Mellan benen på en dread

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
fjugin

Re: Mellan benen på en dread

Inlägg av fjugin »

egge skrev:Om en figur ser en annan figur, vilket är meningen med femte versionen, och motståndaren protesterar mot att man får skjuta så är det sjukt dålig stil. Jag ser det som en självklarhet på samma sätt som infanteri får gå 6" och att man använder sitt BS för att skjuta och inte siffran 1. :lol: Jag ser inte sådant som mygel. En dreads kropp täcker, inte luften under den. Jag tycker det hade varit bättre om det hade varit cylindrar som sprungit runt på brädet, mycket bättre, men det är faktiskt inte det så jag tycker man skall inte klaga på en sådan fundamental regelgrej. Ser man får en skjuta
egge skrev:Jag struntar i trädens position totalt och fordon och monster bakom/i skog får 5+ cover och vanliga köttbitar får 4+.
Träd är okej att frångå TLOS men för dreads är det inte okej.. :)

Mina dreads med höftskynke blir mycket bättre iofs, har jag fuskat och konverterat till mig fördelar nu? :|
TLOS har så många brister att dark angels codexen ter sig som en välskriven och balanserad variant av space marines i jämförelse. Vill min motståndare frångå den lite och spela med cylindrar gör jag det gärna.
(snälla swFAQ, skriv in en rekommendation på det)

egge

Inlägg av egge »

TLOS funkar för vanliga figurer (knappt) men inte alls för skog då jag anser att det blir mycket smidigare med egna regler för den. Skall man FAQ:a vad som kan skjutas under eller inte så kommer det bli bara bökigt. En dread som är en cylinder är mycket bättre än en dread som går att skjuta förbi. En dread kan bara inte täcka en infanteri som är bakom vilket är en viktig grej spelmässigt.

TLOS skall helst inte ignoreras för vissa modeller (hur hög får en dread vara innan man får skjuta under benen ex) Det är en tillräckligt dålig regel ändå. Men jag anser att ändra reglerna på area terräng för att få dem att funka lättare och spara tid är bra.
Träd är okej att frångå TLOS men för dreads är det inte okej.
Det gäller faktiskt inte bara dreads. Min poäng är att det gäller 99% av modellerna i spelet. Så då väljer vi att inga modeller går att skjuta under och då blir det många konstiga regler för undantag hit och dit. Då är det lättare att köra på TLOS för det står i boken och sparar tid samt är enklare.

"Ser modellen? Ja - skjut." Är klart mycket lättare än :"Ser modellen? Nej för just denna modell går inte att skjuta under/jämte men om den hade varit X" högre upp så kanske eller om det är en Wraithlord så, eller om du har en spretande tyrant men inte om du har en hopkrupen carnifex".

Förstår du hur jag menar? TLOS är en grundregel och om mellanrummet mellan benen täcker LOS blir en sådan modell sjukt mycket bättre, och vi måste definiera upp exakt vilka situationer det faktiskt täcker LOS. I så fall är TLOS klart mycket bättre. Om huvudet ser så får han skjuta.

Sedan kan man tycka att det är en korkad regel ändå.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Vad händer om det är något större än en bolter som skjuter då?

Ja, jag har fått höra att skottet nog inte skulle kunna gå mellan benen på en dread pga av kulans storlek och modellens vinkel. Jag får köpa en laserpekare med varierbar stråle kanske, eller som går döda folk med...

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Norrland skrev:Vad händer om det är något större än en bolter som skjuter då?

Ja, jag har fått höra att skottet nog inte skulle kunna gå mellan benen på en dread pga av kulans storlek och modellens vinkel. Jag får köpa en laserpekare med varierbar stråle kanske, eller som går döda folk med...
Glöm inte att kula går i en bana som böjer av beroende av vilken tungkofiens som planeten har.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Du är en tung kofis.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

svenska40k-konto skrev:

Glöm inte att kula går i en bana som böjer av beroende av vilken tungkofiens som planeten har.
Gah, då måste ju turneringsansvariga ange planetens stats på varje bräde!

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Norrland skrev:
svenska40k-konto skrev:

Gah, då måste ju turneringsansvariga ange planetens stats på varje bräde!
Det gör spelarna samtidigt som man kommer överns om terrängen.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Borde inte det påverka movement dessutom. Speciellt för Jump Packs.

Skriv svar