Named characters på turneringar?

Regelfrågor och förslag på husregler

Ska Named Characters tillåtas på turneringar?

Ja! De tillför spelet betydligt mer än de förstör balansen.
66
73%
Nja... Förbjud de mest brutna men tillåt dem generellt.
12
13%
Nje... Tillåt enbart de som måste tas för att kunna spela en annars legal armé (typ Belial för Deathwing)
9
10%
Nej! De förstör balansen betydligt mer än vad de tillför spelet
4
4%

Antal röster: 91

paintner

Re: Named characters på turneringar?

Inlägg av paintner »

Zurken skrev:Egge har en poäng där, det är sällan folk spelar med dåliga special characters (och det finns ett drös av dem).
varför spela med det dåliga när det finns det bra?

40K i detta sammanhang och i den svenska formen är för tävling, tycks ju mentaliteten vara, och det går ju stick i stäv med att spela med de sämre sakerna =)

som BT har jag två named chars och båda är till överpris och skitdåliga =)
jag lirar med icke namngivna karaktärer hela tiden =))
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Special Characters är kul, spela roll om man får lite för dålig komp på några av dem, det är vart det ändå.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

paintner skrev:
Zurken skrev:Egge har en poäng där, det är sällan folk spelar med dåliga special characters (och det finns ett drös av dem).
varför spela med det dåliga när det finns det bra?

40K i detta sammanhang och i den svenska formen är för tävling, tycks ju mentaliteten vara, och det går ju stick i stäv med att spela med de sämre sakerna =)

som BT har jag två named chars och båda är till överpris och skitdåliga =)
jag lirar med icke namngivna karaktärer hela tiden =))
Jag tror att poängen här är att om folk spelar med de bra karaktärerna trots kompstraff så har kompen misslyckats i den aspekten att kompen skall ge alla spelare lika möjlighet att vinna en turnering, oavsett listsammansättning - dvs göra de dåliga valen bra.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

kmzz0r

Inlägg av kmzz0r »

Bengtsson den yngre skrev:Jag tror att poängen här är att om folk spelar med de bra karaktärerna trots kompstraff så har kompen misslyckats i den aspekten att kompen skall ge alla spelare lika möjlighet att vinna en turnering, oavsett listsammansättning - dvs göra de dåliga valen bra.
Så allt som folk använder är felkompat?
Isåfall har vi tillslut inget kvar att spela med...

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

kmzz0r skrev:
Bengtsson den yngre skrev:Jag tror att poängen här är att om folk spelar med de bra karaktärerna trots kompstraff så har kompen misslyckats i den aspekten att kompen skall ge alla spelare lika möjlighet att vinna en turnering, oavsett listsammansättning - dvs göra de dåliga valen bra.
Så allt som folk använder är felkompat?
Haha! Bra där. Hur mycket "folk" finns det som kan räkna ut om något är rätt kompat? Jag har inte en susning faktiskt. Jag bygger en lista jag tycker är cool, och är skitnöjd bara jag får vara med och spela. Jag har varit med på ett trettital turneringar och är kanske helt dum i huvet, men jag har aldrig klarat av att räkna ut om min komp är "värt det".

Om jag får för mig att jag vill ha infiltrerande tacticals med furious charge, så ser jag till att Khan och Sicarius kommer med. Kompen använder jag endast för att kolla att jag får vara med.

Fast, den här tråden handlar ju egentligen inte om specialkaraktärer, eller hur? Jag får en stark känsla av att den bara skapats som ett motargument i IA-tråden.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Gonka Koff skrev: Fast, den här tråden handlar ju egentligen inte om specialkaraktärer, eller hur? Jag får en stark känsla av att den bara skapats som ett motargument i IA-tråden.
Den stämningen får jag med, vilket är lite tråkigt. Men det är väl värt att diskutera karaktärer också, så man har det gjort.
Alexander Merinen

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

kmzz0r skrev: Så allt som folk använder är felkompat?
Nej, men om något val är väldigt över- eller underrepresenterat så pekar det i den riktningen.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Flygmaskin

Inlägg av Flygmaskin »

evr skrev:
the godfather skrev:och ge minus i målning till fel armefärg. :p
Det är det bortglömda successor chaptret Ultra Blood Marines :P
Tuffaste gänget i stan´! Jag ska lätt börja spela dem!
Människomat, till exempel spannmål.

the godfather

Inlägg av the godfather »

Zurken skrev:Fast alla använder inte special characters. Fast det finns flera karaktärer man ser väldigt sällen, typ Space Marines Captain utan bike.
det är typ.. .. jag :)
evr skrev:Det är alltid rätt färg. Jag kan ha Ultramarinesblå Blood Angels. Det är det bortglömda successor chaptret Ultra Blood Marines, eller whatever. :P
du får ha vilken färg du vill. men en armes chef springer inte runt med pojkarna från andra armeer hur som helst...
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

paintner

Inlägg av paintner »

om folk tar specialkaraktärer även om de är hårdkompade betyder det ju bara att de är beredda att ta det straffet för att de anser att de tillför mer än de kostar.

men som kmzzor sa så ... om allt som används ska stenkompas hela tiden kommer det inte bli ngt kvar.

om alla använder special chars blir det inte 'lika' då trots allt?
och de är ju gjorda för att fylla en roll i en lista. som en förstärkning. det är ju så de är utformade och tänkta att funka.

Vulka = melta och flamer
Lysander = närstrid
osv. etc.

Tillåt dem, kompa dem och låt turneringar sätta reglerna.
det är dumt att basera ett system (SWEFAQ och Kompmall) på en begränsning i systemet. TIllåt allt och låt allt vara med. kompa det och sen låt det vara upp till spelare/arrangörer och hantera ev. borttagande av enheter osv.
- black templars @ time of ending -

Skriv svar