Lite tips angående min Tyranid armé
-
landjorden
Re: Lite tips angående min Tyranid armé
Jag tycker du ska testa Tyrannofexen innan du slänger upp honom på hyllan. Bara för att några personer du aldrig träffat i levande livet påstår att han är ovärd så behöver det inte vara sant. Speciellt inte med tanke på att min och Halvars samanlagda erfarenhet med honom/henne/det är en hel match.
Funkar den för dig finns det inget som hindrar dig från att ta den.
word,landjorden skrev:Jag tycker du ska testa Tyrannofexen innan du slänger upp honom på hyllan. Bara för att några personer du aldrig träffat i levande livet påstår att han är ovärd så behöver det inte vara sant. Speciellt inte med tanke på att min och Halvars samanlagda erfarenhet med honom/henne/det är en hel match.
Den har ju faktiskt lång range och 2+ armor vilket inte är så vanligt, finns nog arméer där den passar.
sen är den ju ett heavy val oxå, elite finns det ju så himla myckat annat att ta än massa enheter hiveguards varje match.
blir nog trisst i längden att inte använda hälften av elite choicen.. sen att lictors fortfarande känns crap i den nya codexen är ju trisst... modellen är ju sjukt skön!, fast det är klart de kan ju poppa ut bakom tanks och stunna dem om man har tur... öh..
- speedfreek
Jag tycker en Tyrranofex är riktigt bra.
Den är jobbig att döda, så den ger sällan bort sina poäng.
Den är relativt säker på att få en skyttebil per runda att inte skjuta eller värre.
Den kan gå och skjuta (jag vet att alla tyranider kan det)
Lång räckvidd.
Dessutom kan den binda upp allt som inte har fist eller magiska vapen tills någon annan har tid att hjälpa till.
Den är jobbig att döda, så den ger sällan bort sina poäng.
Den är relativt säker på att få en skyttebil per runda att inte skjuta eller värre.
Den kan gå och skjuta (jag vet att alla tyranider kan det)
Lång räckvidd.
Dessutom kan den binda upp allt som inte har fist eller magiska vapen tills någon annan har tid att hjälpa till.
Jag vill inte skryta (jo det vill, denna gång är den enda gång jag kan det
) men 2:a två gånger på fanatica, 3:a en gång, 7:a gothcon (1 poäng från 3:e plats), 3:a lincon och etta på några småturneringar säger att Tyrannofexen har helt klart potential i en nid armé. Jag har inte lyckats sluta spela med den än...
edit: Nordlund hann precis före mig... och poängen är densamma. Han kom bättre än mig på gothCon och är klart en bättre spelare så tror du inte på mig så tro på han.
edit: Nordlund hann precis före mig... och poängen är densamma. Han kom bättre än mig på gothCon och är klart en bättre spelare så tror du inte på mig så tro på han.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
hehe såklart du kan skryta om det
låter riktigt bra..
Jag ska prova min Tyrannofex en del innan jag ger upp honom mot Hive Guards, men är han så bra som du säger egge så kanske jag inte ska ge upp honom alls
.. har du han i en 1750p armé då? och vad har du mer för anti tanks?
Jag ska prova min Tyrannofex en del innan jag ger upp honom mot Hive Guards, men är han så bra som du säger egge så kanske jag inte ska ge upp honom alls
Får upp en massa olika saker nu i huvudet som jag behöver få svar på 
Det gäller min Hive Tyrant om jag ska ha Old adversary till honom, enligt regelboken står det "troops can always re-roll their rolls to hit in close combat"
betyder det då att jag måste re-rolla alla rolls to hit eller bara dem som failar?
Läste kort om detta på ett annat forum och dem kom inte direkt fram till något så jag tänkte om det finns nån här som vet..
Det första jag tänker är att klart man bara ska re-rolla dem som missar för det är ju en stor risk att ta om man ska re-rolla allt, kanske inget man vill göra mer än när det failar totalt..
men efter att jag kollat upp vad det står om units som har dubbla Scthing talons "A Tyranid model with two sets of scything talons re-rolls all failed to hit rolls in close combat"
och dem båda gör exakt samma sak.. så är det bara ett slarv fel i boken eller måste man slå om alla roll to hit tärningar med Old adversary?
Kan tänka mig att ingen som riktigt vet utan det är väll som det står då bara, ville mest bara höra hur ni tänker
Det gäller min Hive Tyrant om jag ska ha Old adversary till honom, enligt regelboken står det "troops can always re-roll their rolls to hit in close combat"
betyder det då att jag måste re-rolla alla rolls to hit eller bara dem som failar?
Läste kort om detta på ett annat forum och dem kom inte direkt fram till något så jag tänkte om det finns nån här som vet..
Det första jag tänker är att klart man bara ska re-rolla dem som missar för det är ju en stor risk att ta om man ska re-rolla allt, kanske inget man vill göra mer än när det failar totalt..
men efter att jag kollat upp vad det står om units som har dubbla Scthing talons "A Tyranid model with two sets of scything talons re-rolls all failed to hit rolls in close combat"
och dem båda gör exakt samma sak.. så är det bara ett slarv fel i boken eller måste man slå om alla roll to hit tärningar med Old adversary?
Kan tänka mig att ingen som riktigt vet utan det är väll som det står då bara, ville mest bara höra hur ni tänker
Jag har alltid minimum 2 hive guards, 2 zoanthropes och en tyrannofex i min armé som skytte grund. Antagligen är det bättre med två hive guards och 30 hormagaunts till istället men det blir komp därefter.
Och du slår bara om missar.
Och du slår bara om missar.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Tänk ett steg längre, "om du måste slå om alla slag, varför ens ha regeln?".zigvard85 skrev:Får upp en massa olika saker nu i huvudet som jag behöver få svar på
Vad är poängen med att slå ett första slag om du ändå måste slå om det? då har ju det första slaget ingen signifikans
Det är dumt att de formulerar olika, men det är GW, vad förväntar du dig?
Du slår om missar precis som ovanstående talare har sagt.
Som det står är det dock "may re-roll" och inte "must re-roll".Truant skrev: Tänk ett steg längre, "om du måste slå om alla slag, varför ens ha regeln?".
Vad är poängen med att slå ett första slag om du ändå måste slå om det? då har ju det första slaget ingen signifikans![]()
Hade det varit det sista så hade regeln varit ganska poänglös, ja. (;
Edit:
Efter att ha läst lite om Preferred Enemy så är det lite luddigt formulerat tycker jag dock.
Jag har alltid tolkat att du slår om missarna (och misstänker att dom flesta gör det), men där står det bara att dom får slå om sina slag.
I det andra fallet så skulle dom i sådana fall slå, notera resultatet och sen välja om man vill slå om allt eller inte.
Så förstår om du inte riktigt hittat något svar på det. Jag hittade inget i deras FAQ om det heller.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."
Min första tanke var ju osså att det är klart att man ska slå om dem som failar för som du säger så är det inte speciellt lönt att slå om allt, utom i vissa fall då man får väldigt dåliga tärningar men det brukar ju bli som det ska bli...
Men då tar jag det som att man slår om dem som failar och det är jag nöjd med
Men då tar jag det som att man slår om dem som failar och det är jag nöjd med