Tyranids
Moderator: Kompmallsansvariga
Tyranids
Tyranids
A Tyranid army starts at 108 instead of 100
HQ
Hive Tyrant
-3 each Hive Tyrant
-5 each Wings
-3 each Warp Field / Extended Carapace / Psychic Scream
-2 each Twin-linked Devourer / Venom Cannon / Barbed strangler (if combined with Toxin Sacs) / Warp Blast
-1 each Acid maw / Adrenal Glands - I / Enhanced senses / Implant attack / Shadow of the Warp / Toxin Sacs / Scything Talons / Toxic Miasma
Tyrant Guards
-2 each Tyrant Guard
Broodlord (including Retinue)
-3 each Broodlord
-3 Feeder Tendrils (either on Broodlord or Genestealers)
Tyranid Warriors (HQ, Elites or Fast attack)
-2 each unit with Leaping / Wings
-1 each unit with Extended Carapace
-0,5 each Deathspitter
-1 each Barbed Strangler (-2 if with Toxin Sacs)
Elites
Lictors
+5 each Lictor after the first
Troops
Genestealers
-1 each unit
-2 Scuttlers
-1 Extended Carapace
-2 Feeder Tendrils
Gaunts
-1 each unit of Gaunts (-2 if unit numbers 10 models or less)
-3 each unit of Gaunts with Without Number (regardless of unit size)
Hormagaunts
-2 each 10 (or part of 10) Hormagaunts in the army after the first 10
Fast Attack
Raveners
-2 each unit of Raveners
Gargoyles
+3 each 10 (or part of 10) Gargoyles in the army
Heavy Support
Zoanthropes
-3 each Psychic Scream
-2 each Warp Blast / Synapse Creature
Carnifex
-5 each of the first and second Carnifex
-10 each of the third and fourth Carnifex
-20 each of the fifth and sixth Carnifex
-1 each Twin-linked Devourer
-2 each Reinforced Chitin / Extended Carapace / Venom Cannon / Barbed Strangler
A Tyranid army starts at 108 instead of 100
HQ
Hive Tyrant
-3 each Hive Tyrant
-5 each Wings
-3 each Warp Field / Extended Carapace / Psychic Scream
-2 each Twin-linked Devourer / Venom Cannon / Barbed strangler (if combined with Toxin Sacs) / Warp Blast
-1 each Acid maw / Adrenal Glands - I / Enhanced senses / Implant attack / Shadow of the Warp / Toxin Sacs / Scything Talons / Toxic Miasma
Tyrant Guards
-2 each Tyrant Guard
Broodlord (including Retinue)
-3 each Broodlord
-3 Feeder Tendrils (either on Broodlord or Genestealers)
-2 each unit with Leaping / Wings
-1 each unit with Extended Carapace
-0,5 each Deathspitter
-1 each Barbed Strangler (-2 if with Toxin Sacs)
Elites
Lictors
+5 each Lictor after the first
Troops
Genestealers
-1 each unit
-2 Scuttlers
-1 Extended Carapace
-2 Feeder Tendrils
Gaunts
-1 each unit of Gaunts (-2 if unit numbers 10 models or less)
-3 each unit of Gaunts with Without Number (regardless of unit size)
Hormagaunts
-2 each 10 (or part of 10) Hormagaunts in the army after the first 10
Fast Attack
Raveners
-2 each unit of Raveners
Gargoyles
+3 each 10 (or part of 10) Gargoyles in the army
Heavy Support
Zoanthropes
-3 each Psychic Scream
-2 each Warp Blast / Synapse Creature
Carnifex
-5 each of the first and second Carnifex
-10 each of the third and fourth Carnifex
-20 each of the fifth and sixth Carnifex
-1 each Twin-linked Devourer
-2 each Reinforced Chitin / Extended Carapace / Venom Cannon / Barbed Strangler
Senast redigerad av 2 Katarsis, redigerad totalt 10 gång.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Re: Tyranids
Egges Tyranids för kompat klimat.
Hive tyrant. Flygande, +Ws, +S, Warp field, slå om missade to wound första närstridsrundan, +2A, frag grenades, gör dubbla wounds
208 pts
Ger -17. Känns rätt rättvist. Jag skulle nog kunna sätta warp field och wings på samma minus för att få fram känslan "3+ sv räcker". Som det är nu är det rätt sjukt värt att ta warp field också. Men om det kostar lika mycket som vingarna? Då blir det kanske lite annan sak. Sen tycker inte jag att närstridsvapnen är så farliga.
Broodlord, +Sv, +S, Feeder tendrils, frag grenades
96 pts
5 Stealers, feeder tendrils
85 pts
Ger -6. Borde nog stämma. Kanske skall förtydliga huruvida det gäller feeder tendrils på enheten eller bara på broodlorden? Lorden behöver ju inte feeder tendrils om enheten har det.
Elite:
Fex, 2 devourers, +Bs
114 pts
Ger -8. Känns rätt ok. Dock ger en fex med bara närstridssaker -7 och då är den max hälften så bra. Jag skulle fundera på att slopa alla negativa saker på fexen för närstridssaker. en CC fex är bara inte poängeffektiv. Har nu spelat med en på Varberg, LinCon och Halmstad och det funkar bara inte. Minuset för Scything talons, Crushing claws, Adren glands bör slopas. En närstridsfex är kul att möta, särskilt för att den är kass. Det är nästan så att varje fex som inte har skjutvapen börjar sitt standard minus på +2 (alltså -3, -8, -18). Du kan också fundera på om en dakka fex inte skall ge -3 för sina twin-devourers istället för bara -2. De är rätt mycket bättre i par med det vapnet.
3 Warriors, +Ws, +S, +I, Leaping, +Sv, 1 lash whip, 2 Schyting talons, 3 rending
130 pts
Ger -3. Vet inte om de är så bra. -2 kanske och då kan man kanske ta -2 för de enheterna med vingar också. Likaså är Deathspitter minuset lite väl hårt. Halvera minuset så att det krävs 2 deathspitters för att ge -1.
Troops
16 Homagaunts, +Ws, +S, +I
224 pts
Ger -4. Tror jag. Vet inte riktigt om det är varje påbörjad 10:a eller inte... -4 är dock sjukt mycket. Kan börja ge minus för varje efter de första 10, kanske?
16 Gaunts, fleshborers
96 pts
8 Gaunts, fleshborers
48 pts
8 Gaunts, spinefists
40 pts
Dessa tre ger -3. Små claim-enheter tycker jag kan ta minus men lite onödigt på enheter över 80 poäng.
10 Stealers, 4+ sv
200 pts
6 Stealers, Scuttlers
114 pts
Ger -5. Inte så mycket att säga. Det uppmuntrar stora enheter och det är ju bra.
Heavy
Fex, +W, +Bs, Venom cannon, Barbed strangler
163 pts
-11. Känns ändå rätt bra.
Zoanthrope, warp blast, synaps
65 pts
Zoanthrope, Synaps, Catalyst
50 pts
Ger -6. Om det stämmer? Fattade inte riktigt. Minuset för första psychic scream är lite väl hårt. Kanske -2 för första och -7 för andre och alla därefter. En är absolut inte så farligt.
2 Biovores, toxic mines
104 pts
1747 pts
komp 38. Vi får se vad jag tycker om det när vi jämför med andra arméer. Hormagauntsens minus är rätt hårt och lite oförtjänt.
Hive tyrant. Flygande, +Ws, +S, Warp field, slå om missade to wound första närstridsrundan, +2A, frag grenades, gör dubbla wounds
208 pts
Ger -17. Känns rätt rättvist. Jag skulle nog kunna sätta warp field och wings på samma minus för att få fram känslan "3+ sv räcker". Som det är nu är det rätt sjukt värt att ta warp field också. Men om det kostar lika mycket som vingarna? Då blir det kanske lite annan sak. Sen tycker inte jag att närstridsvapnen är så farliga.
Broodlord, +Sv, +S, Feeder tendrils, frag grenades
96 pts
5 Stealers, feeder tendrils
85 pts
Ger -6. Borde nog stämma. Kanske skall förtydliga huruvida det gäller feeder tendrils på enheten eller bara på broodlorden? Lorden behöver ju inte feeder tendrils om enheten har det.
Elite:
Fex, 2 devourers, +Bs
114 pts
Ger -8. Känns rätt ok. Dock ger en fex med bara närstridssaker -7 och då är den max hälften så bra. Jag skulle fundera på att slopa alla negativa saker på fexen för närstridssaker. en CC fex är bara inte poängeffektiv. Har nu spelat med en på Varberg, LinCon och Halmstad och det funkar bara inte. Minuset för Scything talons, Crushing claws, Adren glands bör slopas. En närstridsfex är kul att möta, särskilt för att den är kass. Det är nästan så att varje fex som inte har skjutvapen börjar sitt standard minus på +2 (alltså -3, -8, -18). Du kan också fundera på om en dakka fex inte skall ge -3 för sina twin-devourers istället för bara -2. De är rätt mycket bättre i par med det vapnet.
3 Warriors, +Ws, +S, +I, Leaping, +Sv, 1 lash whip, 2 Schyting talons, 3 rending
130 pts
Ger -3. Vet inte om de är så bra. -2 kanske och då kan man kanske ta -2 för de enheterna med vingar också. Likaså är Deathspitter minuset lite väl hårt. Halvera minuset så att det krävs 2 deathspitters för att ge -1.
Troops
16 Homagaunts, +Ws, +S, +I
224 pts
Ger -4. Tror jag. Vet inte riktigt om det är varje påbörjad 10:a eller inte... -4 är dock sjukt mycket. Kan börja ge minus för varje efter de första 10, kanske?
16 Gaunts, fleshborers
96 pts
8 Gaunts, fleshborers
48 pts
8 Gaunts, spinefists
40 pts
Dessa tre ger -3. Små claim-enheter tycker jag kan ta minus men lite onödigt på enheter över 80 poäng.
10 Stealers, 4+ sv
200 pts
6 Stealers, Scuttlers
114 pts
Ger -5. Inte så mycket att säga. Det uppmuntrar stora enheter och det är ju bra.
Heavy
Fex, +W, +Bs, Venom cannon, Barbed strangler
163 pts
-11. Känns ändå rätt bra.
Zoanthrope, warp blast, synaps
65 pts
Zoanthrope, Synaps, Catalyst
50 pts
Ger -6. Om det stämmer? Fattade inte riktigt. Minuset för första psychic scream är lite väl hårt. Kanske -2 för första och -7 för andre och alla därefter. En är absolut inte så farligt.
2 Biovores, toxic mines
104 pts
1747 pts
komp 38. Vi får se vad jag tycker om det när vi jämför med andra arméer. Hormagauntsens minus är rätt hårt och lite oförtjänt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Bra och konkreta kommentarer. Närstridsbigguys var vi lite osäkra på och tog better safe than sorry på dem, deras minus kan nog sänkas lite mer om fler håller med om det. Vi har funderat på om Tyranidsen skall börja på lite mer än 100, din lista ligger ju ganska medel i Tyranidväg och de är ju ett medlehårt codex så vi får se.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Man får alltså minus för hoppande warriors, men inte för flygande? Tycker det känns konstigt.Katarsis skrev:Tyranids
-3 each unit with Leaping
-1 each Deathspitter
-2 each Barbed Strangler
Raveners
-3 each unit of Raveners
Raveners är inte bra nog för det minuset.
@Begnt: 1. Flygande Warriors är sjukt kassa med sitt 5+ save. Varriors med Leaping är helt okej.
2. Ok
2. Ok
Tycker inte Psychic scream ska ge fast minus/choice utan vara ett stegrande minus för hela armén. Typ -3/-6/-9 osv.
Warriorminusen förstår jag inte alls. Om det nu är save som är bra ge minus för save istället för extra minus för leaping. Minus för deathspitters förstår jag inte heller. Ok om man väljer att ha +STR på dom så kanske dom eventuellt ska ge nått litet minus men str 5 templates som skjuter med BS 2 är rövens dåligt och ska inte ge minus.
-2 För leaping
-1 För Flying
-1 För 4+ Save
-1 För varannan Death spitter med Str 6.
-1 För Barbed strangler, -2 om man har str 4.
Eller nått
Warriorminusen förstår jag inte alls. Om det nu är save som är bra ge minus för save istället för extra minus för leaping. Minus för deathspitters förstår jag inte heller. Ok om man väljer att ha +STR på dom så kanske dom eventuellt ska ge nått litet minus men str 5 templates som skjuter med BS 2 är rövens dåligt och ska inte ge minus.
-2 För leaping
-1 För Flying
-1 För 4+ Save
-1 För varannan Death spitter med Str 6.
-1 För Barbed strangler, -2 om man har str 4.
Eller nått
Hur kan gaunts bara ge -1 när (nästan) alla andra scoring enheter ger -2? Billiga, fearless och lite snabba. Rätt perfekta att scora med.
Endast -1 för stealers verkar också lite snällt, men å andra sidan får de mer minus om de ska ta någon av uppgraderingarna som gör dom bra, så det är kanske okej.
Endast -1 för stealers verkar också lite snällt, men å andra sidan får de mer minus om de ska ta någon av uppgraderingarna som gör dom bra, så det är kanske okej.
Gaunts är också små, veka och har igentligen inga fräcka vapen alls..fjugin skrev:Hur kan gaunts bara ge -1 när (nästan) alla andra scoring enheter ger -2? Billiga, fearless och lite snabba. Rätt perfekta att scora med.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf
-
Booogeyman
Som GrotsKerrai skrev:Gaunts är också små, veka och har igentligen inga fräcka vapen alls..fjugin skrev:Hur kan gaunts bara ge -1 när (nästan) alla andra scoring enheter ger -2? Billiga, fearless och lite snabba. Rätt perfekta att scora med.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
Sen som sagts, att jämföra codexes är väll sådär?
Grots har stora starka gröna orker runt sig, medans gaunts har.. mer gaunts?
Grots har stora starka gröna orker runt sig, medans gaunts har.. mer gaunts?
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf