Space Marines
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Space Marines
Egentligen borde väl Vulkan-vapnen få olika mycket minus beroende på vad det är för vapen och vad de sitter på också. En TL MM på en Attack Bike är ju betydligt farligare (för de flesta arméer) än en TL Flamer i en Rhino.
1. Är den verkligen så bra utan Scouter? Kan kanske tänka mig ett -1 i grund.HeadWar skrev:För övrigt behöver Stormens minus ligga på själva flygmaskinen, inte på scouterna, annars kan man få en "gratis" Speeder, som dessutom kan scouta. (Eller kanske snarare att en Storm ska ge minus på alldeles egen hand, och dessutom så får man minus om det finns scouter som kan åka i den. Efter att ha spelat mot Cadelin så tycker jag att de är extra hemska.)
Och på tal om Cadelin så känns det som att någonting är fel med Vulkan-kompen. Dels borde han ge lite mer i grundminus, för han har faktiskt bättre utrustning än vad en liknande kapten kan få fram på samma poäng, dels borde de modifierade vapnen ge mer minus, -5 för att twin-linka tio flamers och meltas är ingenting när det enda man betalar är att förlora Combat Tactics.
Sentry Guns borde ha något litet minus, typ -0,5 för varje, de är inte jättebra, men inget minus är ju i praktiken ett plus för totalkompen.
2. Vulkankompen riskerar att bli lite för komplex om man skall ta hänsyn till hur många vapen man förbättrar och vart de sitter. Har du ett konkret förslag så tittar jag gärna på det. Och, ja, han skall få lite mer grundminus.
3. Lägger till dem på något lågt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- theWatchman
Stormen är kass utan scouter, minuset skall alltså inte ligga hos den tycker inte jag. Tycker Scout/storm minuset funkar bra som det är nu.
Det känns som att många marine-listor på Sydcon hade scouter i Storm. vilket tyder på att minuset var för litet. Men det kan hända att jag råkade se just de arméer som hade Stormar och att det inte var så vanligt egentligen.
- theWatchman
Jag vet inte om det var så vanligt, vi från LBK hade ju det men så är det lätt att man tar influenser från folk i samma förening. De två marine spelare jag mötte hade inte storm. Tro som sagt dom ligger ganska bra. Det är ju dessutom trevligt om det finns ett vettigt alternativ till tacticals i rhino/razorback som troops.
Enda anledningen att jag inte hade med en Storm är att jag inte har någon Storm. Jag misstänker att vi kommer få se betydligt fler av både dem och Ironclads nu när det finns officiella modeller för dem.
De två Marinelistor jag mötte hade varsin, och de kom dessutom på första och sjunde plats totalt.
Jag skulle föreslå att en Storm ger -1 i grund, -1 för Heavy Flamer och (kanske?) Multi-Melta. Dessutom får Scout Squads -2 om de kan åka Storm.
De två Marinelistor jag mötte hade varsin, och de kom dessutom på första och sjunde plats totalt.
Jag skulle föreslå att en Storm ger -1 i grund, -1 för Heavy Flamer och (kanske?) Multi-Melta. Dessutom får Scout Squads -2 om de kan åka Storm.
-
Silversixx
Storm är ett väldigt bra val i codexen (alla andra har fel som inte tycker det).
Inte mycket annat som faktiskt kan flanka på riktigt i marine-arméer (om man inte har med sig khan eller kör med larviga scoutmopeder).
Den borde ge minus 3 i grund och minus 6 med scouter.
Inte mycket annat som faktiskt kan flanka på riktigt i marine-arméer (om man inte har med sig khan eller kör med larviga scoutmopeder).
Den borde ge minus 3 i grund och minus 6 med scouter.
icke!
den suger såfort nån får skjuta på den, såfort man spelar dawn of war, såfort man inte får börja osv osv.
och outflank... jag vet inte var jag ska börja.. för oss som inte slår 5-6 så är det det sämsta man kan göra imo. kommer den in på fel kant så är det juh helt hopplöst. Den överlever inte till att komma rätt så som turneringsborden ser ut i sverige. Hade den tagit 10 scouter hade det vart ok med massa minus men 5 scouter är sjukt veka i närstrid med ws3 och 4+ save. så imo inte så broken. Det den gör och gör bra är att hota tunga fordon med autoträffande meltabombs och vafan, lets face it vill vi inte se lite mindre landraiders därute ?
den suger såfort nån får skjuta på den, såfort man spelar dawn of war, såfort man inte får börja osv osv.
och outflank... jag vet inte var jag ska börja.. för oss som inte slår 5-6 så är det det sämsta man kan göra imo. kommer den in på fel kant så är det juh helt hopplöst. Den överlever inte till att komma rätt så som turneringsborden ser ut i sverige. Hade den tagit 10 scouter hade det vart ok med massa minus men 5 scouter är sjukt veka i närstrid med ws3 och 4+ save. så imo inte så broken. Det den gör och gör bra är att hota tunga fordon med autoträffande meltabombs och vafan, lets face it vill vi inte se lite mindre landraiders därute ?
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Det är ju iofs 3+ att den ska komma in på den kant man vill ha den. Visst, den kan komma fel, men jämfört med en gående scout-squad som kommer in på fel sida så har den i alla fall en chans att göra något vettigt. Det är ju för övrigt inte tal om några jätteminus, men det känns fel att den skulla vara över medel i komp. Scouter är ju i sig väldigt snällt kompade.
-
Silversixx
Du menar att du, lite osportsligt kan man ju tycka, byter kant på din 1-2:a för eget behag?HeadWar skrev:Det är ju iofs 3+ att den ska komma in på den kant man vill ha den. Visst, den kan komma fel, men jämfört med en gående scout-squad som kommer in på fel sida så har den i alla fall en chans att göra något vettigt. Det är ju för övrigt inte tal om några jätteminus, men det känns fel att den skulla vara över medel i komp. Scouter är ju i sig väldigt snällt kompade.
Om så är fallet så bör du skämmas!
För övrigt så är den faktiskt guld värd om du möter en statisk IG-lista...