Chaos space marines

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Magister Rolf

Chaos space marines

Inlägg av Magister Rolf »

Jaha, hej hej, det var ett tag sen senast. Lite sugen på att börja spela igen lite till och från, och jag har ju en jäkla massa chaos hemma, så det är väl det som det lär bli. Har knappt spelat något i den här editionen, men det är ju ganska lätt att hitta osten. Kommentera gärna, med den däringa mallen ni har hittat på blev det 25komp eller något sådant.

/Hannes

Chaos space marines

HQ
Chaos lord, daemon weapon, jump pack, melta bombs 155 pts -
Chaos sorcerer, slaanesh, lash of submission, jump pack, melta bombs 150 pts –

Troops
10 Plague marines, 2 meltaguns, champ pfist, combimelta 300 pts -
Rhino 35 pts –

5 noise marines, 4 sonic blasters, 1 blastmaster 160 pts -
5 noise marines, 4 sonic blasters, 1 blastmaster 160 pts -
Rhino 35 pts -

10 berzerkers, champ + pfist 250 pts –

Heavy support
2 obliterators 150 pts

Predator, lascannon sponsons 130 pts

Chaos land raider, dozer blade, 225 pts

=1750pts

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Chaos space marines

Inlägg av Zurken »

Ge dina karaktärer vingar istället för Jump Packs så att de kan gömma sig i något fordon (och gör plats för det i de fulla transporterna) eller lägg till en enhet Raptors. Du vill inte ha dina karaktärer ensamma ute i det fria, en salva missiler och sen så är båda döda. Du kan inte räkna med att kunna ha dem utan för LoS.
Alexander Merinen

Magister Rolf

Bra idé! Tack! tror ni att land raidern är värd att ha med? Eller ska jag satsa på mer obbar och byta ut berzerkers mot fler plague marines?

Finns det någon poäng med demoner numera?

Joey_Boy

Inlägg av Joey_Boy »

Listan ser väl ganska bra ut som helhet, dina berzerkers ger dig lite kombat kick som du behöver. Skulle dock fundera på att byta din Lord mot nått som är lite mer effektivt. Kanske en demonprins/Greater deamon skulle tillföra lite mer. Sedan är jag ganska förtjust i combi-melta eller havoc launchers på mina rinos om jag har lite poäng över. Gör dem väldigt användbara.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Magister Rolf skrev:Finns det någon poäng med demoner numera?
Billiga scoring som aldrig fegar ur och flyr från objektivet i sista rundan.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Magister Rolf skrev:Bra idé! Tack! tror ni att land raidern är värd att ha med? Eller ska jag satsa på mer obbar och byta ut berzerkers mot fler plague marines?

Finns det någon poäng med demoner numera?
land raidern känns mest som en melta-magnet. min erfarenhet är att om du ändå kommer zooma rakt fram mot fiendens linjer kan de lika gärna åka rhino, då deras transport ändå kommer vara ett högprioriterat mål. då får du loss en del poäng till fler obbar.
rhinos är dessutom lättare att gömma bakom varandra.
jag har visserligen relativt ringa turneringserfarenhet, men det verkar som många tycker att land raidern kostar mer än den smakar, speciellt i kompat klimat.

mina $0.02
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Det största problemet i din lista är väl att karaktärerna inte har någon enhet att gömma sig i. Trixet i en armé med lash är att lashgubben ska överleva så länge som möjligt. Han blir mycket användbar mot slutet av matchen då hans magi är som bäst.

Sen brukar jag alltid spela med "offermeltor" i mina chaos arméer. Det är på grund av att meltan har så kort räckvidd och man blir princip oftast counterchargad i motståndarens runda. Man vill helst att denna närstrid tar slut i motståndarens runda så man kan skjuta lite på hans gubbar efteråt. Sedan kan man blocka infanteri att charga viktiga enheter om man lägger ut en vek offerenhet framför (tex. obbar ska inte in i närstrid mot fistar/powerweapons).

Finns det någon speciell anledning till varför du har lagt upp dina noise marines sådär? Jag tycker inte att Sonic Blasters och Blastmasters matchar varandra särskilt bra.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Magister Rolf

Tack för kommentarerna! Jag ska se över listan, återkommer nog med ny inom en snar framtid.

Sonic blasters/blastmasters var en rätt nice combo när jag spelade i 4th, men nu antar jag att det kan vara ett bättre alternativ att springa om man inte vill skjuta än att peppra assault-skott.

Land raidern ryker nog och jag ska se över resten. Ska försöka få in lite demoner och fler enheter i listan.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

9 plague marines räcker verkligen, eftersom de får ha 2 meltaguns ändå, så får du plats med din lord i deras rhino om du fixar vingar på den. Annars är en daemon prince vida överlägsen en lord, utom just att lorden kan gömma sig i en rhino..

In med sorcen i den andra rhinon, med vingar. Men blastmastern träffar innan lashen får omgruppera målet, bara så du vet. 5 noise marines för 160p är väldigt mycket poäng för något som dör ganska lätt... 5 marines utan upgrades är bara 75p och fyller dess viktigaste funktion, nämligen att vara mobilt scoring och skydda en sorc från skytte.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Skriv svar