Kompmall v6.1

Moderator: Kompmallsansvariga

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Re: Kompmall v6.1

Inlägg av cadelin »

Nefrums skrev: hur skulle det då gå för listor som inte kan meltaspamma, typ alla som inte är marines eller ig.
Mja jag vet inte men du gick vär rätt bra med orker på gothcon om jag inte minns fel?
Saken är juh att för min del tycker jag landraidern kan ligga kvar där den är det är dom lättre fordonen jag skulle vilja se mindre kompade.

Halvar

Inlägg av Halvar »

men orkerna kan powerklawspamma. och det är rätt svårt att ta död på en nob i en stor enhet.

jag tycker det är väldigt mycket bättre nu än i 5.x eftersom nu behöver man inte 6-9 hive guards och 0-3 zoanthropes i pod för att kunna få användning av sina trupper, så jag kan göra roligare arméer med mer variation. tervigon är dock bara att glömma (fast jag förstår inte varför inte att ha exakt tio termagaunts för att få in en tervigon som troop straffas med åtminstone 0.5 hårdare) men det är ok, den är inte lika viktig i stora slag som på tex 750-1250 poängsnivån.
Ja' än't bittä'!

Lunaticman

Inlägg av Lunaticman »

Jag vet inte vad ni säger men jag tycker SM listan med Razorbacks Las/plasma spam på "armelistor" forumet verkar lite för bra kompat...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Lunaticman skrev:Jag vet inte vad ni säger men jag tycker SM listan med Razorbacks Las/plasma spam på "armelistor" forumet verkar lite för bra kompat...
Håller med. En är kass och överprisad 4+ av dom börjar bli jobbigt. Kanske är det som jeppa säger att man borde ha eskalerande på det mesta.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Nästan hälften av listorna jag fått in till komp60 är helt i klass med komp 35 listorna vi hade sist. Tror mallen kommer få sig en omgång efter "snällcon" som ni så fint döpt min turnering :P
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Snot skrev:Nästan hälften av listorna jag fått in till komp60 är helt i klass med komp 35 listorna vi hade sist. Tror mallen kommer få sig en omgång efter "snällcon" som ni så fint döpt min turnering :P
Du menar att folk bara anpassar optandet efter de nya givna förutsättningarna? Märkligt. Jag trodde kompen reglerade bort sånt och skapade rättvisa i 40Kandet och inte minst mer varierade listor. Jag blir så besviken... :D
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

DHettNeck skrev:
Lunaticman skrev:Jag vet inte vad ni säger men jag tycker SM listan med Razorbacks Las/plasma spam på "armelistor" forumet verkar lite för bra kompat...
Håller med. En är kass och överprisad 4+ av dom börjar bli jobbigt. Kanske är det som jeppa säger att man borde ha eskalerande på det mesta.
Kanske skulle det bli rättvisare så.
Men jag kan ju säga att jag skulle tycka det blev kisstråkigt om man måste spela med bara en sak av varje ur sin codex.
Det skulle liksom bli ännu stramare ramar på hur listan får se ut och det är något jag tror många skulle tycka vara tråkigt.

Som det är nu så går det att göra "cirkus" listor om man vill, samtidigt som det funkar till viss grad att "spamma" vissa saker.
Razorbackspam har inte jag uppfattat som den "bästa" listan som alla i hela sverige spelar med.
Inte heller är det så att den har vunnit överlägset över alla andra tänkbara listor.

Bara för att den ser arg ut på papperet och förmodligen är väldigt bra så behöver inte det betyda att den ska bannas.
Jag tycker inte att man ska banna bara för att det är mycket av samma.

Felet ligger ju i att razorbacken i sig klarar sig bättre igenom kompmallen än många andra fordon, annars skulle den inte kunna spammas.
Det ska ju finnas balans, ifall det går att ha 9 av en bil genom kompen medan man bara kan ha 4 av en annan så är det inte balanserat.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Röde skrev:
Snot skrev:Nästan hälften av listorna jag fått in till komp60 är helt i klass med komp 35 listorna vi hade sist. Tror mallen kommer få sig en omgång efter "snällcon" som ni så fint döpt min turnering :P
Du menar att folk bara anpassar optandet efter de nya givna förutsättningarna? Märkligt. Jag trodde kompen reglerade bort sånt och skapade rättvisa i 40Kandet och inte minst mer varierade listor. Jag blir så besviken... :D
Du har missuppfattat tröskeln då. Tröskelns enda uppgift är att sätta en ny lägsta gräns. Kompmall om något är väl något du borde vara för, där straffas du inte för dina coola val, du kanske bara måste vänta på en turnering där den får spelas :P
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Snot skrev:
Röde skrev:
Du har missuppfattat tröskeln då. Tröskelns enda uppgift är att sätta en ny lägsta gräns. Kompmall om något är väl något du borde vara för, där straffas du inte för dina coola val, du kanske bara måste vänta på en turnering där den får spelas :P
Och han väntade och väntade... och väntade...

Nä jag har inte missuppfattat tröskeln. Jag gör mig bara dryg. Jag är bara så j*vla less på att sitta och räkna om kompen på alla listor jag aldrig hinner spela med innan de kompas sönder och samman. Det är väl så att jag målar för långsamt så det hinner komma fyra nya kompmallar innan jag får ihop min armé. Jag tycker att komp är astråkigt helt enkelt.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Klus skrev:...Men jag kan ju säga att jag skulle tycka det blev kisstråkigt om man måste spela med bara en sak av varje ur sin codex.
Det skulle liksom bli ännu stramare ramar på hur listan får se ut och det är något jag tror många skulle tycka vara tråkigt.

Som det är nu så går det att göra "cirkus" listor om man vill, samtidigt som det funkar till viss grad att "spamma" vissa saker.
Razorbackspam har inte jag uppfattat som den "bästa" listan som alla i hela sverige spelar med.
Inte heller är det så att den har vunnit överlägset över alla andra tänkbara listor.

Bara för att den ser arg ut på papperet och förmodligen är väldigt bra så behöver inte det betyda att den ska bannas.
Jag tycker inte att man ska banna bara för att det är mycket av samma.

Felet ligger ju i att razorbacken i sig klarar sig bättre igenom kompmallen än många andra fordon, annars skulle den inte kunna spammas.
Det ska ju finnas balans, ifall det går att ha 9 av en bil genom kompen medan man bara kan ha 4 av en annan så är det inte balanserat.
Håller med fullständigt
En bild säger mer än 1000 kaniner

Skriv svar