Dark Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Christian

Re: Nya Dark Eldar - Kompmall

Inlägg av Christian »

Hm... Angående fightern och bombern så verkar det som om kompen är lite obalanserad. Fightern kan mycket väl köras med goda resultat med bara flickerfield. Detta ger -6 i kompen. En bomber ger med fyra missiler och flickerfield -11 i kompen...

Vore intressant att höra hur ni har funderat där? Visst, jag tar heldre 3xVoidraven Bomber med 4 missiler och flickerfield än 3 Fighters men ser kompen ut som den gör nu så är det -33. Definitivt värt att köra 3 fighters med flickerfield då för "ynka" -18. Nu kanske jag skjuter mig själv i foten (DE spelare) men tycker nog fighters förtjänar lite mer i komp p.g.a. av att de kommer med 4 missiler gratis. Kanske -6 eller t.o.m. -7 (mer speltest behövs) i grundkomp och -0.5 för byte till "bättre" missiler.

Vore också intressant att höra tänket runt att den första Haemonculus är dyrare än de efterföljande. Två haemonculus är mycket bättre än en, tre är ännu bättre.

Raider/Venom diskussionen. I princip alla kan spamma skytta som massakerar AV10 open-topped fordon. Space Marines (alla sorter) har Assault/Auto cannons/Missile Launchers/m.m., Imperial Guard har Multi-laser/Heavy Bolters/Grenade Launcher/m.m., Eldar har Scatter Laser/Shuriken Cannon/Reaper Launcher/m.m., Necrons har destroyers samt alla gaussvapen egentligen.
Tau... Fire Warriors någon? Tack och adjö Raiders... Tyranids och Orks har jag dålig koll på men tror inte de skall ha några problem med det ändå.

Allt för nu, finns säkert mycket av det jag sagt som kan diskuteras vidare.

Yautja

Inlägg av Yautja »

cadelin skrev:vänta tills du matchats mot 8 st med 3 ravagers, då ska du skjuta mycket innan dina egna longrange missiler försvinner. Speciellt med venoms som har poisond cannons nu när transporter för andra armeer är kompade.
Med 8st Raiders och 3 ravagers på 1750 är ju DE listan ändock nere på 30-35 i komp eller nått sånt, så den är ju inte på högkomp till att börja med. Det är ju ungefär typ vad man kan få in chimeror och bös i en IG arme
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Christian skrev:Vore också intressant att höra tänket runt att den första Haemonculus är dyrare än de efterföljande. Två haemonculus är mycket bättre än en, tre är ännu bättre.
Självklart är två Haemonculi bättre än en, det är därför varje Haemonculus ger minus. Däremot tycker vi inte att två Haemonculi är dubbelt så bra som en. Din första Haemonculus ger FnP till din enhet som behöver det mest, vilket är väldigt bra. Den andra ger FnP till den enhet som behöver det näst mest, alternativt FC till en enhet; detta tycker vi inte är lika bra.

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Jocke Rapp skrev:Din första Haemonculus ger FnP till din enhet som behöver det mest, vilket är väldigt bra. Den andra ger FnP till den enhet som behöver det näst mest, alternativt FC till en enhet; detta tycker vi inte är lika bra.
Vad sägs i så fall om att inte ge lika mycket minus för dem om man inte har några enheter som kan få FNP?

Christian

Inlägg av Christian »

Jocke Rapp skrev:
Christian skrev:Vore också intressant att höra tänket runt att den första Haemonculus är dyrare än de efterföljande. Två haemonculus är mycket bättre än en, tre är ännu bättre.
Självklart är två Haemonculi bättre än en, det är därför varje Haemonculus ger minus. Däremot tycker vi inte att två Haemonculi är dubbelt så bra som en. Din första Haemonculus ger FnP till din enhet som behöver det mest, vilket är väldigt bra. Den andra ger FnP till den enhet som behöver det näst mest, alternativt FC till en enhet; detta tycker vi inte är lika bra.
Okej, jag ser det på samma sätt som att ta bara ett fordon, man målar en stor ryggtavla på enheten som skriker S6+ skott (vilket alla har tillgång till massor utav). Men två fordon är ofta mer än dubbelt så bra som en. Men visst, jag kan se vad ni tänkt där. Fightern och Bombern då?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Alla de S6-skotten vill också skjuta på alla fordon i armén samtidigt, så de är ju inte en ensam måltavla direkt.
Alexander Merinen

Christian

Inlägg av Christian »

Zurken skrev:Alla de S6-skotten vill också skjuta på alla fordon i armén samtidigt, så de är ju inte en ensam måltavla direkt.
Okej, det var inte riktigt poängen. Jag kanske uttryckte mig dåligt, poängen var att det är mycket enklare att ta hand om en enhet med FnP än två. Du har även valmöjligheten att ge en enhet Furious Charge från början.

Sen vet jag inte om en enhet med Grotesques förtjänar att ge IC mer minus... Jag kan förstå för Wracks eftersom du kan ta 3 stycken för 30p, som troops med Haemi. Den taktiken att flytta en Pain Token gör ju dock enheten väldigt sårbar och ganska oanvändbar med bara en 6+ sv. Speciellt då Grotesque är ganska dyra.

The Desman

Inlägg av The Desman »

Om haemonculusar så blir de bättre ju fler man har av dem, spelmässigt. Men man måste också tänka på att det är bara den första som gör om wracks till troops. de blir ju inte mer troop av de efterföljande. Men jag måste testa å spela med dem lite mer innan jag kan yttra mig minusen känner jag nu.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

The Desman skrev:Men man måste också tänka på att det är bara den första som gör om wracks till troops. de blir ju inte mer troop av de efterföljande.
Det minuset bör ligga, och ligger, på wracks.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Christian

Inlägg av Christian »

En fråga om Beastmasters enheten. Om jag har T.ex. 3 Beastmasters, 10 Khymera och 2 Razorwing flocks, alltså totalt 15 st, är det då -2.5 som gäller? Eller räknas de var för sig så det blir -2?

Skriv svar