Callidus Assassins Jump Back

Regelfrågor och förslag på husregler
Mortarion

Re: Callidus Assassins Jump Back

Inlägg av Mortarion »

cadelin skrev:med den wordingen på regel så varför diskuteras det ens. Hon får ställa sig inom x inches från fienden.
Det står "she moves that many inches away from the enemy". Det kan tolkas på två sätt:

1. Man flyttar henne så många inches som man slog i en riktning som är bort från fienden. Det funkar precis som alla andra gånger ordet "move" används i regelboken, dvs man utgår från där modellen står och flyttar den så långt som den skall flyttas.

2. Man placerar hennes så många inches som man slog från fiendeenheten. Det är inte ett move egentligen utan man ställer helt enkelt ut henne där.

Därför diskuteras det.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Jadu det är juh en bra fråga. Men som det står så står det bara att hon flyttar sig bort från fienden. Jag spelar inte själv med callidusen men det kan bli riktigt konstigt. Om man kör på x tum från fienden bara som det står så kan man flytta jääääättelångt mot tex orker. Men jag skulle nog ändå vilja påstå att det är så det funkar (i min egen lilla värld). Eftersom det inte finns några kommentarer om vad som händer om hon inte kommer mer än 1" från fienden så kan man anta att hon alltid lyckas. och då är det teleport som gäller. På samma sätt som hitandrun och fleemoves ignorerar motståndarens modeller. Och nu vet jag att detta inte har något med regler att göra men som gw säger själva så ska close combat simulera ett virvlande chaos osv...

kmzz0r

Inlägg av kmzz0r »

Behöver väl inte vara teleport eller någe, assassinen är väl i bättre form än alla vi här på forumet, således kan hon väl bara hoppa eller göra coola volter över alla :D

cadelin

Inlägg av cadelin »

kmzz0r skrev:Behöver väl inte vara teleport eller någe, assassinen är väl i bättre form än alla vi här på forumet, således kan hon väl bara hoppa eller göra coola volter över alla :D
jaaaaaaa men som man faktiskt flyttar gubben så blir effekten teleport, och mot en stor enhet som är stringad över halva bordet kan hon faktiskt flytta 12" itsället för dom 3" som tärningen visar.

kmzz0r

Inlägg av kmzz0r »

Fan 30 orker runt 1 modell kan väl aldrig bli 12-3 = 9 tum eller?
Möjligen lite mer åt kanske 3-4 tum extra :)
Tummer är viktiga beroende på vad man mäter, så överdriv inte så mycket :D

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Mortarion skrev:
cadelin skrev:med den wordingen på regel så varför diskuteras det ens. Hon får ställa sig inom x inches från fienden.
Det står "she moves that many inches away from the enemy". Det kan tolkas på två sätt:

1. Man flyttar henne så många inches som man slog i en riktning som är bort från fienden. Det funkar precis som alla andra gånger ordet "move" används i regelboken, dvs man utgår från där modellen står och flyttar den så långt som den skall flyttas.

2. Man placerar hennes så många inches som man slog från fiendeenheten. Det är inte ett move egentligen utan man ställer helt enkelt ut henne där.

Därför diskuteras det.
Inget stöd för det alls, men jag tycker det känns rimligt med att flytta som 1. men att man flyttas 1" ifrån fienden om man slutar för nära och att man får gå igenom modeller i samma närstrid (eftersom de beskrivs som en flytande närstridsgröt, läs shooting into close combat). Bara min ödmjuka åsikt dock.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

cadelin

Inlägg av cadelin »

kmzz0r skrev:Fan 30 orker runt 1 modell kan väl aldrig bli 12-3 = 9 tum eller?
Möjligen lite mer åt kanske 3-4 tum extra :)
Tummer är viktiga beroende på vad man mäter, så överdriv inte så mycket :D

Du blir assaultad av en assassin med en orkenhet som står på congaline. NI slåss och du dödar den inte. Dina boys flyttar då sammalagt ca 12" närmare assassinen vilket gör att den som står längst bort kanske är 12" från henne. Sen i din cc fas hoppar hon ur enheten teleporteras då till den orken som är längst bort i congalinen och ställs ut x inchens från honom. Presto 12" teleport.

Det är effekten av att flytta som alt 2. Efterblivet men det verkar som om det är så reglerna vill ha det.

kmzz0r

Inlägg av kmzz0r »

Ja okej då.

I give up.

Men hon teleporteras inte, hon göra coola ninja hopp.

LtCariad

Inlägg av LtCariad »

Med tanke på hur vanlig hit and run funkar så känns det väl inte helt galet att hon kan komma en bit längre bort än om hon måste gå dem? Jag menar, tänk bara på hur hon kommer in i spelet för tusan! :)

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

necrotråd!
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Skriv svar