Kompmall v6.1

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Röde

Re: Kompmall v6.1

Inlägg av Röde »

DHettNeck skrev:Det viktigaste med kompmallen (komp över huvud taget) är inte att balansera codexarna, eller skapa variation på samma kompnivå. Nej det viktigaste är att den skapar variation mellan okompat, tröskel 25 och tröskel 60 (bara exempel).
Det här är nog ett nytt argument faktiskt.

Kompen ska alltså skapa variation på upplägg av turneringar och vad spelarna väljer att ta med sig för typ av listor till dessa.

@ 3Lgo. Som du säkert märkt är jag kritisk till kompen och hur den tillämpas. För något år sedan så var jag på gång att acceptera hur kompen appliceras och delvis köpa konceptet. Sedan dess så upplever jag att användandet av mallen börjat spreta igen och den tänkte "utjämningseffekten" blivit mindre eller ingen alls i vissa fall. Då faller många av de argument som tidigare använts av kompförespråkarna.
När sedan nya namn dyker upp och ifrågasätter kompen och möts av klappar på huvudet och kommentarer som "detta har vi redan diskuterat till leda" så känner jag igen hur jag själv blev bemött av 40K Sverige när jag började arrangera kompfria-turneringar. Det talades t.o.m av bojkott av ex. LinCon 2006 RoE för att vi ville göra något annat än vad som varit tidigare. Det gick så långt att LinCon ledningen beslutade att genomföra två olika turneringar i 40K det året.

Nu har det svängt och fler kan tänka sig att ex. spela med RoE upplägg och annat kompfritt. Det är bra men det har inte varit friktionsfritt att genomföra. Vi har ett mer varierat urval av turneringar idag. Men hade vi som ifrågasätter kompen tystnat så tror jag att turneringarna likriktats mer och mer och det hade varit synd. Eller?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Röde skrev:@ 3Lgo. Som du säkert märkt är jag kritisk till kompen och hur den tillämpas.
he,he... jotack, jag vill minnas att vi haft våra diskussioner på ylva för några år sedan. :roll:
Röde skrev:När sedan nya namn dyker upp och ifrågasätter kompen och möts av klappar på huvudet och kommentarer som "detta har vi redan diskuterat till leda" så känner jag igen hur jag själv blev bemött av 40K Sverige när jag började arrangera kompfri-turneringar. Det talades t.o.m av bojkott av ex. LinCon 2006 RoE för att vi ville göra något annat än vad som varit tidigare. Det gick så långt att LinCon ledningen beslutade att genomföra två olika turneringar i 40K det året.
min tidigare post var inte avsedd som "en klapp på huvudet" om det var så den sågs. with all due respect, så är jag sjukt trött på argumentet "jag får inte spela vad jag vill, ergo kompen är dum". eftersom jag har en tendens att bli långrandig, hänvisar jag bara till tidigare diskussioner, där det klargörs att man visst får spela med vad man vill (inom ramen för exempelvis komp-spann, eller eventuella trösklar), men att man får acceptera att listan på ett eller annat sätt bestraffas (using the term loosely), i relation till
"snällare" listor.
Röde skrev: Nu har det svängt och fler kan tänka sig att ex. spela med RoE upplägg och annat kompfritt. Det är bra men det har inte varit friktionsfritt att genomföra. Vi har ett mer varierat urval av turneringar idag. Men hade vi som ifrågasätter kompen tystnat så tror jag att turneringarna likriktats mer och mer och det hade varit synd. Eller?
jag har inget emot kritiska röster. ibland är det snarare hälsosamt att ha en djävulens advokat som ifrågasätter, så fortsätt gärna roger. :) precis som dig är jag lite rädd att försanthållanden inom hobbyn är skadligt, och att dogmatiskt tänkande snarast alienerar spelare. dock delar jag inte din pessimism.
jag tror för det första att de mest aktiva spelarna är såpass "tävlingskåta" att även om de ofta förespråkar komp, så behöver de nog få osta loss ibland, alternativt få ge sig i kast med att möta lite "no-limits"-listor.
för det andra känns det som att okompade turneringar ändå är tillräckligt "socialt accepterade" för kunna sägas ha en permanent plats på turneringsscenen.

avslutningsvis vill jag bara säga att det låter sjukt trist att du blivit bemött på det sättet (ang. ex lincon -06). med risk för att trolla lite (nääää.. inte skulle väl jag :roll: ) tycker jag det är arrogant av spelare att bojkotta en turnering på det viset. jag har full respekt för att det ändå kostar tid och energi för en TO att fixa ihop en turnering. förstår om det snarast känns som en käftsmäll.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

@ 3Lgo. Nu var det inte din post specifikt som jag reagerade på beträffande bemötandet av kompkritiker. Det är snarare den samlade bilden av hur de bemöts som jag reagerar på.

Beträffande de tidigaste av mina, Toms och Olas arrangemang så fick vi ju en grupp inom den mer etablerade 40K scenen att haka på och det hjälpte massor för att få fler att testa. Tack alla ni (inte minst Katarsis vår mesta RoE-deltagare). Men jag menar att om det inte varit för vår envishet då, Pontus och Egges RydCon nu, Göteborgares envishet att ha subjektiv komp och en del andra "avvikelser" så skulle det ske en likriktning inom turneringssvängen. Det är iaf vad jag tror.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Röde, det blev 2 turneringar för att intresset fanns för 2 turneringar. Inte pga någon bojkott.

Man kan inte förvänta sig ett sitt sätt ska vara lika populärt som ett etablerat sätt. Och det var inget direkt nyskapande över det ni gjorde, okompat och RoE spelades ganska friskt när den white dwarfen kom, bara inte på stora turneringar. Och det har endast att göra med hur obalanserat det är för turneringsklimat.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Klus skrev:Kompens ändamål är ädelt.
Men fungerar det?
Om jag skulle spela den lista jag tyckte var häftigast av alla skulle det vara pumpat med trygons, lictors, raveners och nån parasit.
Skulle jag kunna vinna med en sådan lista på en kompad turnering?
Vet inte vad ni tror/tycker, men jag är övertygad om att det är mycktet bättre att köra på tervigoner och hive guards för att vinna matcherna, sen trycka in lite rippers och annat skit för att hamna bra till i kompmallen.

Jag spelar inte alls med den listan jag tycker är häftigast för jag inser att den listan är värdelös.
Jag vill vinna spelet och därför försöker jag göra en så bra lista som möjligt utefter vad kompmallen och codexen säger är prisvärt.

Det är ett spel och jag har tävlarinstinkt nog att försöka göra mitt bästa för att vinna.

Jag kan garantera att i många fall så är det precis så, att kompen bara ger en annan riktlinje i vad man får spela eller ej.
Personligen spelar jag verkligen inte den listan jag tycker är "häftigast" utan jag spelar den jag tycker är bäst.
vet inte om majoriteten på forumet tänker som jag, men det är iaf så jag tänker kring 40k och spel i allmänhet.
Jösses vilken fruktansvärt tråkig inställning till hobbyn.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Seregon skrev:Jösses vilken fruktansvärt tråkig inställning till hobbyn.
Du kan va tråkig.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Seregon skrev:
Klus skrev:Kompens ändamål är ädelt.
Men fungerar det?
Om jag skulle spela den lista jag tyckte var häftigast av alla skulle det vara pumpat med trygons, lictors, raveners och nån parasit.
Skulle jag kunna vinna med en sådan lista på en kompad turnering?
Vet inte vad ni tror/tycker, men jag är övertygad om att det är mycktet bättre att köra på tervigoner och hive guards för att vinna matcherna, sen trycka in lite rippers och annat skit för att hamna bra till i kompmallen.

Jag spelar inte alls med den listan jag tycker är häftigast för jag inser att den listan är värdelös.
Jag vill vinna spelet och därför försöker jag göra en så bra lista som möjligt utefter vad kompmallen och codexen säger är prisvärt.

Det är ett spel och jag har tävlarinstinkt nog att försöka göra mitt bästa för att vinna.

Jag kan garantera att i många fall så är det precis så, att kompen bara ger en annan riktlinje i vad man får spela eller ej.
Personligen spelar jag verkligen inte den listan jag tycker är "häftigast" utan jag spelar den jag tycker är bäst.
vet inte om majoriteten på forumet tänker som jag, men det är iaf så jag tänker kring 40k och spel i allmänhet.
Jösses vilken fruktansvärt tråkig inställning till hobbyn.
Det är ungefär samma inställning som jag har. Dock så kan jag tänka mig spela en dålig, men i mina ögon häftig lista på en kompad, mindre turnering, bara för att se hur den faller samman. Jag kan tycka att sånt är intressant, men jag skulle aldrig tänka mig spela det i okompat, något form av belöning vill man ha (även om den inte är tillräcklig). Jag tycker personligen att subjektiv komp är den bästa platsen för "coola, icke optade" listor, när man använder mallen blir det nästan (iaf för mig) automatiskt att man optar.

Jag förstår inte riktigt argumentet för icke-komp förespråkarna. Jag ursäktar mig om jag missuppfattat detta, men jag tycker att det låter ungefär något såhär för mig:

Jag säger: I okompat blir en stor del (kanske större delen) av valen i varje codex oanvändbara, bara för att det finns bätte val i samma codex (den interna obalansen).
De säger: Det är inget problem, jag kan tänka mig spela sub-optimalt ändå.

Visst det är väl fint, men om man inte vill spela optimalt, varför klaga på kompen? Om man inte vill spela optimalt och tävlingsinriktat varför ens bry sig om vilken komp man får? Uppenbarligen spelar man väll inte för att vinna om man inte spelar med en så vass lista som möjligt. Jag antar att det är något här som jag inte riktigt förstår.
Jag kan förstå konceptet med att ta en sub-optimal lista och sedan ändå försöka placera sig så bra som möjligt, jag har själv spelat på detta sättet och haft riktigt roligt med det.

Sen tycker jag att listan man möter, eller rättare sagt, balansen mellan listorna i ett slag, är en viktig faktor i hur rolig och intressant en match är. Det är inte kul om en match är avgjord runda 2. Självklart är motståndaren också viktig, en riktigt trevlig motståndare kan ju göra en i övrigt tråkig match underhållande.

Sen tycker jag att det är jättebra att vi har ett så brett utbud av turneringformer i Sverige, då finns det alltid något för alla.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Snot skrev:Röde, det blev 2 turneringar för att intresset fanns för 2 turneringar. Inte pga någon bojkott.

Man kan inte förvänta sig ett sitt sätt ska vara lika populärt som ett etablerat sätt. Och det var inget direkt nyskapande över det ni gjorde, okompat och RoE spelades ganska friskt när den white dwarfen kom, bara inte på stora turneringar. Och det har endast att göra med hur obalanserat det är för turneringsklimat.
Vi har helt klart olika infallsvinklar kring detta. Jag (som frontfigur för arrangemanget) fick ta en del skit kring det här evenemanget och det fanns faktiskt röster som förordade en bojkott och höjde ett varningens finger till figurspelsansvariga på LinCon om att 40K Sverige skulle utebli om det inte blev en "traditionell" turnering också. Jag ska inte gräva upp det här liket mer än så här. Det är fortfarande ingen vacker syn. Men att hävda att det inte var en skitstorm vi fick ta oss igenom är att fara med osanning. Jag blev idiotförklarad fler än en gång både på Ylvas forum och på RTs.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Jag minns skitstormen och kan intyga det Röde säger. Snacket inför lincon06 är en skamfläck för 40k-Sverige.

Gammalt argument A1, men värt att upprepa ändå: Om man absolut inte kan tänka sig spela på det sätt som erbjuds på en turnering, var tyst och åk inte dit. I övriga fall är det värt att testa. Gillar man fortfarande inte upplägget kan man undvika det nästa gång.

Användarvisningsbild
pära

Inlägg av pära »

theWatchman skrev:
pära skrev:kör ett turneringsår utan komp och se vad som händer!
Det kommer ju inte vara aktuellt förens alla raser fått en ny och vettig bok som är i linje med de nyaste böckerna GW släppt. Och när vi väl är där kanske GW har pajjat allt ändå med nya hårdare arméböcker eller ny regelbok.
Fast är det verkligen så? Det är ett mantra som upprepas hela tiden. På ETC var ju i princip alla arméer representerade och lyckades säkert vinna nåt. Om inget annat får man ju ett kvitto på att komp verkligen är the väg att gå om nu turneringarna blir för otrevliga eller vad oron nu gäller. Jag tycker det hade varit ett kul experiment att se hur folk reagerat med listbyggandet, hur klimatet blivit och om några okända förmågor topp-presterat med riktiga ostbomber!

Nilsson du missar en huvudpoäng tror jag; folk har ju massa åsikter eftersom dom VILL åka på turneringen men gärna vill vara med och ha synpunkter. Det måste man få tillåta på ett diskussionsforum eftersom det är till för, ja just det. 8/10 kritiker till ex gothcon åker oavsett vad dom tycker om missions/poäng/kompsystem etc.

Seregon; så resonerar i princip hela top25 på rankingen och det är samma personer som står bakom majoriteten av turneringar/kompmallen/forumet!

Och gällande lincon -06 var jag väl en av huvudbovarna på motståndarsidan men se hur openminded jag blivit på gamla dar! :D

Skriv svar