Kompmallen 6.1.1

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Kompmallen 6.1.1

Inlägg av Zurken »

Seregon skrev:"In addition, if the Dreadnought has two blood talons, the following rule applies: for every unsaved..etc.."

Jag skulle mycket väl kunna tolka det som att man tappar förmågan redan efter 1 weapon destroyed. Det skulle göra det hela mycket rimligare.
Ett fall för SweFAQ-ligan kanske?
Jag trodde det var uppenbart?

@Headwar, om man tittar på hur mycket skada 3 LC terminators (kostar nästan samma) gör på chargen är det 4,5 wounds, vilket inte är så mycket sämre än en Blood talon dread. Dessutom är terminors i många fall svårare att döda och enklare att få fram snabbt.

Jag har ingen emot att kompen sänks lite grann för den, men jag är rädd för att den sänks såpass mycket att den blir ospelbar bara för att den har potentialen att göra 20 wounds...
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Zurken skrev: Jag trodde det var uppenbart?

@Headwar, om man tittar på hur mycket skada 3 LC terminators (kostar nästan samma) gör på chargen är det 4,5 wounds, vilket inte är så mycket sämre än en Blood talon dread. Dessutom är terminors i många fall svårare att döda och enklare att få fram snabbt.

Jag har ingen emot att kompen sänks lite grann för den, men jag är rädd för att den sänks såpass mycket att den blir ospelbar bara för att den har potentialen att göra 20 wounds...
Jag har aldrig spelat med eller mot den tidigare, så jag har inte tittat speciellt noga på regeln tidigare..

En talon-dread är inte direkt farlig alls om den inte sitter i en pod/stormräv. Två är lite jobbigare, men fortfarande inga större problem iom att de är så långsamma. Ett ökat minus om de sitter i en pod eller om det finns en eller flera rävar i listan kanske?
Annars kanske ett ytterligare kumulativt minus på furiosos, speciellt på libby dreads vore att önska?

Kanske borde även kaptener få ett inbyggt +1 eller så för att de är totalt intetsägande?
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Zurken skrev: @Headwar, om man tittar på hur mycket skada 3 LC terminators (kostar nästan samma) gör på chargen är det 4,5 wounds, vilket inte är så mycket sämre än en Blood talon dread. Dessutom är terminors i många fall svårare att döda och enklare att få fram snabbt.

.
Du menar att den gör i medel 11 wounds på marines på chargen... lite mer än 4.5 och inte kan skadas av mindre än s7 ....
källa: Pappa-d räknar med barn.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

[quote="Seregon"]Kanske borde även kaptener få ett inbyggt +1 eller så för att de är totalt intetsägande?[/quote]Det är redan fixat.

paintner

Inlägg av paintner »

Zurken skrev:Jag har ingen emot att kompen sänks lite grann för den, men jag är rädd för att den sänks såpass mycket att den blir ospelbar bara för att den har potentialen att göra 20 wounds...
Räknas det inte alltid att man använder sin enhet optimalt?
Det är det jag fått sagt till mig när jag klagat på kompen. Att enheter ha 'potential att göra mer än du tänkt använda dem för' ... Ingen har pratat om något snitt-potential.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

cadelin skrev:Du menar att den gör i medel 11 wounds på marines på chargen... lite mer än 4.5 och inte kan skadas av mindre än s7 ....
källa: Pappa-d räknar med barn.
Det där låter mer som dom Talons jag mött. Gående, hanterbara. I ens deploy turn ett, inte alls hanterbara.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

I snitt dödar en Talon-dread ca 6-7 MEQ på sin charge. (4 attacker * 2/3 * 0,97 - repetera)

Visst, den kan döda oändligt många, men ska man börja räkna på vad som kan hända bör kanske Land Raiders ha -50 i komp iom att deras två lascannons kan spränga två andra LR i en och samma tur, och explosionen som följer dödar 10+ TH/SS-termosar.

Det Talon-dreaden inte kan göra, är att hantera andra gräddnougater. Fastnar man i närstrid mot ens en vanlig dread är man körd.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

tallon dreaden är mycket sämre än en dread med fistar.
Visst den dödar dubbelt så många små gubbar i närstrid, men den är mycket sämre mot allt annat,
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

egge

Inlägg av egge »

Spela nids.
Talons dreads i ens armé runda 1 = 150 poäng hormagaunts borta. Om vi räknar att han slår normalt, d v s träffar 3 på charge = 3 döda, träffar 2 sen = 2 döda, antagligen plockar han minst 3 till sen, sen 8 saves på dem... 15 hormagaunts på charge är helt klart ingen omöjlighet. Jag tycker den är hemsk. Och den har en effektiv charge på 12+2+3+6 tum. Antaget att den inte har fleet, kommer inte ihåg nu. Allt som har sådan charge-räckvidd och kan göra fler än 3 wounds i närstrid bör kompas därefter. Mot nids är en vanlig dread mycket sämre att transportera. Går talons dreadden till fots är den klart mycket sämre.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

egge skrev:Spela nids.
Talons dreads i ens armé runda 1 = 150 poäng hormagaunts borta. Om vi räknar att han slår normalt, d v s träffar 3 på charge = 3 döda, träffar 2 sen = 2 döda, antagligen plockar han minst 3 till sen, sen 8 saves på dem... 15 hormagaunts på charge är helt klart ingen omöjlighet. Jag tycker den är hemsk. Och den har en effektiv charge på 12+2+3+6 tum. Antaget att den inte har fleet, kommer inte ihåg nu. Allt som har sådan charge-räckvidd och kan göra fler än 3 wounds i närstrid bör kompas därefter. Mot nids är en vanlig dread mycket sämre att transportera. Går talons dreadden till fots är den klart mycket sämre.
Om den inte sitter i en storm raven så är det bara att kasta en MC på den. Nids är antagligen, förutom riktigt skjutande arméer, de som kan hantera stora mängder gräddnougater bäst.
Däremot håller jag med om att en Dread i en räv bör kompas rätt ordentligt överlag.

Skriv svar