Kompen på sydcon 2010

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Bengtsson den yngre

Kompen på sydcon 2010

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Ledsen att vi har dröjt med informationen, men här kommer den. Vi svara gärna på frågor, men vi försöker hålla all diskussion om kompen i den här tråden.

Grundtanken med kompsystemet.
I grund och botten vill vi hålla oss ganska nära de värderingar som framkommer i RT-mallen (hittas här på forumet under ämnet "komp") men då mallen i vår mening har två huvudsakliga brister; att den 1) inte tar hänsyn till direkt dåligt sammansatta arméer utan mallskaparna har utgått från att alla spelare försöker bygga en så bra armé som möjligt inom mallens ramar ("så bra som möjligt för sin komp" så att säga) och 2) erfarenhet visar att spelare titt som tätt hittar "hål" i mallen, dvs profiterar på förbiseenden från konstruktörernas sida. Dessa problem vill vi försöka komma till rätta med genom att förbehålla oss rätten att subjektivt justera en armé upp eller ner. Vår primära målsättning är att göra det möjligt att komma med vilken armé man vill och inte få sämre komp än vad man förtjänar, dvs möjligheten att justera upp listor som bygger på tema eller kul istället för maximal effektivitet. Eftersom det trots allt är SM hade vi dessutom tyckt att det var tråkigt om någon skulle gå och vinna på ett uppenbart förbiseende (till exempel att någon glömt skriva ut Executioner bland de russvarianter som gav minus...;)).

Rent praktiskt
Det värde som armén får enligt RT-mallen omvandlar vi sedan till ett värde mellan 1 och 20 (eller en multipel där av). Eftersom vi har satt en spärr för hur hårda listor vi kommer att släppa in (vi kommer att meddela dem de berör men om man börjar närma sig 30 i RT-komp kan man anta att man befinner sig i farozonen). 0 enligt vårt system kommer att sättas vid vårt "golv" för vad vi släpper in och 20 kommer att sättas runt motsvarigheten till 80 i RTmallen (man kan alltså inte få högre) Listorna kommer inte att bedömas relativt utan vi kommer att eftersträva objektivitet så långt det går (det kan alltså hända sig så att alla listor hamnar på t.ex.17 - under förutsättning att de är i princip lika hårda).

Hur påverkar kompen
kompen kommer att påverka totalpoängen olika beroende på vilka arméer man möter. Poängfördelningen sker som så att spelaren med den högre kompen får kompskillnaden delat på 4 i bonuspoäng och spelaren med den lägre kompen får motsvarande avdrag från sin totalpoäng. För att förtydliga kan man räkna med formeln: Kompjustering = (min komp - motståndarens komp)/4

Exempel :
Lasse Lagombajsmarine vars arme har komp 10 möter Kajsa Kompkramare vars armé har komp 20. Kajsa får då (20-10)/4 = 2,5 bonuspoäng och Lasse (10-20)/4 =-2,5

I nästa match möter Lasse Jeppa Jätteost som har komp 0. Jeppa får då (0-10)/4 i justering dvs -2,5 och Lasse (10-0)/4= 2,5

Detta gör att en komp 20 arme i genomsnitt (dvs möter arméer med i genomsnitt 10 i komp) över fem matcher kommer att få en kompjustering på +12,5, en komp 0 armé -12,5 och en komp 10 +-0. Detta ger ett effektivt justeringsspann på 0-25 i genomsnitt och maximala justerings mån per match är +/-5. Maximala poängskillnad i en match är 20 (dvs 20-0, denna siffra avser matchpoäng vilka tillsammans med målningspoäng räknas ihop till en totalpoäng vilken sedan justeras av kompjusteringen)

Inlämning och kompbedömning.
Som utgångspunkt för bedömningen kommer vi att använda den nya versionen av RTmallen som vi har blivit lovade att kommer senast 31/7. Vi kommer att ge alla spelare möjlighet att ändra sin lista en gång (ändrar man sin lista fler gånger resulterar det i poängavdrag) upp till en vecka efter att mallen kommit ut (dvs t.om. 7/8). Precis som tidigare sker anmälan genom att man skickar sin lista till vår mailadress (eftersom vi fortfarande inte har lyckats komma fram till någon bättre lösning med sydcons ledning)

Vår ambition är att meddela de spelare vi sänker med tre eller mer steg på vår skala jämfört med en direktöversättning från RT-kompen och ge dem möjlighet att på kort varsel ändra sin lista. Vi kan lova att vi kommer att meddela de spelare vi sänker fem eller mer steg.

Vem bedömer?
De ickespelande arrangörerna under ledning av mig (Johan Bengtsson)

Listor som kommer in efter den 7/8 kommer att få mycket minus pga sen anmälan.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Argos

Re: Kompen på sydcon 2010

Inlägg av Argos »

Synd att det inte är subjektiv komp rätt av (roligt med variation), men det skall bli kul att se hur det här systemet fungerar.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Eftersom det står att spelarna får ändra sin lista fram till en vecka efter mallen kommit upp, dvs 7/8, så antar jag att man kan göra det utan poängavdrag?

Systemet ser väldigt bra ut, jag kommer självklart ner och spelar (blir första gången jag är på SydCon och spelar 40k på 9 år).

Är det rimligt att anta att kompspannet ligger mellan 30 och 80, så att komp 10 kommer motsvaras av 55 i RT-mallen?

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

AAAArrrghhh..

Visste väl att jag skulle gå rakt in i en komp knullning på någotvis... Här har man gjort värsta carebear listan på 35 i komp och kommer återigen hamna runt 0 eller 2 men efter kompjustering kan man väl ge sig fan på att man får 0.... whine whine. =)
Ser ut att vara ett trevligt system, måste bara köpa en ny arme, då jag inte har modeller att bygga komp 55 med varken orker, nids, marines.. Men vafan, klart man ska va me på SM.

MvH

Papi D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Tackar för infon Johan!

Dags att börja optimera och måla :)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

egge

Inlägg av egge »

Tackar för infon. Tänkte först att kompen inte gör så mycket men när jag sedan läste så kommer alltså spannet vara (cirkus):

kompmall: 30 = Komp 0
Kompmall 80+ = komp 20

Plus den subjektiva komp-bedömningen. Har jag fattat det rätt?

Så då tror jag det funkar fin-fint.

Sjukt dålig, medel komp tyranids kommer närvara!
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Bengtsson den yngre skrev: Hur påverkar kompen
kompen kommer att påverka totalpoängen olika beroende på vilka arméer man möter. Poängfördelningen sker som så att spelaren med den högre kompen får kompskillnaden delat på 4 i bonuspoäng och spelaren med den lägre kompen får motsvarande avdrag från sin totalpoäng. För att förtydliga kan man räkna med formeln: Kompjustering = (min komp - motståndarens komp)/4

...

Detta gör att en komp 20 arme i genomsnitt (dvs möter arméer med i genomsnitt 10 i komp) över fem matcher kommer att få en kompjustering på +12,5, en komp 0 armé -12,5 och en komp 10 +-0. Detta ger ett effektivt justeringsspann på 0-25 i genomsnitt och maximala justerings mån per match är +/-5. Maximala poängskillnad i en match är 20 (dvs 20-0, denna siffra avser matchpoäng vilka tillsammans med målningspoäng räknas ihop till en totalpoäng vilken sedan justeras av kompjusteringen)
Två frågor:

1. Jag stycket om hur kompen påverkar som att den inte påverkar lottningen på något sätt. Stämmer det?
2. Eftersom man först får ett matchresultat mellan 0 och 20 som sedan justeras av kompen kan man alltså få mer än 20 eller mindre än 0 för en match? (Även om poängen inte läggs på förrän i slutet av turneringen.)

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Jocke - korrekt, man får ändra sin lista en gång utan poängavdrag (tillagt i huvudposten)

Egge - Du har fattat korrekt (sen vill jag inte sätta några fixa siffror men häradet strax över 30 och runt 80 motsvarar 0 och 20 (med subjektiva modifikationer))

Montarion - 1: vi kommer att använda kompen för lottningen i första omgången och även för seedning vid lika poäng i swissen.
2: det du beskriver är ett sätt att se på saken. Men för att förtydliga: Man får sin positiva kompjustering även om man vinner med 20-0 och sin negativa om man torskar 0-20. Sen föredrar jag att se det som en separat justering, men effekten borde bli den samma :)
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Det känns som om kompen kommer att påverka väldigt lite. Men alla vet ju förutsättningarna innan, så det är bara att anpassa sig. Och det kan hända att det fungerar med en uppdaterad mall och kompgräns på 30 (plus subjektivt för att hindra optning). Man borde förhoppningsvis undvika de allra elakaste listorna.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Min första tanke var också att kompen skulle komma att påvarka för lite, i och med att man använder kompskilnad /4 istället för kompskilnad /2 som många andra turneringar..
Detta stämmer dock inte då man får ett mer i komp för var 2.5 mallkomp istället för ett mer för var 5 poäng mallkomp som man brukar få..

vanligtvis så delar man ju bara malkompen med 5 så att man får ett värde mellan 0 och 20.. men på sydcom kommer de använda (malkomp-30)/2,5 istället.. malkomp 30 = komp 0 och malkomp 80 = komp 20.. +- eventuella subjektiva justeringar

Dvs kompen kommer att påverka lika mycket som den brukar göra.

Skriv svar