Kompmall v6.1

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Röde

Re: Kompmall v6.1

Inlägg av Röde »

DHettNeck skrev: Kompen gör ju helt klart att man överväger enheter (som tex vespids) som man aldrig hade tagit med annars, detta måste ge mer variation än att släppa allt fritt.
Fast många av oss behöver inte kompen för att tänka i såna banor. Att hela tiden förutsätta det värsta i varje tänkbara scenario och själv osta loss i förebyggande syfte är ofta något som kompförespråkare pysslar med. Det är iaf min uppfattning. Det visste ni ju redan iofs. Kompen är mest en form av självsanering bland de mest tävlingsinriktade.

Så det så.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Visst är det så. Som jag ser det är det stockholmarna som gör mallen som behöver den mest. Även om jag aldrig ostar loss till max och tycker om roliga enheter (som min master of the forge på bike med harness + hammare) så drar jag mej för att ta med riktigt kassa enheter i min lista hur coola dom än är (vespids är dock inte coola häller) om man inte får nån belöning för det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

kombat skrev:Men ska inte jag få kunna spela lash+raiders+obbar (inte för att jag tror det är en särkilt bra lista i ett okompat klimat) då bara för att du vill spela thousand sons? Men sen är inte Chaos Codexen ett särkilt bra exempel då den inte är en av den nya generationen codexar som har mer variation på bra enheter. Och vill du verkligen spela med "dåliga" enheter är det faktiskt ett val man gör själv. Det enda jag känenr att kompen gör är att den tvingar mig att ta enheter som jag inte hade tagit okompat dvs kompen gör spelet mer restrektivt.
Kompen hindrar dig inte från att spela din lista med lash-raider-obbar. Men du kommer att få komp efter hur hård den är. Det enda kompen hindrar är att du med din hårda Chaos-lista krossar en snäll lista utan att den listan får någon form av kompensation. Men matcher där man redan efter att ha läst armélistorna ser vem som kommer att vinna är aldrig kul. Tycker i vart fall inte jag.

Ditt resonemang verkar bygga på att alla väljer armé enbart efter vad som ger störst chans till vinst. Så är det inte. Det finns massa människor som väljer armé efter vad de tycker är coolt fluffmässigt eller vilka modeller de tycker är snyggast. Kompen är till för att de spelarna skall ha en chans också.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Mortarion skrev:
kombat skrev:Men ska inte jag få kunna spela lash+raiders+obbar (inte för att jag tror det är en särkilt bra lista i ett okompat klimat) då bara för att du vill spela thousand sons? Men sen är inte Chaos Codexen ett särkilt bra exempel då den inte är en av den nya generationen codexar som har mer variation på bra enheter. Och vill du verkligen spela med "dåliga" enheter är det faktiskt ett val man gör själv. Det enda jag känenr att kompen gör är att den tvingar mig att ta enheter som jag inte hade tagit okompat dvs kompen gör spelet mer restrektivt.
Kompen hindrar dig inte från att spela din lista med lash-raider-obbar. Men du kommer att få komp efter hur hård den är. Det enda kompen hindrar är att du med din hårda Chaos-lista krossar en snäll lista utan att den listan får någon form av kompensation. Men matcher där man redan efter att ha läst armélistorna ser vem som kommer att vinna är aldrig kul. Tycker i vart fall inte jag.

Ditt resonemang verkar bygga på att alla väljer armé enbart efter vad som ger störst chans till vinst. Så är det inte. Det finns massa människor som väljer armé efter vad de tycker är coolt fluffmässigt eller vilka modeller de tycker är snyggast. Kompen är till för att de spelarna skall ha en chans också.
Problemet är med ditt sista resonemang är att en tävling är hur mycket man än försöker vända och vrida på det så handlar det om att vinna. Vissa bygger därför listor som försöker fungera så effektivt som möjligt. Detta valet har också personer som tycker det är roligare att spela fluffiga listor problemet blir när man vill premiera de som vill spela fluffiga listor (med Komp) ger man inte de som vill spela effektiva listor inte något val.

Återigen säger jag det roliga matcher handlar itne om armélistorna det handlar om motståndaren. Sportsmanshippriset på sydcon vanns av killen som också hade sämst komp (jag mötte honom och det var helt klart min roligaste match trots att jag förlorade med 1-19). Om man vill premiera fluffiga listor ser jag hellre att man har något extra pris likt best painted för fluffiga listor. Då har både fluffiga listor personer och personer som bygger listor för maximal effektivitet ett val hur man vill rikta sina listor och i till slut är det ändå tärningarna som avgör vem som får vinna.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Mortarion skrev:

Fast kompen har inte alltid den inverkan på resultatet så att kompensationen ens är i närheten av tillräcklig om det är det som är syftet. På senare tid har det ju också varit så att kompen mest är en riktlinje för hur listorna ska byggas och inget mer. Det ger spelare med rutin och således ett övertag ett ännu större övertag än tidigare. De mest rutinerade befäster på det sättet sina positioner än mer.

Tillämpandet av mallen är långt ifrån konsekvent och förutsägbart. Hur kompen påverkar resultaten på turneringar är mycket olika och det kan vara riktigt svårt att som orutinerad turneringsspelare hitta rätt infallsvinkel när man komponerar sin lista.

Beträffande listbyggande överlag så tycker jag att diskussioner kring listor nästan alltid hamnar i vad man kan peta in för att få maximal punch på skaplig komp alt. hur låg komp kan man stå ut med om man tokkrossar motståndaren i varje match.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Det är fascinerande att trots att frågan om kompens vara eller icke vara har stötts och blötts i ett otal poster (ligger väl runt 3-400 nu, va?) så känner folk fortfarande att det behöver diskuterats. Fascinerande.
Det trista i kråksången är båda sidor maler samma argument om och om igen. Är inte ute efter att trolla, men allvarligt talat. Har vi inte tillräckligt med både kompade och okompade turneringar? I say let's agree to disagree.

@Dhettneck: att stockholmare är i större "behov" av självsanering är en myt. Testa själv att ex. Åka till FF och kolla de lokala förmågornas listor. Knappast så glädjespridande de heller.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Jag har faktiskt missat FF hittills så jag kan inte uttala mej om de spelarna. Men när lokala turneringar hålls i dalarna/gävle är det iaf stockholmarna som kommer med värsta osten. Inget fel med det, jag gillar att spela mot riktigt hårda listor, men det ä vad jag har upplevt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Hihih, tycker det är roligt att följa komp trådar...

1. Det är inte sthlmare som står för osten, det är de tävlingsinriktade, och där ibland en handfull sthlmare, jag själv inkluderad, e inte direkt så att någon på topp 20 inte komp optimerar eller försöker göra tunga builds för att vinna eller placera sig bra - de är ju lite som att tävlingsinriktade atleter försöker hitta de optimala skorna för att springa snabbare osv. Det viktiga är väl att alla ska känna att även mot en ost spelare så har dom en chans i kompat, och ge riktlinjer till de mindre erfarna, att på denna turnering kommer du inte möta dubbla seer councils.

2. Vi har nog ett mer tävlingsinriktat klimat i sthlm på RT än vad man kanske har i många andra klubbar, men jag måste säga att LBK, DMF å Ylva dyker upp med riktig OST.

3. Hela komp diskussionen, känns lite som vänster mot höger politik, det finns olika sätt att lösa problem, vissa tycker subjektiv komp är mycket bättre än mallkomp, andra tycker okompat är det mest rättvisa, detta spelar väl mindre roll, då vi i dag har såååå många kompsystem och rikt 40k turneringsutbud att det finns något för alla.

4. Personligen gillar jag att spela mot hårda listor med mina egna hårda listor, det är trist för mig att möta mys listor för vinsten är uppenbar. Här hjälper kompen till lite, alla vet att detta är en "gunfight" och jag ska därför inte ta med en brevkniv, eller detta är ett kuddkrig, så låt mig bygga den hårdaste komp 60 kudden jag kan, med de givna restriktioner som finns.

5. Komp, inte komp... I slutändan ska vi flytta 50 plastfigurer, om man inte e ork, då måste du flytta 150 st. Det viktigaste är väl att man har kul?

6. Vilket komp system som används, eller om de e okompat. De handlar väldigt lite om komp optimering, det handlar om att vara en duktig spelare.. de e ju alltid samma spelare som ligger topp 5 på alla turneringar oavsett kompsystem eller icke komp system. Det borde ju betyda att komp i allafall inte är mer obalanserat än GW's arbete, vilket innebär enligt mig att man kan använda det ibland. Det vore annorlunda om Kalle alltid komp 1a i kompat med sist i okompat, då skulle systemet på någotvis vara väldigt skevt.

Jag kom just på att klockan är 02:00 och jag vet inte riktigt vad jag ville ha sagt...

MvH

Pee Daddy
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Kompens ändamål är ädelt.
Men fungerar det?
Om jag skulle spela den lista jag tyckte var häftigast av alla skulle det vara pumpat med trygons, lictors, raveners och nån parasit.
Skulle jag kunna vinna med en sådan lista på en kompad turnering?
Vet inte vad ni tror/tycker, men jag är övertygad om att det är mycktet bättre att köra på tervigoner och hive guards för att vinna matcherna, sen trycka in lite rippers och annat skit för att hamna bra till i kompmallen.

Jag spelar inte alls med den listan jag tycker är häftigast för jag inser att den listan är värdelös.
Jag vill vinna spelet och därför försöker jag göra en så bra lista som möjligt utefter vad kompmallen och codexen säger är prisvärt.

Det är ett spel och jag har tävlarinstinkt nog att försöka göra mitt bästa för att vinna.

Jag kan garantera att i många fall så är det precis så, att kompen bara ger en annan riktlinje i vad man får spela eller ej.
Personligen spelar jag verkligen inte den listan jag tycker är "häftigast" utan jag spelar den jag tycker är bäst.
vet inte om majoriteten på forumet tänker som jag, men det är iaf så jag tänker kring 40k och spel i allmänhet.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Det viktigaste med kompmallen (komp över huvud taget) är inte att balansera codexarna, eller skapa variation på samma kompnivå. Nej det viktigaste är att den skapar variation mellan okompat, tröskel 25 och tröskel 60 (bara exempel).

På varje nivå är variationen inte så stor, men får oss som gärna spelar alla typer av turneringar ger det en enorm variation. Både för den egna armén och i vad man får möta. Det är det bästa med kompen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Skriv svar