvis axelskydden, vilket får den att se lite platt ut. Highlights på axelskydd såsom de brukar göras ser inget vidare ut på nära håll, men blir snyggt på avstånd.
Så, pröva dig fram lite och härma lite stilar så är jag övertygad om att du kommer producra fantastiska grejer!
EDIT: när jag tittar en gång till lite mer noga, så ser jag att du har en grymt stadig hand med penseln! Sådär tajt är det inte många som kan måla. Grattis till talangen! ;)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
muffin

Inlägg av muffin »

var i swe bor du ?
becon är ganska roligt.

SentiC

Inlägg av SentiC »

Muffin - jag bor i Malmö.

Synthet - Tackar för kommentaren. Jag testade med en wash från MIG productions. En enmal baserad i brun färg. kommer lite bilder snart.

Gonka Koff - Tackar för kommentaren. Nu skall vi se. Min idee är inte att göra figgurerna till spelbordet. Utan bara lära mig måla snyggt utan överdrivna efekter. (dock okej om de blandas in). Men jag förstår precis vad du menar.

Jag borde kanske gå över till att måla figgurer som inte skall användas till spel, men mycket lättare och billigare att köpa in WH.

IG gubben är jag inte nöjd med alls. Den har bara grundmålas sen en wash och ett lager highlights. tyvär blir det för icke verklighets troligt för mig. Men visst ser han snygg ut för spel ;)
Space marinen har en highlights i 3 färger sprayad uppifrån med en air-brush tror bild kvaliteten tar bot de dessvärre.

Iallfall här kommer lite fler bilder på min terminator. han är lackad i semi-gloss lack från Pandurohobby(en bra billig stor burk för er som behöver lack)
En wash med MIG productions bruna enmal färg. Denna blev nog lite för stark men men.
Tyvärr blir bilderna riktigt dåliga förvrränger ganska mycket :cry:
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
muffin

Inlägg av muffin »

synd, hade varit roligt om du bott lite länge upp i landet så man kunde glida över och måla lite med dig. Jag tycker du har en bra grund det som behöves nu är att lära sig små trixen att måla såna här gubbar.

Ett tipps som jag rekomenderar varmt är att du tunnar allt färg med lite vatten och att du målar med en blöt palet, det kommer att göra saker och ting mycket lättare för än själv.

Det är även bra om du tunnar ner färgen ganska så hårt så att den blir nästan som en glaze, då kan du blenda med färgerna ganska så friskt. om du vill göra en enkel blend med en pensel eller köra med två penslar är upp till dig.

tränna på dom enkla grunderna så kommer allt annat ganska så automatiskt kan jag lova dig.

bara att kämpa på :D
becon är ganska roligt.

SentiC

Inlägg av SentiC »

Muffin - ja de var synd. Hade gärna tagit del av lite målnings tipps live ;)

jag späder rätt regält redan. Plus att jag använt Vallejo - Air färger som redan är väldigt förtunnade. Men tror med att det är övnigns som krävs.
Wett pallet har jag byggt en. Tog en disktrasa som jag placerade i en matlåda på med vatten och bakplåts papper. Den är väll nite 100% men de funkar bra för mig än så länge 8-)
Jag lyckades ladda ner en DVD från JBT (Jereme Bonamant Teboul) en fransk målare som gav väldigt bra tipps.

Nu är nästan min Treminator klar här kommer lite bilder. Testade lite rost piggment på hammaren om ni undrar varför den är lite rödaktig

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 SentiC, redigerad totalt 9 gånger.

SentiC

Inlägg av SentiC »

Någon som kan hjälpa mig med en stycke fråga?

Metall färger hur gör ni highlights på dem.
Då tänker jag på silver guld coppar ex
har ni 3 olika guld färger eller hur går de till ?

Skriv svar