Kompmall v6.1
Moderator: Kompmallsansvariga
-
Gonka Koff
Re: Kompmall v6.1
Jag tycker också att razorbacks med tunga vapen kompas alldeles för snällt, men ser inget behov av kumulativt minus för dom. Dom är alltid bra, förutsatt att en lista är någorlunda mechad. Jag tycker det är knas att en razor kompar mindre än en rhino, -är det för att det går att skjuta ur luckan?
En typhoon kostar samma som razor, har visserligen aningen mer eldkraft, men sämre AV och är ingen transport - fast den kompas dubbelt så hårt samt har ett kumulativt minus.
En pred utan sponsons, med enbart autocannon kompas dubbelt så hårt som en razor.
Jag tycker att vi kan starta med att sänka kompen med 1 på alla razors utom heavy flamer och heavy bolter.
En typhoon kostar samma som razor, har visserligen aningen mer eldkraft, men sämre AV och är ingen transport - fast den kompas dubbelt så hårt samt har ett kumulativt minus.
En pred utan sponsons, med enbart autocannon kompas dubbelt så hårt som en razor.
Jag tycker att vi kan starta med att sänka kompen med 1 på alla razors utom heavy flamer och heavy bolter.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Dom kompar snällare än rhinon för att dom inte kan tranposrtera 10 man och kostar mycket poäng för vek armour. Dom blir bara bra när man tar många egentligen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
- speedfreek
Härligt med ett konkret förslag.
Och jag håller till viss del med Imp m.fl
Men jag tycker en spamlista blir roligare om det inte är exakt samma som spammas.
Så jag har exempelvis 3+3 bredisar med SMS och tre med plasma istället.
Och jag håller till viss del med Imp m.fl
Men jag tycker en spamlista blir roligare om det inte är exakt samma som spammas.
Så jag har exempelvis 3+3 bredisar med SMS och tre med plasma istället.
-1 för alla Las/Plas utöver den andra eller så skulle väl göra susen isf?
Tyvärr ju mer man finfipplar med kompen desto mer likriktas alla arméer och man förlorar variationen som det är det man önskar att kompen skall främja. Vad jag anser GW har lyckats med de nya codexarna är att man kan göra flera olika "hårda" arméer med varje codex. Ska kompen börja straffa alla dessa nya arméer så hårt att man inte kan spela dem så spelar kompen helt bort sitt syfte. Kompen börjar kännas mer och mer som ett hinder för kreativiteten i listbyggandet. Fortsätter det så kommer kompade turneringar bara kunnas spelas med en sorts lista... kassa footsloggers...
Varför skulle arméerna likriktas om kompmallen blir mer detaljerad?
Jag tycker inte kompen gör hårda arméer ospelbara. Den ger precis som målning ganska lite utslag på matchresultatet på turneringar. Det brukar finnas ganska så hårda arméer i topplaceringarna. Man behöver inte ta i så mycket i kompoptningen. Det spelar alltså inte så stor roll om den armén man vill spela kompar 45 eller 55 och det finns utrymme för kreativitet.
Sen är det skillnad på hårt och hårt. För min chaos armé är att möta fem rhinos med marines i hårt. Två seer councils är också hårt. Det är dock milskillnad på hur fet uppförsbacke det blir mot councilet.
Jag tycker inte kompen gör hårda arméer ospelbara. Den ger precis som målning ganska lite utslag på matchresultatet på turneringar. Det brukar finnas ganska så hårda arméer i topplaceringarna. Man behöver inte ta i så mycket i kompoptningen. Det spelar alltså inte så stor roll om den armén man vill spela kompar 45 eller 55 och det finns utrymme för kreativitet.
Sen är det skillnad på hårt och hårt. För min chaos armé är att möta fem rhinos med marines i hårt. Två seer councils är också hårt. Det är dock milskillnad på hur fet uppförsbacke det blir mot councilet.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
kompen likriktar de nya listorna eftersom de är så pass bra skrivna att det finns flera olika listor som är väldigt bra ska man kompa bort alla dessa blir det bara 1-2 listor kvar som är kompetetiva ergo så likriktar kompen.
Ta Blood Angels som ett exempel.
Flera olika bra listor
Terminators i land raider med präst: kompas bort pga Terminators, land raiders och präst
MSU lista med massa Razorbacks: kompas bort pga fordons minus
Massa Assault Marines med Präster: kan kompa okay ´
Stormravens med massa stuff: kan också kompa okay om man inte har några präster annars kompas den bort
Bara några exempel
Av 4 bra/mycket bra listor kompas 3 bort helt och hållet därför likriktar kompen armélistorna. OM man vill köra en bra BA lista så blir den centrerad runt assault marines med präster.
Liknande exempel kan man göra med Space Wolves, Space Marines, Imperial Guard, och till viss mån även Tyranider. Jag tror också att GWs trend är att göra varierade men överlag jämnhårda listor. Fortsätter GW denna trend så spelar kompen mer och mer ut sitt syfte anser jag och andra som jag ahr diskuterat detta med.
Ta Blood Angels som ett exempel.
Flera olika bra listor
Terminators i land raider med präst: kompas bort pga Terminators, land raiders och präst
MSU lista med massa Razorbacks: kompas bort pga fordons minus
Massa Assault Marines med Präster: kan kompa okay ´
Stormravens med massa stuff: kan också kompa okay om man inte har några präster annars kompas den bort
Bara några exempel
Av 4 bra/mycket bra listor kompas 3 bort helt och hållet därför likriktar kompen armélistorna. OM man vill köra en bra BA lista så blir den centrerad runt assault marines med präster.
Liknande exempel kan man göra med Space Wolves, Space Marines, Imperial Guard, och till viss mån även Tyranider. Jag tror också att GWs trend är att göra varierade men överlag jämnhårda listor. Fortsätter GW denna trend så spelar kompen mer och mer ut sitt syfte anser jag och andra som jag ahr diskuterat detta med.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag kan i viss mån hålla med vad kombat säger, men samtidigt går det mesta att spela i kompat (förutom det allra värsta) om man lägger sig lågt i komp. Det som likriktars folks listbyggande är att dom bryr sig för mycket om vad dom får i komp fastän man tjänar rätt mycket på att ha en hård lista.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
- theWatchman
Jag tycker faktiskt också kombat har en poäng. De senaste listorna från GW har varit ganska jämnbra och man har kunnat bygga många bra builds med dom. Oftast är det bara typ en unit i vaje bok som är lite over the edge, tex. prästen i BA, Jaws i SW o PSBS i IG. Men fortsätter GW på den här linjen blir det nog kanon. I framtiden kanske kompen endast behöver bestå av ett litet extra minus för dom riktigt hårda enheterna och resten kan man spela med så mycket man vill. Just nu känns det väl bara som att det är DH, Tau och Necrons som behöver ha en bok var o sen ska det bli intressant hur balsanserat det blir efter det.