Olof Svensson SM [KLAR]

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av refabricated »

Det jag vill ha ut av att pilla själv är att undersöka speciella situationer eller listor.
Fördelarna av att hålla alla spakar själv är:
- Jag kan, efter att jag kommit på ngt, start om allt eller "gå tillbaka" till ett visst läge. Har du nån gång haft en motståndare som gått med på "vi tar tillbaka denna rundan, jag kom på ngt annat."
- Det hela blir tidseffektivare. Man måste inte spela sig fram till alla situationer, man kan bara ställa upp dem.

Nackdelar / saker att tänka på
- Var så opartisk du kan. Inte helt lätt när man håller på att skjuta sin senaste i idé i sank.
- Ta tester med en nypa salt. Man fattar olika beslut när man spelar båda sidor. Det blir liksom inte så mkt överraskningar :) Att spela en hel match med maelstom missions osv ger inte så mkt. För mkt random saker helt enkelt.

Saker som man kan få svar på:
- Hur mkt terräng behöver jag för att kunna gömma min arme på ett bord?
- Hinner enhet A springa över bordet och charga enhet B?
- Kan jag ställa ut min arme på så vis att allt skyddas av min void(detta jag pillat med i bilden ovan).
- Hur långa multicharges kan jag göra?
- Hur skall jag i movement ställa upp mig för bästa möjliga mulitcharges? (detta har jag lagt timmar på inför ETC- 2013 & 2014)
- Hur långt kommer egentligen Kinnunens eller Floggers listor om de börjar? Kan jag komma undan dem? (inte så ball att bli överraskad av det vid spelbordet...)
- osv
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Mera mera. Alltid spännande läsning Olof. Super att lyfta strategidiskussionen från "den enheten suger"
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Desertlord

Inlägg av Desertlord »

Hesselberg hade något forum dit man kunde skicka listor till som han kolla över och gav förslag till förbättringar.

Olof, kanske nästa grej i dina tankar att förbättra 40k Sverige
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Desertlord skrev:Hesselberg hade något forum dit man kunde skicka listor till som han kolla över och gav förslag till förbättringar.

Olof, kanske nästa grej i dina tankar att förbättra 40k Sverige
Du kan ju skicka PM och se vad som händer :)

Desertlord

Inlägg av Desertlord »

topp

kanske gör det
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Då skall vi se om vi kan avsluta denna resan.

Min lista(detaljer finns i SM-tråden på den delen av forumet) var grovt(med förklaringar):
Batman (han e bra)
Etheral (ld10 for everyone! inte fel till sniperdrones heller)
3 crisis + markerdrones (stabila markerlights och lite antitank)
Riptide (måste ha ngt som kan ta obj. skjuter kass men hoppar långt)
2*10 kroot
Piraja (mer obj plockade och e irriterade drones)
4+5 pathfinders (more markerlights!)
sniperdrones (trodde det skulle finnas fler wraithknights... med listor i hand skulle jag skippat dessa)

Formation: (dum-i-huvet formation. Allt får tankhunter...)
Riptide
2*3 bredsidor

Void shield generator (påpekade i sept att denna inte borde tillåtas och kommer gnida det i arrets ansikte i ett år framöver.)
------------------------------

Generell game-plan
Vill i alla lägen börja. Jag skjuter så pass hårt att man troligen inte kan spela spelet mot mig. Du tappar helt enkelt för mkt för att kunna komma tillbaka. Går jag 2:a så hoppas jag att skölden skyddar mot en del eller att jag kan deploya smart. Vissa kan inte alls hantera den där jävla pjäsen...

Det jag vill ska hända under matcher:
- FI glömmer bort intercept(nästan alla gör det nån gång under en match)
- FI committar mot mig och rullar lite under snitt mot skölden, därefter kan jag straffa honom.
- FI är så ovan vid skölden att man går i lite fallgropar. Det är lätt att tänka att om man bara poppar den så e det lugnt, men vad händer om du dödar skölden och nått av mig. Sedan pangar jag allt jag kan i dina saker som öppnar skölden och ställer mig så att du inte kan komma innanför bubblan? Lagar skölden sig då så e jag odödlig om du inte chargar. Jag har massa skytte och 18 markerlights...

Ang. moståndet så kände jag att det fanns ett par listor som jag var orolig över. Trögers e bara jätte jobbig. Visst snittar jag ned en knight om jag börjar(förutsatt att han inte gömmer sig i ett hörn, men det skulle göra mig lika glad.), men börjar han så är det oändligt med press.
Vidare så kanske jag underskattade Jimmys lista, mer om det senare.
-----------------------
Förväntningar
Jag har alltid högt självförtroende när jag åker till en turnering(eller rent generellt när jag spelar spel). Motståndet är i denna mkt kompetent och listorna känns stabila. Men där finns inget som jag känner att jag hands down förlorar mot. Jag trodde det skulle gå bra, kanske hela vägen.
Självgod? Jajamän! Det jag inte kan lösa med egen spelarskicklighet brukar jag istället ha bond-tur med.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Stort grattis till segern!

Intressant att du säger att tau är ett mellanmjölkscodex, den brukar väl av internettyckare rankas som en av de bättre annars? Vore kul att höra vad du som undisputed 40K champion of sweden tycker är de tre starkaste codexarna med kort motivation varför :) bara rena codexar, inga allies. Bu för allies :)

Har även läst dina andra trådar med info om aktiviteter inför sm. Mycket intressant och nyttig läsning för oss som försöker lära oss lite mer om hur man suger lite mindre på 40k!
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

@Tau
Tau är enligt mig mellanmjölk i det klimat som vanligen spelas i Sverige. För att de skall leverera så måste de kunna skjuta så pass mkt att du inte kan spela spelet mot dem. Till SM gjorde jag en sådan lista mha en cp formation och en voidshield. Kommer detta igenom i kompat? Inte en chans!
Komp slår oftast mkt hårdare mot skadeverkan än vad den slår mot tålighet. Låt oss anta att en okompad arme har 100 i skadeverkan och 100 i tålighet så kommer den kompade varianten av samma lista ha värden i stil med 40 i skadeverkan och 65 i tålighet(siffror plockade ur vakuum för att visa min poäng).
Kan jag med tau bryta ryggen av din arme till r3-4 så kommer jag i r5-6 ta objektiven och vinna stort. I kompat kan jag inte göra detta och kommer troligen som bäst döda av din arme r5-6 och då förlora/drawa objektiven.

@3 starkaste codexar
Jobbig fråga, tror det mkt beror på hur du gillar att spela och om det e komp eller ej. Generellt så skulle jag nog säga att CD är starkast. De lyckas bra både i kompat och i okompat. Personligen så gillar jag snabba armeer så då får det bli Eldar som en 2:a(faller dock bort vid komp och nästan helt vid subkomp). Sedan tycker jag det e tajt mellan Crons(som snart byts ut) och Space marines(inkl SW), men space marines kan tävla i alla format och klarar komp hur bra som helst... Ändrar mig!
1: CD - alltid bra
2: SM - alltid stabila
3: Eldar - personlig favorit men tål för lite stryk för att funka bra i snäv/subjektiv komp.

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

SM - Match1
Kirby med sina Draigocentar och lite scoringbös.
Imo så är det nog lite för mkt bös i listan(listor i sm-tråden), personligen skulle jag släppa lite rhinos och liknande för att ta in 2 centar till. Men det är min personliga åsikt.

Det enda som inte får hända i denna matchen är att centarna lyckas gate:a in innanför min void shield. Vidare så hoppas jag att han kommer försöka gate:a fram och göra skada. Sannolikt kommer jag göra mkt mer tillbaka på honom än vad han sätter i mig. Invis eller ej.

Kirby får invis och lite oviktigt bös. Framförallt ingen ignore cover.

Jag får börja och rullar infiltrate! Så, jag kommer infiltrera en ion-riptide(ap2 kaka vill man inte ha i ihopträngda centar), batman + crisis och en bredside enhet. Sedan ställer jag upp resten aggresivt.
Kirby kan gömma stjärnan bakom en losblocker i sin zon, men med infiltrate kommer jag åt honom så han måste offra massa saker för att blocka infiltraten. Siezen missar!
r1 Tau:
Jag bestämmer mig för att ta ihjäl så mkt småsaker som möjligt r1 så att jag kan fokusera ned de 2 DK:na och stjärnan senare. Då kommer han inte klara så mkt maelstrom eller så kommer han bara ha en-två enheter per runda som jobbar mot mig.
Jag skjuter ned 2 rhinos, 1 storm med tillhörande scouter och scoutbikesen.
r1 GK:
Gatear fram med invis, hoppar fram med DK:s. Skjuter lätt ned skölden och plockar lite wounds från en bredside enhet med centar(go to ground spelar mindre roll för mig iom att jag kommer snappa mot invis hur som). Podden siktar på obj, men scattar av lite. Jag interceptar killarna, dödar 2-3 och sedan bryter de.
r2 Tau:
Snipers + crisis skjuter ned en pushande DK, resten markerlightar och skjuter i centarna. Dödar Draigo + 1,5 centurion. Skölden läker 2 :)
r2 GK:
1 femma strikes kommer in från reserv, vill landa på kanten(Kirby glömmer nog bort intercepten), alla dör intercept döden. Ingen mer gate för centar så de bestämmer sig för att charga in i nått bös. Bättre det än att bli skjutna åt skogen(18 markerlights, 7 mer rr to hit bryr sig inte så mkt om invis). Skadad Tigge + 1 cent överlever overwatch(18 markerlights!!!!!).
r3 Tau: Skjuter ned sista DK, plockar lite obj. Säger stubborn bubbla och börjar mata närstriden med skitenhter(pathfinders). Vill bara låsa dem på plats så jag kan scora i lugn och ro.
r3 GK:
Strike kommer in och inteceptas eller misshappar ihjäl sig eller ngt. Minns inte...
r4+
Dödar allt utom CC i r4 och i runda 5 chargar jag in med riptide för ap2 och batman + crisis för fler attacker. Detta dödar av de sista modellerna. 20-0 och en lysande start på resan.

Lite roligt var att Tigge gick in i hulk-mode med iron arm ett par rundor. Lite cool :)

Detta måste vara en av Kirbys sämre matchups iom att han inte överlever med mindre än att han får både invis och endurance. Vidare så måste han sätta perfect timing för att skada mig.
Vad e oddsen för det?

Mkt trevlig motståndare!

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

Kan ju skriva lite om mina tankar kring matchen.

Som Olof skriver är det en riktigt dålig matchup för mig. Så min första tanke är att fegspela och ta några poäng på Maelstorm och gömma stjärnan såvida jag inte slår sjukt bra spells (invis, endurance, pregocntion på GK libben) och/eller Olof tabbar sig och lämnar ett hål innanför voidshielden.

När Olof sen slår fram infiltrate och får börja måste jag offra mina bösenheter för att undvika att Olof dödar för mycket av stjärnan runda ett och jag inser ganska snabbt att det kommer bli svårt att fegspela. Kan stå bakom min LoS och trolla invis och kanske rädda nåt poäng på warlord och så, men Olof kommer vinna Maelstorm och allt annat. Så jag beslutar mig för att gatea fram och hoppas på att Olof missar mycket markerlights och stjärnan överlever, det är såklart otroligt, men i det här läget nog min enda möjlighet att ta poäng.

Chansningen går inte hem (vilket är väntat) och Olof kan moppa upp och ställa sig på alla objektiv. Medan en superarg Tigirius står och slår ihjäl Taubarn i några rundor med Iron Arm.

Hade jag fegspelat hade jag nog räddat 1 eller 2 poäng, men det hade blivit en fruktansvärt tråkig match och hade chansningen funkat så hade jag antagligen tagit något fler poäng även om den ska misslyckas 9 gånger av 10.

Trevlig match och motståndare, trots resultatet!

Skriv svar