Visserligen kanske det stämmer att tiltade listor ibland är bättre än balanserade, men det tror inte jag ligger i spelets natur. Jag tror att modernare kodexar klarar balanserat spel mycket väl. Det är det gamla skruttkodexarna som är för svaga generellt för att kunna prestera effektiv balans, deras enda chans är att spamma maximalt av det som är mest brutet och hoppas på sjyssta matchups.Nefrums skrev:problemet är att alla listor blir bäst om de inte är ballanserade. Listor som är helt tiltade åt nåt håll är ofta mycket bättre än balanserade listor, vilket är tråkigt.
Exempelvis kan Space Wolves bygga en massa olika effektiva, balanserade listor - som dessutom piskar skiten ur vilken toktiltad CSM-lista som helst.
Det är väldigt viktigt att hålla reda på om man menar kompat eller okompat när man pratar om effektivitet och balans.
Jag tror att dom flesta håller med mig om att 2xlash, 2xnob bikers och 2x seer councils alla är effektiva och obalanserade i kompat klimat. I okompat däremot, är dom just bara obalalanserade, eftersom dom har en helvetes uppförsbacke mot ungefär 50% av andra armélistor i det klimatet.
Nu när jag skrivit färdigt undrar jag om jag tillfört något nytt överhuvudtaget i den här diskussionen. Sorry, men kaffet var gott!