Varför en separat lagturnering från BSK ?

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

buffy

Re: Varför en separat lagturnering från BSK ?

Inlägg av buffy »

TOK har varit huvudarrangörer för lagturneringen på BSK under 2010-2011 och med på ett hörn även tidigare än så. Inför 2011 försökte vi få in lite folk från Armagedon och även få hjälp från dem när det gällde saker som att bära bord, terräng och dylikt. Det blev dock inte bättre det året och därför valde Pär och Jimmy att inte fortsätta arrangera turneringen 2012, medan jag kunde tänka mig att sköta min del förutsatt att andra arrangörer kom till.

I juni kontaktade BSK mig men hade inga andra arrangörer. De hittade Felix efter ett tag, men efter att hans post där han sökte efter fler arrangörer inte verkade få något vidare gehör, så började TOK spåna lite på att arrangera något själva för att se till att det verkligen hände något. Vi meddelade våra intentioner både till BSK och Felix, så de var medvetna om detta och Felix förklarade att de kanske de kör en singelturnering istället.

Vi fortsatte därför med våra planer. Nu har lokaler bokats och vi har lagt en avsevärd tid på att ordna turneringen så känner vi att vi vill ta det i hamn. Mer info om turneringen kommer inom de närmsta dagarna, men det kommer bli samma upplägg som tidigare år.
Nu stämmer ju verkligen inte allt av det du skrev. Det stämmer att vi hittade Felix i Juni men vi hade andra arrangörer i Juni också.
Nackdelen var att de inte kände sig vidare säkra på att de kunde arrangera 40K lika bra som innan för de var ganska oerfarna.
Under Warcon så träffade jag arrangörer men lite mer erfarenhet som kunde arrangera det istället.

Felix fick reda på att ni skulle arrangera en egen turnering för några dagar sedan och det fick han inte ens reda från en TOKare utan i andra hand.

Ni sa att ni skulle arrangera en egen turnering om inte 40K på BSK blev av men ni frågade aldrig om vi skulle ha 40K på BSK utan körde på en egen turnering ändå.

Ni får såklart göra som ni vill men jag tycker bara att det är väldigt dålig stil.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Mag-El skrev:
Mortarion skrev:Eftersom det tydligen kommer att vara en okompad turnering på BSK samtidigt, så vore det väl bra att försöka göra Varbergsvarianten annorlunda mot det. Alltså med komp eller hårdare restriktioner. Då kan alla tävlingsmänniskor åka till BSK och de som vill mysspela åker till Varberg.

Att försöka göra två okompade och tävlingsinriktade lagturneringar samtidigt känns bara kontraproduktivt.

Alltså: Mer komp i Varberg!
Om det är kompat eller inte(eller restriktioner) har ingen bäring om hur tävlingsinriktat det är.
Det är som att säga att tresteg är mer tävlingsinriktat än Längdhopp för man får ta tre steg.
Nu kan det vara bra att ha olika turneringar men att vinkla det så tycker jag är fel.
Vi tänker oss en person som inte bryr sig om rankingen och egentligen inte om placering i turneringen heller, även om han vill ha roliga och jämna matcher. Han har en dålig armé baserad på vilka modeller han tyckte såg snyggast ut och hade coolast bakgrund. Han kan välja att antingen åka på en kompad eller en okompad turnering.

På en okompad turnering så har alla så hårda listor de kan (inom restriktionerna om det finns sådana). Vår exempelperson kommer antagligen inte att få speciellt många jämna matcher, utan kommer att bli totalt överkörd i de flesta matcherna. Varken han eller hans motståndare kommer att ha speciellt roligt. Jag säger inte att okompade turneringar är fel, utan bara att man måste vilja spela okompat, dvs göra en så hård lista som möjligt, för att det skall funka.

På en kompad turnering kommer variationen i listorna att vara större. Vissa kommer att spela hårda listor och vissa kommer att spela mjukare (antingen för att de känner för det eller för att de tror att den extra kompen de får ger dem en bättre chans att vinna). Vår exempelperson kommer att ha en mycket större chans att få jämna matcher. Och om han möter en hårdare lista kommer kompen att kompensera så att hans uppdrag inte blir att utplåna fienden utan att hålla tillbaka en överlägsen fiende samtidigt som han försöker minska sina egna förluster.

Det kan naturligtvis finnas tävlingsinriktade personer på båda typerna av turneringar. Men för en person som har byggt sin lista på ett icke tävlingsinriktat sätt, dvs med andra förutsättningar än vad som är bäst (komp eller inte) så anser jag att en kompad turnering har betydligt mer att erbjuda.

daskad

Inlägg av daskad »

buffy skrev:
TOK har varit huvudarrangörer för lagturneringen på BSK under 2010-2011 och med på ett hörn även tidigare än så. Inför 2011 försökte vi få in lite folk från Armagedon och även få hjälp från dem när det gällde saker som att bära bord, terräng och dylikt. Det blev dock inte bättre det året och därför valde Pär och Jimmy att inte fortsätta arrangera turneringen 2012, medan jag kunde tänka mig att sköta min del förutsatt att andra arrangörer kom till.

I juni kontaktade BSK mig men hade inga andra arrangörer. De hittade Felix efter ett tag, men efter att hans post där han sökte efter fler arrangörer inte verkade få något vidare gehör, så började TOK spåna lite på att arrangera något själva för att se till att det verkligen hände något. Vi meddelade våra intentioner både till BSK och Felix, så de var medvetna om detta och Felix förklarade att de kanske de kör en singelturnering istället.

Vi fortsatte därför med våra planer. Nu har lokaler bokats och vi har lagt en avsevärd tid på att ordna turneringen så känner vi att vi vill ta det i hamn. Mer info om turneringen kommer inom de närmsta dagarna, men det kommer bli samma upplägg som tidigare år.
Nu stämmer ju verkligen inte allt av det du skrev. Det stämmer att vi hittade Felix i Juni men vi hade andra arrangörer i Juni också.
Nackdelen var att de inte kände sig vidare säkra på att de kunde arrangera 40K lika bra som innan för de var ganska oerfarna.
Under Warcon så träffade jag arrangörer men lite mer erfarenhet som kunde arrangera det istället.

Felix fick reda på att ni skulle arrangera en egen turnering för några dagar sedan och det fick han inte ens reda från en TOKare utan i andra hand.

Ni sa att ni skulle arrangera en egen turnering om inte 40K på BSK blev av men ni frågade aldrig om vi skulle ha 40K på BSK utan körde på en egen turnering ändå.

Ni får såklart göra som ni vill men jag tycker bara att det är väldigt dålig stil.
Fast nu har du nog fått det lite om bakfoten, jag har vetat att det funderar på en turnering längre, men fick reda på att de var klart härom dagen av en TOKare.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Mortarion skrev: På en kompad turnering kommer variationen i listorna att vara större. Vissa kommer att spela hårda listor och vissa kommer att spela mjukare (antingen för att de känner för det eller för att de tror att den extra kompen de får ger dem en bättre chans att vinna). Vår exempelperson kommer att ha en mycket större chans att få jämna matcher. Och om han möter en hårdare lista kommer kompen att kompensera så att hans uppdrag inte blir att utplåna fienden utan att hålla tillbaka en överlägsen fiende samtidigt som han försöker minska sina egna förluster.

Det kan naturligtvis finnas tävlingsinriktade personer på båda typerna av turneringar. Men för en person som har byggt sin lista på ett icke tävlingsinriktat sätt, dvs med andra förutsättningar än vad som är bäst (komp eller inte) så anser jag att en kompad turnering har betydligt mer att erbjuda.
Det låter så bra i teorin. Men enligt erfarenhet så kommer ändå en dåligt sammansattlista funka skit oavsett komp eller inte. Det handlar om att tweeka in sin lista efter metat vare sig det är kompat eller inte. Enda skillnaden är att kompat meta ser lite annorlunda ut och det gynnar "bra" spelare eftersom de lägger ned mycket tid på att tänka ut hur dom skall hantera den extra variabeln som kompen innebär.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jo. Men om samma halvdana lista kommer till båda turneringarna kommer den iaf ha större chans på den kompade ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Ni vill jag bena upp OOans argument för jag aner itne att de är korrekta och ge min en anna version varför komp faktiskt missgynnar oerfarna spelare och folk som vill spela för attd et är kul.
Mortarion skrev: Vi tänker oss en person som inte bryr sig om rankingen och egentligen inte om placering i turneringen heller, även om han vill ha roliga och jämna matcher. Han har en dålig armé baserad på vilka modeller han tyckte såg snyggast ut och hade coolast bakgrund. Han kan välja att antingen åka på en kompad eller en okompad turnering.

På en okompad turnering så har alla så hårda listor de kan (inom restriktionerna om det finns sådana). Vår exempelperson kommer antagligen inte att få speciellt många jämna matcher, utan kommer att bli totalt överkörd i de flesta matcherna. Varken han eller hans motståndare kommer att ha speciellt roligt. Jag säger inte att okompade turneringar är fel, utan bara att man måste vilja spela okompat, dvs göra en så hård lista som möjligt, för att det skall funka.
Även om man inte bryr sig om ranking eller placering, så är jag övertygad över att man vill ha trevliga mottåndare och matcher, men man vill gärna vinna det är trots allt ett spel. Komp eller inte så kommer de duktiga spelarna alltid göra så hårda arméer som möjligt enligt vad premisserna tillåter. Detta är inget som komp åtgärdar. Vad kompen snarare gör är att en person som inte vet eller kan kompopta får en ännu större nackdel när han har gjort val som kompar dåligt och möter personer som har dels betydligt bättre komp eller betydligt bättre armé samt är bättre spelare detta gör ärligt talat matchen ännu tråkigare. Komp kommer aldrig ta bort tävlingsmomentet, utan det bara gynnar duktiga spelare.

Mortarion skrev:På en kompad turnering kommer variationen i listorna att vara större. Vissa kommer att spela hårda listor och vissa kommer att spela mjukare (antingen för att de känner för det eller för att de tror att den extra kompen de får ger dem en bättre chans att vinna). Vår exempelperson kommer att ha en mycket större chans att få jämna matcher. Och om han möter en hårdare lista kommer kompen att kompensera så att hans uppdrag inte blir att utplåna fienden utan att hålla tillbaka en överlägsen fiende samtidigt som han försöker minska sina egna förluster.
Detta är ett gammalt argument som delvis var sant men inte stämmer längre. Komp kan öka variationen mellan olika codexar. Dock likriktar det valen inom codexen så alla SM listor ser likadana ut eller alla Nidslistor ser likadana ut. Så jag skulle nog påstå att variationen blir mindre och monobuildsen fler. Testpersonen kommer troligtvis få möta liknande arméer hela tiden. Dessutom är de kompoptade och välkompnerade så om han möter folk emd samma komp kommer de vara bättre arméer så personen kommer troligtvis få en ännu svårare match. Det sista problemet här är att turneringssystemet har under hela 5th edition gynnat att man skall utplåna sin motståndare istället för att fokusera på missionet, gamla vp systemet var väldigt tråkigt för vår testperson som möter en person vars mål är att wipea honom.
Mortarion skrev:Det kan naturligtvis finnas tävlingsinriktade personer på båda typerna av turneringar. Men för en person som har byggt sin lista på ett icke tävlingsinriktat sätt, dvs med andra förutsättningar än vad som är bäst (komp eller inte) så anser jag att en kompad turnering har betydligt mer att erbjuda.
Att bygga ihop en armé och göra den så bra som möjligt anser jag vara en väldigt viktig del i hobbyn. Skall man gå på en turnering vet man att premisserna kommer vara att det är en tävling även om det är kompad eller inte. Vår testperson har valt sin lista med vad han tycker är coolt därför kommer han få en nackdel när man inte har komp-mall/tänk i åtanke och kommer därför få en sämre komp en vad han borde få.

Till slut komp kommer aldrig kunna göra en turnering mindre kompetetiv. Det är bara en turnering med andra förutsättningar. Är man inte van turneringsspelare/kompoptare eller vet vad arrangörerna anser om saker kommer komp aldrig gynna en och så länge man spelar med 20-0 system kommer det alltid gynnas att slakta sina motståndare. Folk får gärna spela med komp om man vill. Men jag tycker att argumenten för komp inte håller längre det finns ingen sanning i dem utan har mest blivit argument för att övertyga mindre insatta.

Restrktionsmallar är lite annordlunda och de får man diskutera nån annanstans dock tror jag inte de gynnar variation men jag ska inte diskutera dem här.

War_Cry

Inlägg av War_Cry »

theWatchman skrev:
Mortarion skrev: På en kompad turnering kommer variationen i listorna att vara större. Vissa kommer att spela hårda listor och vissa kommer att spela mjukare (antingen för att de känner för det eller för att de tror att den extra kompen de får ger dem en bättre chans att vinna). Vår exempelperson kommer att ha en mycket större chans att få jämna matcher. Och om han möter en hårdare lista kommer kompen att kompensera så att hans uppdrag inte blir att utplåna fienden utan att hålla tillbaka en överlägsen fiende samtidigt som han försöker minska sina egna förluster.

Det låter så bra i teorin. Men enligt erfarenhet så kommer ändå en dåligt sammansattlista funka skit oavsett komp eller inte. Det handlar om att tweeka in sin lista efter metat vare sig det är kompat eller inte. Enda skillnaden är att kompat meta ser lite annorlunda ut och det gynnar "bra" spelare eftersom de lägger ned mycket tid på att tänka ut hur dom skall hantera den extra variabeln som kompen innebär.
Men grejen är att om man lottar efter komp, så kommer de medskit listor att få möta varandra mera.
De kommer inte vinna och de kommer att får tokspö i vissa matcher , men det slipper 9 necron flygare i första matchen.

kort sagt:
Så vi spelare som inte vill köpa en helt ny arme efter vage codex släpp och är ganska nöjda med att hamna i mitten inte känner oss så utanför.
De som kan vinna turneringar har ju koll ändå,och så får de mer meta att funder på och det är ju kul det med.

Edit: Och jag måste säga att alla system som gynnar duktiga spelare är bra, i motsats till självspelande listor.

(skrivet med dyselexi och utan stavningskoll)

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Watchman och Kombat: Jag anser att ni har fel eftersom era argument utgår från att personen i fråga spelar för att vinna turneringen, vilket inte var fallet. Men tanken var inte att göra den här tråden till en diskussion om huruvida komp som koncept är bra eller dåligt. Det finns redan väldigt många sidor diskussion om det på det här forumet och de leder aldrig någonstans eftersom alla redan vet vad de tycker. I slutändan är det bara en smaksak om man föredrar kompat eller okompat. Och vi tycker väldigt olika. Så jag släpper den diskussionen.

Vad som däremot är intressant är hur Varbergsturneringen ska utformas. Det kommer att vara en okompad lagturnering med restriktionsmall på BSK samma datum. Frågan blir då om Varbergarna skall hålla en turnering med exakt samma förutsättningar (vilket kommer innebära att de båda turneringarna riktar sig till exakt samma spelarbas) eller om de vill försöka göra något annat (så att turneringarna riktar sig till olika grupper spelare).

Hyllander: Jag skall klura på något sätt att lösa en kompad turnering i praktiken.

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Vi behöver inte kludda ner den här tråden med den eviga frågan om komp är bra eller inte.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag tycker att en ganska hård restriktionsmall skulle vara det bästa alternativet. Typ man har ett gäng restriktioner och man får bara bryta mot ett visst antal, vilket antagligen kommer öka upp variationen mellan listor då olika spelare bryter mot olika restriktioner.

Om ni vill använda allies så skulle det vara kul med att man bara får alliera in från codex som ens medspelare inte spelar, så att man får ett lag med totalt upp till 8 olika codexar. Eller kanske göra så att man bara får alliera in från de arméer ens kompisar spelar för att öka upp känslan om en sammankoppling mellan lagets arméer.

Ge gärna bonus poäng för häftiga armékombinationer.
Alexander Merinen

Skriv svar