Match 4 mot M-wolfarna.
Pairings blev ngt i stil med:
(vi vs. dem)
AM* - SM
DA - SW*
CD* - Cron
Eldar** - DC**
(är inte hundra på vem som ställdes först)
Jag skall iaf spela mot min andra demonlista(Miranda). Typ samma som alla andras, flugor, GUO, prins och screamers.
Oscar börjar och ställer upp allt i mitten. Jag svarar med lite båtar till höger och lite till vänster för att inte bli instängd. Vypers och WW delar åsså på sig. WK:n hamnar i mitten för att kunna åka dit flugor åker.
Oscar sätter bra spells med både Iron arm och fnp på prinsen men alla gifts blev meh. Flugor med fnp på dessa ruinstinna bord är inte ball att möta.
r1 cd:
Allt springer/hoppar/flyger frammåt utom grindern som stannar hemma i sin ruin. Av någon anledning så hoppar inte flugorna in i en central ruin utan ställer sig i bas med den(i assault hoppet). Har för mig att spellsen flunkar eller att jag lottar in en deny. Warpstromen dödar av lite spindlar men det är allt vad skyttet gör.
r1 e:
Eftersom flugorna står 'bas-i-bas' med ruinen så frågar jag om de står i eller utanför den, Oscar bekräftar att de står utanför. Jag flyttar runt min prylar för att döda en eller 2 flugor och några screamers. WK:n kan hoppa så att flugorna bara får 4+ cover(nightfight) och allt smatter kommer åka in i screamers. Dödar typ vad jag förtjänar(2 flugor och 3 screamers).
r2 cd:
(spelade 3 matcher mot demoner under turneringen och alla börjar nu nån månad senare flyta samman i minnet. skall försöka återge saker så bra som möjligt men jag kommer blanda ihop händelser.)
Inför andra rundan så inser jag att vi hittils spelat ganska långsamt, så jag börjar skriva ned hur lång tid rundorna tar. Start och slut på varje runda. Detta är ett bra sätt att ransaka sig själv så att man inte efter en match går och beklagar sig "hade han inte spelat så långsamt...", när det i själva verket är en jämn fördelning av tiden som skett. Detta upplevdes kanske som stressande Oscar, isf förlåt.
Anyway...
Demonerna fortsätter frammåt, screamers slashar ned vypers och flugor hoppar nu fram i en skog och säger schack till hela min arme(jag måste charga dem med min wk i nästa runda). De får dessutom fnp... Kul!
Prinsen flyger fram in i central ruin, guo rullar frammåt i sin egen takt och grindern sitter hemma och ruvar på sina ägg. Skytte och storm gör inte så mkt. Tar kanske ett w från min WK.
r2 E:
Skjuter allt in i screamers och dödar dem(eller om jag chargar ned det sista), wk:n hoppar på flugor, dödar en och dör inte.
Viktiga som hänt nu är att jag plockat bort/oskadliggjort alla Oscars mobila enheter och kan nu segla runt med mina båtar och skjuta bäst jag vill. Man skall veta att detta precis gick att genomföra, ett par wounds mindra i nån enhet och allt hade slutat mkt annorlunda. Vidare så står grindern kvar i sin deployment zon och skjuter battlecannon, imo så skall den alltid frammåt och pressa.
r3-4
Flugor dödar i hans runda wk:n och jag dem med skytte i min. Prinsen landra någonstans för att göra nytta, har för mig att den åsså dör såsmåningom. Guo:n tar nått tactical och tittar drömskt efter snabba båtar.
Nästan allt mitt är dött, men likaledes är Oscars. Jag har mina båtar kvar, han har prins, guo och lite bös. Och grindern som sitter hemma.
r5-7
Jag far runt och skjuter och han hoppar efter och jagar. Matchen slutar 20-0 till mig efter att vi fått både runda 6 och 7. Tog det slut tidigare vore det jämnare.
Oscar tappar matchen på 2 misstag enligt mig.
1; flugorna i första rundan stod in i ruinen. Det kostade minst en modell, sannolikt 2. 2+ cover e cp. Det är såååå värt att riska dangerousen!
2; Grindern satt bara hemma. Det var den som fattades i pushen r2-4. Är den med så kan den se till att jag inte kan glida runt med mina båtar som jag vill. Mindre manöverutrymme == döda båtar.
Tricket med eldar är inte att de skjuter jätte mkt mer än alla andra, det är bara det att de kan röra sig snabbt och skjuta helt ok. En kombination som många armeer inte har ngt svar på. Detta får det kanske att kännas som att de skjuter mer än tau. Men mot tau kommer man iaf fram förr eller senare. Eldar bara glider iväg... Så stäng in dem, begränsa dem så skall ni se att de blir lättare att hantera.
En annan sak som är bra att hålla koll på är tiden. Inser man tidigt att det kan bli klabbe att hinna med mathcen inom tidsramen så är det enligt mig helt ok att försöka hitta ett sätt som göra att båda spelar snabbare så man hinner klart. Givetvis MÅSTE man vara finkännslig och inte tjata en massa. Samt inse att vissa moment tar mer tid än andra. Funderar jag på om jag skall committa och pusha så vill jag fundera igenom det beslutet i lugn och ro, men tramsar jag och spelar apa så är det helt ok att säga till mig att fokusera på matchen och snabba på. Sunt förnuft helt enkelt
Som lag så går det bra över alla bord(62-18). Dagge tappar en del mot putte på att putte har sista rundan och tiden tar slut, men vad skall man göra? Tack för en trevlig och glad match!