Grey Knights
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Grey Knights
Utan att ens titta på mallen så känns följande vettigt (just nu & på tom mage...)
Std Imperial Dreadnoughts ser ut så här:
-2 per Dreadnought
-1 first Dreadnought Close Combat Weapon (-3 if mounted in a Drop Pod)
-1 second Twin-linked Autocannon on each Dreadnought
-1 Drop Pod (-2 if Dreadnought has Multi-melta)
GK dreads förtjänar följande justeringar:
-2 extra för att de har fortitude i grund.
-2 för psybolt ammo på dread 1.
-4 för psybolt ammo på dread 2.
-6 för psybolt ammo på dread 3.
-8 för psybolt ammo på varje dread 4-6.
-2 second Twin-linked Autocannon on each Dreadnought 3-6
Drop pod minuset ersätts med truesilver armour.
Detta skulle ge:
Psyfleman 1 -7
Psyfleman 2 -9
Psyfleman 3 -12
Psyfleman 4 -14
Kan vara befogat med ytterligare -1 på vardera steg för psybolt ammo. Det är ju denna upgrade som gör
hela skillnanden. Bortsett från Fortitude då, men den straffas ju redan med -2 separat.
En grund-dread kompar alltså som minst -5 (cc vapen + ospecat shooty). Vilket känns rätt hårt men nog är ett måste pga av Fortitude.
Alternativet är 1 snällare på Fortitude men 1 hårdare på alla psy-ammo.
Std Imperial Dreadnoughts ser ut så här:
-2 per Dreadnought
-1 first Dreadnought Close Combat Weapon (-3 if mounted in a Drop Pod)
-1 second Twin-linked Autocannon on each Dreadnought
-1 Drop Pod (-2 if Dreadnought has Multi-melta)
GK dreads förtjänar följande justeringar:
-2 extra för att de har fortitude i grund.
-2 för psybolt ammo på dread 1.
-4 för psybolt ammo på dread 2.
-6 för psybolt ammo på dread 3.
-8 för psybolt ammo på varje dread 4-6.
-2 second Twin-linked Autocannon on each Dreadnought 3-6
Drop pod minuset ersätts med truesilver armour.
Detta skulle ge:
Psyfleman 1 -7
Psyfleman 2 -9
Psyfleman 3 -12
Psyfleman 4 -14
Kan vara befogat med ytterligare -1 på vardera steg för psybolt ammo. Det är ju denna upgrade som gör
hela skillnanden. Bortsett från Fortitude då, men den straffas ju redan med -2 separat.
En grund-dread kompar alltså som minst -5 (cc vapen + ospecat shooty). Vilket känns rätt hårt men nog är ett måste pga av Fortitude.
Mork, the articulate ork!
Ja, AV12 med fortitude tar lite stryk, men när det i princip kommer vara den enda AV12en eller över i de flesta listor, och dessutom det enda som kan äta lätt till medeltungt pansar på avstånd, lär den få äta mycket gottigott från fiendens pansarbrytande grabbar. Utöver AV-värde är det viktigt att tänka på target saturation osv. och där har den det definitivt knepigare än många andra listors antipansar.
Det är också därför jag föredrar en supersupertung stigande komp om det blir fler än ett par, istället för att kompa sönder den första.
Det är också därför jag föredrar en supersupertung stigande komp om det blir fler än ett par, istället för att kompa sönder den första.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Den skalan ser vettig ut tycker jag.Mork skrev:Utan att ens titta på mallen så känns följande vettigt (just nu & på tom mage...)
Detta skulle ge:
Psyfleman 1 -7
Psyfleman 2 -9
Psyfleman 3 -12
Psyfleman 4 -14
Dock känns -5 för en vanlig dread lite i överkant, -4 är nog mer lagom.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
5 för en vanlig dread tycker jag också ligger i överkant, jag tycker överlag att GK är hårt kompade, att då göra kompen hårdare på alla deras walkers, känns inte så optimalt enligt mig.
Ja. Håller med om att -5 är i överkant. Blev så då man utgick från den ordinarie.
Enkelt ordnat om man låter GK-dreads slippa -1 för första CC-vapen.
De får ju trots allt -4 för en "naken" standard.
Enkelt ordnat om man låter GK-dreads slippa -1 för första CC-vapen.
De får ju trots allt -4 för en "naken" standard.
Mork, the articulate ork!
OK, internetopinionen verkar ju inte tycka om psyflemandreaden, men hur känner folk över andra enheter?
Jag känner lite att t.ex. psyboltminuset (-3) borde ändras, det är trots allt en uppgradering som kostar en slantoch på en femmannagrupp känns -3 rätt hårt. Jag skulle även tycka att daemonhammerminuset gott kunde vara lite mer beroende på antalet i gruppen, istället för kort och gott -3.
Jag känner lite att t.ex. psyboltminuset (-3) borde ändras, det är trots allt en uppgradering som kostar en slantoch på en femmannagrupp känns -3 rätt hårt. Jag skulle även tycka att daemonhammerminuset gott kunde vara lite mer beroende på antalet i gruppen, istället för kort och gott -3.
Hoppar man tillbaka några sidor har jag redan argumenterat för en sänkning. Det suger på 5 man men kompas som två meltaguns. I en stor enhet kompar det också för hårt. När man får två Psycannons för samma pris och samma komp skulle jag aldrig ta den uppgraderingen. Borde ligga på max två för en stor enhet och gratis på en femma. Eller ge minus från 5stormboltern i enheten.
Sen tycker jag inte man ska kompa bort Psyfelmandreaden tycker att det är ganska bra som det är i mallen nu möjligen ytterligare ett i minus men inte mer.
Sen tycker jag inte man ska kompa bort Psyfelmandreaden tycker att det är ganska bra som det är i mallen nu möjligen ytterligare ett i minus men inte mer.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Vilken enhet pratar du om?Tadaotoko skrev:Hoppar man tillbaka några sidor har jag redan argumenterat för en sänkning. Det suger på 5 man men kompas som två meltaguns. I en stor enhet kompar det också för hårt. När man får två Psycannons för samma pris och samma komp skulle jag aldrig ta den uppgraderingen. Borde ligga på max två för en stor enhet och gratis på en femma. Eller ge minus från 5stormboltern i enheten.
Jag tror han menar rätt mycket rakt över bordet.
har börjat skriva lite på en GK komp som jag tycker det bör vara, nästa sida finns de nuvarande
Senast redigerad av 1 daskad, redigerad totalt 10 gånger.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!