Orks

Moderator: Kompmallsansvariga

Mutt

Re: Orks

Inlägg av Mutt »

egge skrev:Jag håller med Gretchin för jag har då aldrig sett en armé bestående utav 10 assault marines och 30 orker. Mer korrekt är att anta att båda har en fist samt att orkerna blivit uppmjukade till 20 man samt att endast 10 orker kommer få slå första rundan samt att marinsen har en chappe med i leken samt att marinesen har en enhet med till i spelet samt att en av dessa enheterna kommer bli counter-chargade nästa runda.

Assault marines gör sin roll bättre medan orkerna bara sprungit fram och dött när marine-spelaren väljer det.
Ja, 20 assaultmarines och en chaplin är bättre än 30 orker. Visst är det så att på spelbrädet så dör orkerna av rätt snabbt, men sådan är livet som cannon-fodder. Orkerna dör för att andra delar i listan ska få leva.

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

Nu menar jag ungefär som Egge, speciellt med Chappen. ;)

Grejen är att även om Orkerna vinner så har ju Assault Marinesen mycket lägre komp. Det var det jag ville påpeka. Jag vet att man inte kan jämföra bara på det sättet men dem har ändå ganska lika uppgifter i en armé.
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

zomban

Inlägg av zomban »

E de bara jag som tycker att de e konstigt att bara orks som har komp för att ha för mycket infanteri. E ju gaska sjukt att den 6e boys moben på 30 pers kompar -38 points med en nob med klaw.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Testa att spela 180 boys, så förstår du snabbt varför :D
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Halvar

Inlägg av Halvar »

och nidsen har det med, och personligen tycker jag det minuset är mindre nyanserat än boysminuset... och dessutom på t3 nissar.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

zomban skrev:E de bara jag som tycker att de e konstigt att bara orks som har komp för att ha för mycket infanteri. E ju gaska sjukt att den 6e boys moben på 30 pers kompar -38 points med en nob med klaw.
Det är det inte alls. I kompat är det verkligen inte ok att spela 6*30 orks.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Kom igen, vad är det för argument ni har?
Klart orkerna ska ha ett horde-minus, det är ju jättebra med många boyz. Och klart 30 boyz med klo, en mycket poängvärd enhet, ska kompa sämre än 10 assault marines med champlain, en ofta rätt kass enhet. Att den ena vinner i en fight mot den andra är inte ett så bra argument för hur dom ska kompa, när orkerna är billigare i poäng, tål mer skytte, är scoring, vinner många combats som marines inte har så stor chans i osv.

Om det är något som talar för en bättre komp för orkerna så tycker jag att det är att orker har svårt mot combat marines (SW, BA GK bl.a.), och då dom fått nya riktigt bra böcker så väljer många att spela med dom. Vi har idag ett meta där orker får dåliga matchups i säkert 1/3 matcher. Det är inte helt kört som demoner mot GK, men det resulterar nog ändå i att det blir bra mycket svårare för orker att placera sig bra på turneringar.

Kollar man på orkernas enheter separat så verkar flera av dom ligga rätt lågt i komp jämfört med andra arméer. Säger inte att orkernas enheter är sämre än de andra alternativen, men tycker jämförelsen ändå är talande för att orkernas enheter överlag straffas lite för hårt.

-Deffdread -4
-SM dread -3
-Furioso -3
Det enda som talar för orkernas dread är mer attacker. Personligen tycker jag att det bästa med dreads är att dom bara kan dödas av vissa speciella saker, och att hur mycket dom själva slår inte är så viktigt. Tycker att ett bra skjutvapen eller av13 är mer värt.

-Wierdboy med Warphead -4
-SM librarian, smite, nullzone -4
-Runepriest, living lightning, thunderclap -5
Wierdboy är ett mycket kasst val, även med warphead. Librarians/runepriest är bra val som man ser i många arméer.

-5 nob bikers (elites), 2 klor, painboy, waaagh banner, bosspole, alla individuella -18 (-19 extra om man tar warbossen nedan) (och ytterliga minst -1 för horde)
-5 thunder wolves, 1 fist, 1 sköld, alla individuella -16 (-16 extra om man tar lorden nedan)
Nob bikers spelar ingen, men många spelar med thunder wolves trots bättre komp

-Warboss på bike med powerklaw, 5++ och bosspole (reroll morale på hans enhet) -14
-Wolf lord på thunderwolf med fist, 2+, 3++, dubbla småhundar, saga of majesty (reroll morale på alla inom 6") -13
Wolf lord är mycket bättre, men också mycket dyrare. Beroende på hur man ser på det här med komp/poäng och en enhets poängvärdehet så kompar dom kanske inte helt rätt

Orkernas startkomp är också på samma nivå som space wolves (100). Både grey knights, imperial guard och blood angels (som alla nog kan hålla med om är generellt starkare böcker) börjar på högre startkomp. Nu är väl startkompen egentligen inte tänkt att vara ett mått på codexens hårdhet, men ofta har just de hårda böckerna låg startkomp och de snällare högre startkomp.

Uppe på detta får alla balanserade orkarméer (DVS inte konstiga avarter) runt -8 extra för horde-minuset, vilket får lite samma effekt som en sänkning av startkompen till 92. Dessutom gör hordeminuset det svårt att köpa kompneutrala saker. En annan armé som får slut på komp och behöver spendera 100 poäng på något kompneutralt kan oftast bara ta någon halvdan enhet som kompar +/-0, orkerna har lite svårare med detta då fordon alltid ger minus (som för alla andra), men även allt infantry, jump infantry,
bikes och jetbikes ger minus pga horde (vilka har intervaller på 4-5 modeller, så väldigt svårt att undvika detta).

Så, om jag skulle ändra på orkerna komp skulle jag
1. Ta bort minuset för bosspole (argumentation finns några sidor bak)
2. Sätta boyz-minuset på var 6e modell istället för var 5e modell (den viktigaste delen i en orkarmé är boyz, så att dessa kompar rätt är väldigt viktigt. I nuläget är i alla fall trukkboyz för hårt straffade)
3. Ta bort allt som inte är inf och jump inf från horde-minusen, men dra åt det hårdare över 100 som kompensation.
4. Lätta upp runt 20% av enheterna med runt +1

Alternativt, om man är lat, höja startkompen.

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

Håller med fjugin helt, och om man tar bort bosspoleminus och minskar squadminuset så blir boys billigare i komp. ;)
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Håller också med. Orks håller inte längre måttet i nuvarande meta och deras komp måste justeras därefter. Utöver nya marines är även DE med många venoms ett stort problem för orks.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Doc Sniksnak

Inlägg av Doc Sniksnak »

Heja fjugin. Håller helt med.

Skriv svar