Ett par åsikter från mig som inte är med i turneringen (i år...):
Ett avdrag för rent felaktiga listor är vettigt, men borde eskalera med antalet felaktiga listor som måste korrigeras laget lämnat in. Tror de flesta förstår de svårigheter som uppstår för arrangörerna med att behöva korrigera och ändra listor efter deadline, så jag antar att ingen har något emot någon form av bestraffning vad gäller detta.
Rent generellt är ett avdrag för sent inlämnade listor vettigt, av respekt för arrangörerna, under förutsättning att de tillåter sena listor (vilket de inte borde göra).
Däremot behöver ju inte listor ändras beroende på felräknad komp (om de inte hamnat under 20 vilket jag noterat att vissa lag lyckats med...), och jag förstår inte hur en felräknad komp medför något extra jobb för arrangörerna. Alla listor och dess komp måste ju kontrolleras av arrangörerna i vilket fall som helst och då ser jag inget problem med att bara ändra listans komp och lagets komp och så är det den summan som gäller i turneringen. Har laget räknat fel och får en annan komp än förväntat får de väl leva med det helt enkelt. Förstår något lag inte varför deras komp har blivit ändrad finns det ju tid att fråga både på forumen innan och kanske till och med i samband med första matchen eller precis innan turneringen. Däremot är ju listan redan inlämnad och kompen blir ju därefter, oavsett om man hade räknat fel eller inte och oavsett om man förstår varför eller inte.
En lista som hamnar på komp under 20 borde däremot räknas som en felaktig lista, eftersom den i allt väsentligt måste hanteras precis som en felräknad eller ogiltig lista. Följande kanske är lite naivt, men de som kommer för att spela på skoj har nog heller inte de hårdaste listorna vilka ligger nere kring tröskelvärdet, utan de som ligger där är (tror jag) spelare som borde kunna beräkna sin komp (eller fråga om hjälp).
Hylander skrev:Allt går ut på att vi vill inte vill ha onödigt extra arbete genom att uppmuntra/avskräcka folk till att vara noggranna.
Problemet nu vad gäller kompen är att arrangörerna istället för att få mindre arbete med listorna har fått enormt mycket extra arbete. Eftersom kompen ger minus måste varenda lista kontrollräknas massa mycket noggrannare, och istället för att ett lag bara hade fått lite korrigerad lagkomp så har de istället fått ett minus och stämningen riskerar ju bli riktigt låg om någon kompmiss passerar arrangörerna obemärkt och upptäcks typ en dag efter turneringen, eller lagom till matchrunda 4 (eller nåt...). Med 200 listor (eller vad det är) finns ju en risk att även arrangörerna missar något litet bland kompen...
Det som är extra trist i sammanhanget är att ytterst få av de kompmissar som gjorts troligen leder till att lagkompen ens ändras (om inte laget satsat på att med hjälp av avrundning hamna vid ett gränsvärde, men då får man minsann räkna rätt eller skylla sig själva...), men ändå drabbas laget med ett minus. Att få ett minus för något som inte har någon som helst inverkan på turneringen eller på arbetet arrangörerna ändå måste lägga ner kan jag förstå att inte känns så skoj, eller ens motiverat.
Föreslår följande (till nästa år, typ):
-20 per lista som måste åtgärdas, oavsett om det är pga komp under 20, något ogiltigt eller något felräknat.
Dessutom borde arrangörerna enväldigt besluta hur listor ska korrigeras för att bli legala, eller ge förslag till spelaren som medför så minimala förändringar som möjligt men gör listan giltig. Listan ska ju vara samma, fast giltig.
Tyvärr kan jag förstå argument både för att hålla på det som tidigt deklarerats av arrangörerna, samt argument för att i efterhand fixa något som många ogillar. Och eftersom jag inte ens ska vara med låter jag er (och ni är ju rätt många) som ska vara det välja lösning. Tänk bara på att det kommer fler turneringar, både på andra ställen och säkert ett bsk nästa år och det vore ju bra om alla vill spela fler gånger och inte blir ovänner pga 2.5% av totalpoängen i turneringen...