Space Marines
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Space Marines
Mitt förslag var lite mer att man klumpar ihop alla 'chassin' och sedan ger minus för alla vapen, typ:
Whirlwind / Predator / Vindicator
-3 first Whirlwind / Predator / Vindicator
-6 second Whirlwind / Predator / Vindicator
-9 third Whirlwind / Predator / Vindicator
-1 each Lascannon / Heavy Bolter / Autocannon
-2 each Whirlwind Missile Launcher / Demolisher Cannon
Nu har jag inte tänkt igenom alla minus exakt men ni förstår säkert vad jag menar.
Whirlwind / Predator / Vindicator
-3 first Whirlwind / Predator / Vindicator
-6 second Whirlwind / Predator / Vindicator
-9 third Whirlwind / Predator / Vindicator
-1 each Lascannon / Heavy Bolter / Autocannon
-2 each Whirlwind Missile Launcher / Demolisher Cannon
Nu har jag inte tänkt igenom alla minus exakt men ni förstår säkert vad jag menar.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Bra att man får med Mech delen. Bra idé.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
WW borde fortfarande inte vara med i den klumpen. Den har en helt annan roll och inte alls lika mycket rustning i front.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Vad sägs om -4 för Terminators, och -1 för Assault Cannon, -2 för Cyclone?
För övrigt känns Storm-minuset alldeles för lågt. 21" charge med outflank är extremt kraftfullt, och dessutom med -2 på Ld om motståndaren förlorar.
För övrigt känns Storm-minuset alldeles för lågt. 21" charge med outflank är extremt kraftfullt, och dessutom med -2 på Ld om motståndaren förlorar.
1. Vi ansåg att alla Terminatorenheter är ungefär lika prisvärda.HeadWar skrev:Vad sägs om -4 för Terminators, och -1 för Assault Cannon, -2 för Cyclone?
2. Det är riktigt sällan det fungerar så, vi är ett par stycken på RT som har testat det och kommit fram till att det är mycket sällan man får in enheten i rätt runda, på rätt sida och mot ett motstånd man kan slå i närstrid.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
-
Simon Talltorp
Det är väl vanligare att man använder den som scoutmoveochsedanförstarundanskjutautenhårdtankochassaultadenmedmeltabombsomdenöverlever-enhet
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....
Edit: Mallen finns nu i första posten.
Jag möte ikväll en SM armé med Pedro, 3 Sternguards med x5 kombimelta i en enhet och två med 4x kombimelta samt 2 flamers, alla tre i droppods. Två tacticals med missilelauncher, två landspeeder tornado version. Den listan är typ sjukt bra och hamnar vad jag kunde förstå över 50 i komp. Det känns lite konstigt med tanke på att det är typ omöjligt att göra en IG lista som hamnar över 30 i komp. och som har någon punsh kvar mot arméer som SM, necrons etc. Det är konstigt men det verkar inte särskilt svårt att göra en bra SM lista och alltid i princip hamna runt 50 i komp. men gör man IG är det det motsatta det är i princip omöjligt att göra en konkurrenskraftig lista som hamnar i medelkomp. Antingen är SM för billig eller så har ni straffat IG för hårt "bara" för att IG för en gång skull inte är en gratis vinst och äntligen fått en konkurrenskraftig codex?! T.ex. varför har inte droppods eskalerande minus när de flesta andra transporter har det, den är ju sjukt bra, billig, blir i princip aldrig miss och du får in hälften från reserv i första rundan, det skulle jag kalla billigt för -3 komp.
Låter som en bra lista, mot IG.
Pods blir i regel inte bättre av att vara flera. Vilket andra transporter blir. Mer som måste skjutas ut, och de kan ge varandra cover.
I princip aldrig missar? Det är 1/3 att man inte scattrar med pods. 2/3 av ens pods hamnar där man inte vill ha dem och sen sitter innehållet i princip fast där. Till skillnad från Rhinos som alltid hamnar där man vill, samt kan fortsätta köra efter ev. bataljer.
Pods blir i regel inte bättre av att vara flera. Vilket andra transporter blir. Mer som måste skjutas ut, och de kan ge varandra cover.
I princip aldrig missar? Det är 1/3 att man inte scattrar med pods. 2/3 av ens pods hamnar där man inte vill ha dem och sen sitter innehållet i princip fast där. Till skillnad från Rhinos som alltid hamnar där man vill, samt kan fortsätta köra efter ev. bataljer.
Men man måste ju ändå säga att en transport för 35 poäng eller runt 50 om man tar kaka eller bolter (tror jag det är) som kanske kan scattra en bit, men som annars "i princip" aldrig kan få misshap är sjukt bra. Om du dessutom kan kombinera Sternguards (som troops för -6 komp.) med fem meltor och två flamers spm kommer neddimpande tror jag det är sjukt effektivt mot nästan alla arméer och dessutom för 50 komp. poäng. Jämför man vad IG kan få för 50 komp. går det inte att komma i närheten av 50 mariens (varav 30 är sternguards) med allt lull lull som jag sagt ovan. Därför anser jag att det är något som känns snett, antingen är SM för billiga i komp. eller så är IG för dyra (talar snarare för det senare).