Barge movement

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
LillePer

Re: Barge movement

Inlägg av LillePer »

Kan inte tänka mig att förflyttningen är olaglig. Typ att så fort jag flat out måste jag även sluta mer än 12" bort, däremot är det vidrigt att hävda cover save. I läget med bikes (inte jetbikes) så måste alla flytta över 18" för att då 3+ cover allt annat är knas. Jetbikes måste man mäta fågelvägen att de rört sig mer än 18" iom att terräng inte spelar någon roll.

Sen rent personligt tycker jag det är konstigt att i DOW och från reserv åka snett in och få cover, men det är nog mest jag.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Efter att ha läst på så är det så att man mäter från punkt A till punkt B och sen ser man hur långt man mäter för att räkna ut hur långt den har åkt. Dvs om man har åkt 24 och svänger över en enhet men hamnar 11" från starten med en skimmer så räknas man som om man inte får cover. Dock så man inte skjuta själv. Detta är dock endast för närstrid men Noten på s63 är i kombination med närstrid men den säger inte i sig själv att dfne är begränsad till endast närstrid utan den kan läsas som om den står under moving vehicles.

Så jag gör en helomvändning på den punkten och är med katarsis. Annars så skulle en bil kunna räkna som flat out i shootingfasen och sen stationary i assaultfasen.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

LillePer skrev:
Sen rent personligt tycker jag det är konstigt att i DOW och från reserv åka snett in och få cover, men det är nog mest jag.
Det är nog faktiskt mest du ;) Jag har iaf inget problem med detta (och inte någon jag spelat mot häller).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jochen

Inlägg av Jochen »

Man räknar från A till B för att bestämma vilken hastighet ett vehicle använder, dvs stationary, combat speed, cruising speed eller flat out.

Det betyder då att om man åker längre än 12" så måste man även landa mer än 12" bort eftersom man bara får mova så snabbt i en flat out. Man får alltså alltid en cover save om man åker över 12" som skimmer.
(a vehicle moving flat out moves a minimum of 12" and up to 18", +6" på max om det är en fast skimmer)

Eftersom man bara får åka 6-12" om man kör i cruising speed så måste man landa minst 6" från orginalplatsen.

Alltså får man åka max 6" och landa på samma plats igen.
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

cadelin

Inlägg av cadelin »

nja det där stämmer inte. isåfall kan man inte åka runt ett hus. MAn får flytta som man vill men när man kolla vad man träffar på och om man får cover så räknar man från punkt a till b.

Jochen

Inlägg av Jochen »

Med vad? Skimmer eller en tank? Men ja, om det är så det tolkas, nä, då kan man inte åka runt ett hus om huset är så litet att du är inom 12" från startpunkten så kan du inte köra FLAT OUT runt ett hus, du kan dock såklart köra på något annat sätt runt ett hus om det är cruising speed etc etc.

På samma sätt som att du inte kan köra flat out runt en stubbe, för att du inte behöver kunna köra flat out runt en stubbe, det räcker med combat speed för att åka runt den. Men om man desperat nog vill köra flat out så får man väl gilla läget och landa minst 12" bort.

Det ju inte bara när man kollar to hit som man bestämmer hur snabbt ett vehicle åkt. Det relevanta är att du har åkt combat,cruising eller flat out, och det ser de genom att mäta från A till B.
De två reglerna låser varandra, om man åker över 12" så är det flat out, för du får bara åka över 12" om du kör flat out. Har man åkt flat out måste man landa minst 12" bort för det är definitionen av att ha åkt flat out.
Flaming Dolphins

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Tror du missar poängen lite det enda som är konstigt är att så fort man kör över 12" måste man vara 12" bort. Det blir jättekonstigt. Men om man kör 24" och landar 1" till höger om en startposition så får man inte cover save. Träffas på 4+ i närstrid, sen är jag osäker om man dör på immobilized eftersom man inte får coversave. Men jag tror man borde dö på immo. också.

Jochen

Inlägg av Jochen »

Nä faktiskt inte, grejjen är att man inte alls får köra 24" och landa 1" brevid sig, det är det jag försöker få fram här.
Du får endast uteslutande åka 24" om du väljer att åka flat out.
Man åker bara flat out om man kan mäta över 12" från startpoitionen till slupositionen.
Kör du alltså över 12" så blir det per automatik en flat out och coversave+ hit på 6 + wrecked på immob.. allt ingår.
Flaming Dolphins

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Enligt din tolkning kan man inte med en tank åka runt en terräng bit på ett vettigt sett. Det kanske krävs 9" för att köra runt, men du slutar mindre än 5" från startpunkten fågelvägen. Är det ett olagligt move? skulle inte tro det.
Alexander Merinen

cadelin

Inlägg av cadelin »

men jochen har rätt i att de två reglerna inte är kompatibla. Så om man ska flytta sin båt mindre än 12" och vill åka flat out så får man slå 4+ innan som en annan regel säger ;)

Skriv svar