Egen model för Kantor?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Egen model för Kantor?

Inlägg av HeadWar »

Om man spelar på nivån att man kan utseende, färgschema och alla specialregler för alla specialkaraktärer, då kan man fanimig komma ihåg att en av dem finns på plan också. Annars får man ta och fråga om man blir osäker.

Det är för övrigt ganska magstarkt att kräva att allting ska synas perfekt vad det är, när man själv spelar Tyranider. ;) Jag har än så länge aldrig sett en fex där det är uppenbart vad den har för save, T eller W.

Med det sagt så vidhåller jag iofs mitt första uttalande, gör man en egen modell så ska det synas tydligt att han är den häftigaste gubben i armén, så att det är lätt att hålla reda på var han är.

Anton

Inlägg av Anton »

Det står ju till och med i codexarna att man får byta namn och chapter (och därmed färg) på sina specialare så det är väl inte så mycket att bråka om. Men det är klart att de ska ha rätt utrustning precis som alla andra figurer.

egge

Inlägg av egge »

Jag kan hålla med om att det är bra så länge en specialkaraktär är byggd såsom Imps. Men jag är inte säker på att alla lägger samma nivå på sina modeller. Jag har själv mött, två matcher i rad, en kapten som i ena matchen var vanlig kapten och i andra stött-bra. Ungefär samma modell.

Jag ser det faktiskt som fördelaktigt att motståndaren kan missta en modell, efter några timmars spelande, för en annan, bara för att det faktiskt brukar vara en sämre modell. Att välja en annan modell än den det skall vara är ofta mer fördelaktigt för spelaren än motspelaren. Därför tycker jag det är sjukt viktigt att påminna sitt motstånd att ens modell är faktiskt annat än den ser ut att vara.

Det är precis lika applicerbart hos nids. Jag nämner ofta vilka monster som har vad och ser till att motståndaren vet om att tyranten har 2+ sv idag när han skall skjuta med en missile launcher. Jag ser till att motståndaren vet att en specifik fex har 5 wounds när han flyttar fram 2 plasma guns för att han hoppas få ned den på en omgång. Just för att det inte skall vara oklarheter. Jag tycker samma sak gäller specialkaraktärer. Om en modell inte klart är speciell så tycker jag att spelaren skall påminna om att det är en specialkaraktär. Om korrekt modell används så anser jag inte det skall behövas en påminnelse (specialkaraktärer alltså, nids-spelare bör alltid påminna oavsett hur korrekt modellen är).

Jag ser mig själv som erfaren spelare. Om jag möter någon marine spelare så tittar jag mycket på modellerna. Jag ser vad fistarna är, vilka specialvapen som finns och vilken typ av ledare spelaren använder. Under tiden man spelar så är det man ser konsekvent. En kapten-modell är en kapten. Men om den då plötsligt blir Abbadon så tycker jag det är tungt, oavsett om min spelare nämnt det två timmar tidigare. Om min I5 tyrant skall charga en terminator och det är Abbadon, fast utklädd till en vanlig termoschamp, så anser jag att min motspelare skall förtydliga att det är abbadon när det blir aktuellt. Jag skall inte behöva fråga eller påminna mig själv om att modellen jag ser inte egentligen är den jag möter.

"Den där liggandes assault marinen med två gömda lightning claws som ser ut som en veteran sergeant. Det är shrike."

Det sagt så om det är en cool modell och inga fler karaktärer används så tycker jag det är ok - utan problem. Det går att hålla reda på. Men används det en vanlig modell för en specialkaraktär så tycker jag det är spelarens, inte motspelarens, ansvar att se till att motspelaren vet om att det är en annan modell.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

egge skrev:Jag har börjat ändra lite åsikt. Om en specialkaraktär skall användas så bör åtminstonde grundmodellen användas. En motspelare skal se, utan att kolla på listan, att det är en specialkaraktär. Likväl som att han skall se på armén vilken armé specialkaraktären tillhör. En BA karaktär skall målas i BA-färger.

Om man möter Abbadon skall man fan se att man möter Abbadon. Man skall inte behöva se det på armélistan. Jag ser likadant på det med marines. Om man skall möta ultramarines så skall man inte behöva möta Pedro Kantor. Det är upp till spelaren som brukar specialkaraktärer att påpeka och påminna om att de har en specialkraktär som inte passar in på sitt schema. Och det skll göras varenda flyttning som kan påverkas av karaktären. I detalj. Om min hive tyrants val av mål påverkas huruvida en marine kan vilja att fly eller inte så skall jag veta till 110% vilken karaktär som används.

Jag tycker att det skall räcka med att jag säger: jag fattade inte att Shrike användes för han ett svart vitt färgschema. Och du använde inte modellen för det. Man kan glömma sådana saker även under spelets gång. Tänk om någon använder någon modell med något färgschema som inte passar in och motståndaren glömmer att du har eternal warrior bara fö att du har en annan modell och annat färgschema.

Rätt färgschema och rätt modell eller påminn motståndaren varje sekund om alla specialregler som kanske påverkar - annars tas modellen bort. Det anser jag skall gälla.
Det står i codex att man får använda vilken karaktär som helt i vilket chapter som helst =)
Att behöva använda grundmodellen känns inte heller bra, eftersom många inte har modeller och kommer det en modell när man redan gjort en så känns det rätt illa.

Dock så tycker jag att det ska vara en modell som står ut lite från övriga armén. Det anser jag om HQ i allmänhet
En bild säger mer än 1000 kaniner

Simon Talltorp

Inlägg av Simon Talltorp »

Jag tycker att det räcker gott med att:
* Visa armelistan och låta motståndaren läsa den, gärna behålla ett exemplar under hela matchen.
* förtydliga i deployment, eller innan deployment om motståndaren ställer upp först, vilken modell som är vad i min arme.
* alltid svara när motståndaren har frågor om beväpning eller specialregler på karaktärer, enheter eller fordon under matchen.

jag ska inte behöva:
* Påminna motståndaren om vad min arme innehåller och hur dom fungerar varje gång han ska flytta en figur.
* berätta för honom hur han borde spela mot mig på bästa sätt.

Detta gäller givetvis i kompetetivt spelande, om jag spelar friendlygames så kan jag inte vinna iallafall! :-)
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

egge

Inlägg av egge »

@Imp: Doh! Det visste jag faktiskt inte. När det inte finns modell är det inget att säga, man skall alltid få använda karaktären oavsett om det finns modell eller inte.

@Simon: Jag förstår inte hur du menar med att du skulle spela åt din motståndare.

Jag anser att det är spelarens uppgift att ha en modell som inte kan tolkas på flera sätt, så långt som möjligt. För mig är det WYSIWYG. Följer man inte det fullt ut är det ens uppgift att påminna motståndaren vad det är som inte stämmer med WYSIWYG. Jag anser inte att man skall få en taktisk fördel att använda andra figurer än tänkta. Då får man ta sitt ansvar och se till att påminna motståndaren om vad som inte stämmer överens med de modeller det "skall" vara.

Så för att svara på trådens topic: Jag tycker det är ok med att använda andra modeller för specialkaraktärer. Men det bör kommas ihåg att det inte är WYSIWYG. Alltså blir det din uppgift att se till att motspelaren hela tiden vet om vilken karaktär det är. Numera tycker jag då också att det är ok med annat färgschema :ugeek: Märk att det som regel inte behövs dock. Men om en modell som regel har I5 och just idag har I6 för det är idag en specialkaraktär så är det spelarens ansvar att motståndaren vet om det. Även under matchen.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Joppe skrev:
Zurken skrev:Jag har inga problem med conversions så länge man lätt fattar vad som är vad. Jag har själv en egen konverterad Khan modell, som jag även kan köra som en vanlig kapten med relicblade.
Nu blir jag osäker, har khan relic blade eller bara ett powersword?
Jag har modellerat Emperor's Champions stora Relic Blade liknande svärd på honom eftersom hans Power Sword inte är ett vanligt Power Sword. Samtidigt är hans bike mycke coolare än resten av mina bikes, vilket jag brukar representera som artificer armour ifall jag inte spelar med Så antingen kör jag honom som Khan eller som en Relic Blade kapten på bike och artificer armour.
Alexander Merinen

Simon Talltorp

Inlägg av Simon Talltorp »

att spela åt sin motståndare menar jag med att tex hela tiden säga "kom ihåg att Ghazzy har sin 6-tums waagh, när jag waaghar får han 2+ invul, tänk på att jag har två bikebossar tillsammans med snikkrot som kommer komma in varsomhelst på brädet." osv... dvs berätta för motståndaren vilka taktiker jag kommer att använda eller förväntas berätta för honom vad som vore bäst för honom i alla givna situationer som uppstår. det är det jag menar med att spela åt motståndaren.
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

egge

Inlägg av egge »

Varför skulle du göra det?

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Simon Talltorp skrev:att spela åt sin motståndare menar jag med att tex hela tiden säga "kom ihåg att Ghazzy har sin 6-tums waagh, när jag waaghar får han 2+ invul, tänk på att jag har två bikebossar tillsammans med snikkrot som kommer komma in varsomhelst på brädet." osv... dvs berätta för motståndaren vilka taktiker jag kommer att använda eller förväntas berätta för honom vad som vore bäst för honom i alla givna situationer som uppstår. det är det jag menar med att spela åt motståndaren.
Skulle kunna tänka mig att ett flertal spelare (inklusive jag) skulle bli rätt irriterade av det
En bild säger mer än 1000 kaniner

Skriv svar