Kompmall v6.1

Moderator: Kompmallsansvariga

Gonka Koff

Re: Kompmall v6.1

Inlägg av Gonka Koff »

Nefrums skrev:problemet är att alla listor blir bäst om de inte är ballanserade. Listor som är helt tiltade åt nåt håll är ofta mycket bättre än balanserade listor, vilket är tråkigt.
Visserligen kanske det stämmer att tiltade listor ibland är bättre än balanserade, men det tror inte jag ligger i spelets natur. Jag tror att modernare kodexar klarar balanserat spel mycket väl. Det är det gamla skruttkodexarna som är för svaga generellt för att kunna prestera effektiv balans, deras enda chans är att spamma maximalt av det som är mest brutet och hoppas på sjyssta matchups.

Exempelvis kan Space Wolves bygga en massa olika effektiva, balanserade listor - som dessutom piskar skiten ur vilken toktiltad CSM-lista som helst.

Det är väldigt viktigt att hålla reda på om man menar kompat eller okompat när man pratar om effektivitet och balans.

Jag tror att dom flesta håller med mig om att 2xlash, 2xnob bikers och 2x seer councils alla är effektiva och obalanserade i kompat klimat. I okompat däremot, är dom just bara obalalanserade, eftersom dom har en helvetes uppförsbacke mot ungefär 50% av andra armélistor i det klimatet.

Nu när jag skrivit färdigt undrar jag om jag tillfört något nytt överhuvudtaget i den här diskussionen. Sorry, men kaffet var gott! ;)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Arioch skrev:Och vi har en "osynlig hand" som styr detta...
Med bra missios tror jag man kan "släppa" efter mer på kompen.
Ja, just det, jag läste en intressant artikel igår om detta. Här är länken:
http://blackmoors40k.blogspot.com/2010/ ... inate.html
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Gonka Koff skrev:
Bra artikel, tänk dock på att det inte är sveriges turneringar den är baserad på.
De battlereports jag läst från tex USA turneringar så har de sanslöst mycket mindre terräng. I Sverige har vi vettig terräng så att en IG skyttelista inte kan skjuta ner en armé på första rundan utan måste gå igenom cover på i princip hela fiendens armé.
Sen vet jag inte om det är så på alla turneringar men monster/bilar får ju 5+ cover bakom skog vilket också bidrar till att man får enklare att skydda sina viktiga saker.

Kul förresten att det äntligen blivit en riktig diskussion om det här med upprepning av enheter.
Keep it going!
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Gonka Koff skrev:
Ritkigt bra artikel och jag vill nog hålla med de mesta AV det.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Ännu ett problem misstänker jag är att turneringarna bara blir större och större rent poängmässigt. Man behöver inte direkt välja bort speciellt mycket på 1850 poäng (eller för den delen på allting som är 1750 och uppåt) när man gör sin armélista, och man straffas inte lika hårt för sina misstag iom att man har minst en extra enhet som täcker upp.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Seregon skrev:Ännu ett problem misstänker jag är att turneringarna bara blir större och större rent poängmässigt. Man behöver inte direkt välja bort speciellt mycket på 1850 poäng (eller för den delen på allting som är 1750 och uppåt) när man gör sin armélista, och man straffas inte lika hårt för sina misstag iom att man har minst en extra enhet som täcker upp.
Å andra sidan straffas man inte lika hårt för sina tärningslag vid högre poäng då det tenderar att jämna ut bättre ju fler enheter/vapen man har.
Dessutom så stämmer det där med att välja bort kanske för typ Necrons och Tau men som flera tidigare sagt kan de nyare codexarna köra flera olika builds var av många inte ens fungerar på lägre poäng.

Arioch

Inlägg av Arioch »

Det skulle vara kul, tycker jag, och kanske bidragande till denna eviga fråga om "nån" orkade sammanställa alla argument för och emot komp. Så man får en överblick över båda sidors argument.

För det skulle kanske kunna generera nya argument.
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Har det varit några direkta argument mot komp? I nuläget är väl de flesta överens om att spelet i helhet är ganska obalanserat.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Seregon skrev:Ännu ett problem misstänker jag är att turneringarna bara blir större och större rent poängmässigt. Man behöver inte direkt välja bort speciellt mycket på 1850 poäng (eller för den delen på allting som är 1750 och uppåt) när man gör sin armélista, och man straffas inte lika hårt för sina misstag iom att man har minst en extra enhet som täcker upp.
Tycker poängen stagnerat på alterativen 1750-2000 med sporadiska 1500ingar sen '99...
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

kombat skrev:kompen likriktar de nya listorna eftersom de är så pass bra skrivna att det finns flera olika listor som är väldigt bra ska man kompa bort alla dessa blir det bara 1-2 listor kvar som är kompetetiva ergo så likriktar kompen.

Ta Blood Angels som ett exempel.
Flera olika bra listor

Terminators i land raider med präst: kompas bort pga Terminators, land raiders och präst
MSU lista med massa Razorbacks: kompas bort pga fordons minus
Massa Assault Marines med Präster: kan kompa okay ´
Stormravens med massa stuff: kan också kompa okay om man inte har några präster annars kompas den bort

Bara några exempel

Av 4 bra/mycket bra listor kompas 3 bort helt och hållet därför likriktar kompen armélistorna. OM man vill köra en bra BA lista så blir den centrerad runt assault marines med präster.

Liknande exempel kan man göra med Space Wolves, Space Marines, Imperial Guard, och till viss mån även Tyranider. Jag tror också att GWs trend är att göra varierade men överlag jämnhårda listor. Fortsätter GW denna trend så spelar kompen mer och mer ut sitt syfte anser jag och andra som jag ahr diskuterat detta med.
Det beror på vilket syfte man anser att kompen har. Om man bara ser den som ett sätt att jämna ut skillnader mellan codexar håller jag med. Men kompen är ju, enligt mig, också ett sätt att jämna ut skillnader inom en codex. Även om man i nya codexar kan göra fler olika optimerade "builds" av listor än i de äldre så är det fortfarande så att alla val inom en codex inte är ens i närheten av lika effektiva. En lista som är baserad på någon av de olika optade varianterna att bygga en lista kommer alltid att bli mycket bättre än en lista baserad på modeller/enheter som skaparen tyckte var coola utan tanke på effektivitet.

Sen kan man naturligtvis argumentera för att det är en tävling och att folk som inte optar sina listor till att bara innehålla de mest effektiva valen får skylla sig själva. Oftast brukar det dyka upp någon sportliknelse som argument. Men 40K är inte en sport. Det är en hobby. Reglerna är inte tillräckligt balancerade för att kunna spela det kompetativt egentligen. Kompen bör ha som syfte att jämna ut val inom en codex. Listbyggande skall inte gå ut på att hitta de valen som GW har prissatt mest felaktigt i listan, utan på att hitta enheter som man känner att man kan få att verka effektivt tillsammans.

Tycker jag...

Skriv svar