Warp Quake + Deep Strike Mishap: Misplaced

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av Seregon »

Yautja skrev:
Seregon skrev:
daskad skrev:Tycker faktiskt inte dina argument håller. Håller helt med Excessus
Alltså är det helt okej att, vid misplaced-mishap, motståndaren ställer dina DS:ande termosar ovanpå sina egna modeller för att få ännu en chans att de ska bli destroyed?
Nej.

"Remember that other models, friends and enemies, also count as impassable terrain." sid 13, stora boken
Alltså är sådant som gör att man får mishap = impassable terrain (analog tillämpning http://sv.wikipedia.org/wiki/Analogi_%28juridik%29), vilket innebär att Warp Quake = Impassable. Att det sedan inte står uttryckligen har att göra med att Ward inte kan skriva och att regelboken är skriven 5 år innan C:GK.

I övrigt slutar teleport homers, samt wargear som påverkar scatter, att fungera inom warp quake. Den säger dock inget om specialregler såsom Dantes.
Senast redigerad av 1 Seregon, redigerad totalt 28 gånger.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av Yautja »

Seregon skrev:Alltså är sådant som gör att man får mishap = impassable terrain
wait, whaaat?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av HeadWar »

Seregon skrev:I övrigt slutar teleport homers, samt wargear som påverkar scatter, att fungera inom warp quake. Den säger dock inget om specialregler såsom Dantes.
Fast det är väl bara om själva homern/ikonen/beaconen är inom 12"? Det är iofs en ganska snygg tolkning när jag tänker på det, homers trumfar Warp Quake, men kan inte själva vara inom 12".

Warp Quake är så sinnessjukt illa genomtänkt, inte riktigt lika illa som Psybolt till Autocannons för 5 poäng, men inte långt efter heller, framförallt eftersom den gör en codex helt ospelbar.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av HeadWar »

Yautja skrev:
Seregon skrev:Alltså är sådant som gör att man får mishap = impassable terrain
wait, whaaat?
http://en.wikipedia.org/wiki/Proof_by_example

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Warp Quake + Deep Strike Mishap: Misplaced

Inlägg av Seregon »

Det jag menar är att det enda, och då är det verkligen det enda, som kan trigga en deep strike mishap är om man landar i impassable terrain (iom att utanför bordet, egna modeller och inom 1" från fiendemodeller = impassable terrain).

Då detta är ett spel med regler (lagar) och inte filosofi kan vi tolka detta som att allting som orsakar mishap är att betrakta som impassable (via juridisk analog tillämpning). När sedan GK har en förmåga som ger en automatisk mishap, men inte i övrigt regleras bör vi därför kunna ändå tillämpa grundtanken att det bara är impassable som orsakar mishap; alltså är allting som orsakar mishap impassable om det inte uttryckligen står annat.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av Yautja »

HeadWar skrev:
Yautja skrev:
Seregon skrev:Alltså är sådant som gör att man får mishap = impassable terrain
wait, whaaat?
http://en.wikipedia.org/wiki/Proof_by_example
Ja jag satt just och wikipediade efter det argumentet :( jag hade hoppats stylea med något fancy latin namn som alla andra coola fallacy.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Warp Quake + Deep Strike Mishap: Misplaced

Inlägg av HeadWar »

Inom 1" från fiender är inte alls impassable, men det enda tillfälle som man får flytta in sina modeller i det området är när man assaultar. Om vi nu ska vara petiga, vilket vi ju verkar vara. :)

(För övrigt hittade jag just en rolig regel. Om båda spelarna är överens så får man placera sina modeller i Impassable terrain. s14)

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Warp Quake + Deep Strike Mishap: Misplaced

Inlägg av EyeGuy »

Seregon skrev:Det jag menar är att det enda, och då är det verkligen det enda, som kan trigga en deep strike mishap är om man landar i impassable terrain (iom att utanför bordet, egna modeller och inom 1" från fiendemodeller = impassable terrain).

Då detta är ett spel med regler (lagar) och inte filosofi kan vi tolka detta som att allting som orsakar mishap är att betrakta som impassable (via juridisk analog tillämpning). När sedan GK har en förmåga som ger en automatisk mishap, men inte i övrigt regleras bör vi därför kunna ändå tillämpa grundtanken att det bara är impassable som orsakar mishap; alltså är allting som orsakar mishap impassable om det inte uttryckligen står annat.
Nja... Håller inte riktigt med i dina resonemang...
För om allting som orsakar mishap skulle vara impassable terrain (t ex inom 1" från fiendemodeller) skulle det betyda att det är omöjligt att utföra en charge eftersom du inte får utföra det genom impassable terrain.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av HeadWar »

Yautja skrev:Ja jag satt just och wikipediade efter det argumentet :( jag hade hoppats stylea med något fancy latin namn som alla andra coola fallacy.
Secundum quid.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Warp Quake + Deep Strike Mishap: Misplaced

Inlägg av Seregon »

EyeGuy skrev:
Seregon skrev:Det jag menar är att det enda, och då är det verkligen det enda, som kan trigga en deep strike mishap är om man landar i impassable terrain (iom att utanför bordet, egna modeller och inom 1" från fiendemodeller = impassable terrain).

Då detta är ett spel med regler (lagar) och inte filosofi kan vi tolka detta som att allting som orsakar mishap är att betrakta som impassable (via juridisk analog tillämpning). När sedan GK har en förmåga som ger en automatisk mishap, men inte i övrigt regleras bör vi därför kunna ändå tillämpa grundtanken att det bara är impassable som orsakar mishap; alltså är allting som orsakar mishap impassable om det inte uttryckligen står annat.
Nja... Håller inte riktigt med i dina resonemang...
För om allting som orsakar mishap skulle vara impassable terrain (t ex inom 1" från fiendemodeller) skulle det betyda att det är omöjligt att utföra en charge eftersom du inte får utföra det genom impassable terrain.
Mina resonemang rör deep strike, inget annat; annars skulle man inte heller få tank shocka.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Skriv svar