Fast jag ser inte ens vad som är fuskigt bara för att något har ändrats i reglerna sedan 4:th. Du kunde lika gärna nämna run regeln och att fordon bara förstörs på pen 5 och 6.det känns lite som att vad fjärde erbjöd med range- och LoS-sniping, erbjuder femte med flätning och pivot-fusket.
en fråga jag tycker man bör ställa sig är "spelar jag spelet, eller spelar jag reglerna?"
Och vad är det egentligen problemet med flätning när _alla_ gör det? Sedan har jag inte förstått vad som är så bra med flätning. 2 lika enheter ger cover till varandra och den ena tar en förlust. Nu är en av enheterna oskyddade. Och då betalar man att man blir känsligare för blast, restriktiv movement, känsligare för charge, svårare att få in alla modellerna i närstrid mm.
Sedan tycker jag inte pivot är fusk heller. Det är en regel för movement. Man kan lika gärna säga att det är fusk när infanteri rör sig 6". "Fusk movement". Som skrivet ovan så är frågan "spelar jag spelet" eller "spelar jag reglerna". Jag är rätt säker på att reglerna och spelet är väldigt lika varandra. Faktiskt tror jag reglerna till och med står i samma bok som spelet. För att det skall vara där. Alltså är det samma fråga.
Min poäng är att om man vill spela spelet så tycker jag det är faktiskt sämre stil att klaga på att någon använder grundreglerna till sin fördel än att utnyttja grundreglerna till sin fördel. Jag skulle nog faktiskt bli rätt sur om min motståndare säger: "jaha, du gör en fusk-pivot". Mitt svar skulle då kunna bli: "Nej, jag vänder mitt fordon enligt reglerna, testa läs dem, det finns inget som heter fusk-pivot."
Jag är klart emot att klaga på något man gör själv bara för att andra gör det mer. Jag har aldrig spelat mot någon som inte flätat sina enheter på något sätt.
Edit: Hoppas ingen känner att de har blivit trampade på tårna.