Jag tycker att det låter väldigt rimligt. Mer minus skulle vara fånigt, den är ändå AV10 open topt. Med HF får den nu ett kompvärde på 15 vilket känns rimligt (30 utan scouts).HeadWar skrev:Enda anledningen att jag inte hade med en Storm är att jag inte har någon Storm. Jag misstänker att vi kommer få se betydligt fler av både dem och Ironclads nu när det finns officiella modeller för dem.
De två Marinelistor jag mötte hade varsin, och de kom dessutom på första och sjunde plats totalt.
Jag skulle föreslå att en Storm ger -1 i grund, -1 för Heavy Flamer och (kanske?) Multi-Melta. Dessutom får Scout Squads -2 om de kan åka Storm.
Space Marines
Moderator: Kompmallsansvariga
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Space Marines
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Det är 2/3 att den kommer in på rätt sida, inte att förknippas med att man kan slå en 3+ för den sida man vill in på, står tydligt i regelboken hur man skall slå för outflank (tror dessutom inte att HeadWar har försökt sig på något annat heller).Silversixx skrev:Du menar att du, lite osportsligt kan man ju tycka, byter kant på din 1-2:a för eget behag?HeadWar skrev:Det är ju iofs 3+ att den ska komma in på den kant man vill ha den. Visst, den kan komma fel, men jämfört med en gående scout-squad som kommer in på fel sida så har den i alla fall en chans att göra något vettigt. Det är ju för övrigt inte tal om några jätteminus, men det känns fel att den skulla vara över medel i komp. Scouter är ju i sig väldigt snällt kompade.
Om så är fallet så bör du skämmas!
För övrigt så är den faktiskt guld värd om du möter en statisk IG-lista...
Utan att ha kollat med Jocke så tror jag att Stormen kommer få något litet minus i grund, typ -1, och att alla andra minus ligger kvar som de gör. Då kommer en ensam Storm att straffas lite och med Scouter kommer den straffas lite mer än vad den gör idag.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
det verkar bra!
En sak till angående den övergripande marinecompen så tycker jag att assaultmarines borde få ett litet plus. Iaf om dom tar bort JP så att man inte dör av gratisrhinon eller poden. Jag var den ende som spelade med assaultmarines på sydcon (som jag såg) och den enda som placerade sig någorlunda på sm med dylik squad. Food for thought.
En sak till angående den övergripande marinecompen så tycker jag att assaultmarines borde få ett litet plus. Iaf om dom tar bort JP så att man inte dör av gratisrhinon eller poden. Jag var den ende som spelade med assaultmarines på sydcon (som jag såg) och den enda som placerade sig någorlunda på sm med dylik squad. Food for thought.
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Aah pecis! Slår jag 1-2 så byter jag plats på det vänstra och det högra brädet. Terrängbitar och enheter som ligger precis i skarven slår man en 4+ för att se var de hamnar. Linus brukar bli skitsur när jag balanserar runt med hans modeller på det sättet, men det är det värt.Silversixx skrev:Du menar att du, lite osportsligt kan man ju tycka, byter kant på din 1-2:a för eget behag?
Om så är fallet så bör du skämmas!
Egentligen kan man ju deklarera vilken sida man vill ha in dem på och sedan slå en 3+, men då har man bara 1/3 att kunna skylla på tärningen när det visar sig vara skitdumt att de kommer in på den sidan, jämfört med 2/3 om man slår enligt regelboken. (Telions Lag: Vilken sida scouterna än kommer in på så visar det sig vara fel sida.)Katarsis skrev:Det är 2/3 att den kommer in på rätt sida, inte att förknippas med att man kan slå en 3+ för den sida man vill in på, står tydligt i regelboken hur man skall slå för outflank (tror dessutom inte att HeadWar har försökt sig på något annat heller).
Plus för att vara utan JP håller jag med om, eftersom man får minus för transporten. På 1700 poäng tänker jag lägga till en 8-manna Assault Squad med fist och flamer, och fan vet om jag inte borde ha haft det på SydCon istället för Tyfonerna, utan flamer blir det samma poäng men fem mer i komp. Tycker det känns rätt vettigt där de är, kanske t o m lite för snällt.cadelin skrev:En sak till angående den övergripande marinecompen så tycker jag att assaultmarines borde få ett litet plus. Iaf om dom tar bort JP så att man inte dör av gratisrhinon eller poden. Jag var den ende som spelade med assaultmarines på sydcon (som jag såg) och den enda som placerade sig någorlunda på sm med dylik squad. Food for thought.
På tal om Typhoons så känns de faktiskt lite hårt kompade, skulle föreslå -1 för Typhoon Launchers istället för -2, som det är nu ligger de på samma minus per poäng som en Land Raider, och jag misstänker att de flesta hellre ser tre Typhoons än en LR på motståndarsidan. Hylander får iofs gärna lägga sig i här, han har betydligt mer erfarenhet än mig av att spela med dem.
På tal om Land Raiders borde nog den första ligga på åtminstone -15, med -10 för 250 poäng så drar den bara ner kompen till precis under medel.
Jag gillar min kedja av jämförelser och förändringsförslag här...
Klart jag skall!HeadWar skrev: På tal om Typhoons så känns de faktiskt lite hårt kompade, skulle föreslå -1 för Typhoon Launchers istället för -2, som det är nu ligger de på samma minus per poäng som en Land Raider, och jag misstänker att de flesta hellre ser tre Typhoons än en LR på motståndarsidan. Hylander får iofs gärna lägga sig i här, han har betydligt mer erfarenhet än mig av att spela med dem.
Tyfonerna känner jag är bra då motståndaren har en del andra högt prioriterade mål. Kan man hålla undan dem och plocka ensamma enheter/fordon så är de lysande. Kommer det en klump med bra skytte bakom så tappar de fort. Detta gör det jättesvårt rent mallmässigt eftersom de varierar enormt i användbarhet efter vad man har i övrigt och vad man möter. Mot orker är de löjligt bra men mot DW eller skytte marines så är de kassa. Spela med en LR och Vindicator samt Rhinos och kanske en Pred så känns de rätt bra. Spela med massor av gubbar utan AV så känns de klart sämre.
-1 eller -2 för Typhoonen är svårt att säga men om man kanske tittar lite åt LR hållet så är ju något fel iallafall.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Tror inte det är typhoonen som är för lågt kompat (ser den rätt mycket i både kompat och okompade turneringar) utan att det är LR som borde ligga högre -15 för första, den är väldigt vanlig och match vinnare.
Assault borde def få + om dom tar bort JP ( typ + för varje model över 5/6/7 i squaden för att komma ifrån 5man som tar bort JP för att få en grattis rhino åt nåt annat).
-1 yttligare för Storm är befogat (spelar inte så stor roll om det kommer från scouternas eller stormen i sig).
Assault borde def få + om dom tar bort JP ( typ + för varje model över 5/6/7 i squaden för att komma ifrån 5man som tar bort JP för att få en grattis rhino åt nåt annat).
-1 yttligare för Storm är befogat (spelar inte så stor roll om det kommer från scouternas eller stormen i sig).
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.
Landraider 1: -15
Landraider 2: -15
Landraider 3: -20
De e -50 för 3 landraiders, de känns vettigt, sjukt bra vehicle, bästa enligt mig.
/D
Landraider 2: -15
Landraider 3: -20
De e -50 för 3 landraiders, de känns vettigt, sjukt bra vehicle, bästa enligt mig.
/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Fjärde landraidern då?
En ensam speeder eller attack bike har väl aldrig gjort nån glad? -1 för ensam och -2 för 2-3 st tycker jag känns mer vettigt.