Movement och fordon

Regelfrågor och förslag på husregler
Fenris

Re: Movement och fordon

Inlägg av Fenris »

Ancalagon skrev:Du citerar regler om movement, inte om fordons movement. Du kan inte copy-paste och lägga ihop delar av infantry-reglerna och klämma in ett "hull" i en mening istället :)

Början på delen du citerar regler för:

"For the time being, we’ll just explain how squads of Infantry move, as they are by
far the most common units in the game. Vehicles, Jump units, Bikes and certain other
units move in different ways to represent their greater mobility, and these will be
discussed in full detail later in the book, in the Unit Types section."

Fetstil för övertydlighet :)

REglerna för movement av fordon:

"Vehicles can turn any number of times as they move, just like any other model. Vehicles
turn by pivoting on the spot about their centre-point, rather than wheeling round."

"Pivoting on the spot alone does not count as moving"

"Pivoting is always done from the centre of a vehicle to prevent it
from accidentally moving further than intended or allowed."

Så du kan alltså ställa ett icke-kvadratiskt fordon på 12" i din deployment, sen svänga runt dess mitt (pivota) och vända fronten framåt. Detta räknas inte som movement. Därefter kan du mäta och åka 6" (eller längre om du nu vill det).
Du har rätt i att jag missade att det bara var infanteri som det pratades om där jag citerade, jag trodde det gällde alla typer av enheter om det inte stod något specifikt under dem enheterna. Men om dina citat stämmer så blir min slutsats densamma.

Den här delen: "Vehicles can turn any number of times as they move, just like any other model. Vehicles
turn by pivoting on the spot about their centre-point, rather than wheeling round."
säger ju precis samma sak, de får snurra MEDANS de rör på sig. (min understrykning)

Här är också samma innebörd som för infanteri:
"Pivoting on the spot alone does not count as moving"
Om du ENBART snurrar så räknas det inte som om att du har rört dig.(min understrykning)

Du får därför inte rotera fordonet före du förflyttar det eller efter du har förflyttat det, utan enbart MEDANS du förflyttar det.

Om du snurrar ditt fordon innan du mäter, så förlorar du chansen att förflytta det, såvida motståndaren inte är vänlig och låter dig snurra tillbaks fordonet till ursprungspositionen innan du börjar mäta hur långt det får köra.
Exempel: En rhino står med ena sidan åt det håll den ska förflytta sig, och intensionen är att den ska flytta sig 6 tum och vrida fram fronten. Man mäter då lämpligen från rhinons främre ena hörn och till där rhinons främre samma hörn är tänkt att placera sig.

Det är därmed inte tillåtet att först snurra rhinon så att fronten kommer ca 1 tum längre fram och sedan börja mäta och förflytta den 6 tum, eftersom vissa delar av rhinon då har rört sig ca 7 tum.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

frigobben

Inlägg av frigobben »

Kanske läge för SweFAQ, så det finns generella riktlinjer? Lämpligtvis samma som ETC?

Min regeltolkning är densamma som Ancalagon, kanske för att det så jag själv och alla jag mött spelat, och jag inte känner att reglerna uppenbart motstrider detta. Jag förstår dina poänger dock, men blev förvånad när jag läste dem. Det har inte med att vränga på reglerna till sin fördel, utan bara att jag/vi spelat det som att "du får snurra hur mycket du vill, sedan flyttar man alltid i fordonets riktning och för varje tum du flyttar används en tum av din movement". Känns som ganska enkelt om inte annat.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Man får inte flytta någon del av fordonet längre än 6". Det är väl glasklart? Sedan får man pivota hur man vill tusentals gånger på dessa 6", men ingen del får i slutändan ha rört sig längre än 6".

Tror inte jag riktigt förstår diskussionen? Finns det någon som tycker det är ok att en land Raider går 8" och sedan räknar det som 6" för att den pivotade?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Pivot är inte movment. Så ja, du kan oivota åt ett håll, "tjäna" en tum och sen åka 6". Då har du åkt 6". Så har det spelats sedan 5:th.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Pivot är inte movment. Så ja, du kan oivota åt ett håll, "tjäna" en tum och sen åka 6". Då har du åkt 6". Så har det spelats sedan 5:th.
Ingen del av modellen får röra sig längre än 6", oavsett om det är ett fordon eller någon annan modell. Förstår inte riktigt varför detta skulle vara ok? Super heavies kan tjäna typ 4" på en sådan move, hur är det ok?

Nej, man flyttar fordon precis som ovala baser, mät från fordonet och 6" fram, där sätter du ner den sida av fordonet som du vill ha längst fram, snurra tusen gånger om du vill, men rör dig aldrig mer än din tillåtna move.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Du måste nog börja spela lite med fordon Flogger ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

DHettNeck skrev:Pivot är inte movment. Så ja, du kan oivota åt ett håll, "tjäna" en tum och sen åka 6". Då har du åkt 6". Så har det spelats sedan 5:th.
och det är också precis vad reglerna säger.

Hela "ingen del av en modell får aldrig gå mer än 6"" gäller inte för fordon eftersom de har egna regler för movement.

och jag hoppas inte du är seriös Fenris när du säger att man inte får svänga sitt fordon när man ska åka med det?
Senast redigerad av 1 Ancalagon, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Du måste nog börja spela lite med fordon Flogger ;)
Aldrig mött någon som spelat så, någonsin faktiskt. Kan du referera till var i regelboken det står att fordon får flytta sig längre än sin tillåtna move?

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Det gör dom inte. Får du åka 6" så får du åka 6". Pivot är inte movement, så du mäter bara framåt efter pivoten.

Väldigt konstigt att du aldrig stött på det eftersom det har varit turneringspraxis från och med 5:th ed.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Flogger skrev:
DHettNeck skrev:Du måste nog börja spela lite med fordon Flogger ;)
Aldrig mött någon som spelat så, någonsin faktiskt. Kan du referera till var i regelboken det står att fordon får flytta sig längre än sin tillåtna move?
Det har vi gjort om och om igen.

Pivot räknas inte som movement.

Du åker bilen 6" framåt = du har åkt 6".
Sen pivotar du hela fordonet = ingen movement

Slutsats: du har fortfarande bara åkt 6".

Skriv svar