Kompmall v6.1
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Kompmall v6.1
Höjer kostnaden för framför allt melta, vilket är vettigt. Det har varigt väldigt mycket melta-spam.
Alexander Merinen
jo det märktes.Zurken skrev:Höjer kostnaden för framför allt melta, vilket är vettigt. Det har varigt väldigt mycket melta-spam.
men tänker främst som BT spelare.
har ju lite svårt att få in något direkt anti-tank annat än melta, och då just en melta per 5 man då vi inte kan skicka in devastator-squads.
minusen pilas upp rätt snabbt för oss då det är -2 på en squad på kanske 5man plus en melta -1. när en liknande SM squad ger -2.
- black templars @ time of ending -
SM kan inte ta melta på 5-man (eller, tja de kan ta en combi). Men de har iof gott om andra val, var ett tag sen jag läste BT-codexet, men de har väll de där super skytte terminators (alltså cycloner med Tank-hunter). Det är bra anti-tank. De har ju också dugliga Predators, Dreadnoughts, Land Speeders och Attack-Bikes som också bra som Anti-Tank.
Nu när jag kollar närmare på mallen så har du nog rätt i att anti-tank för BT är rätt hårt kompat, men det är väll framför allt för att de inte har något "dåligt" anti tank, som devastators.
Nu när jag kollar närmare på mallen så har du nog rätt i att anti-tank för BT är rätt hårt kompat, men det är väll framför allt för att de inte har något "dåligt" anti tank, som devastators.
Alexander Merinen
BT har ju samma dread/predators osv som alla andra iom SWEFAQ eller?Zurken skrev:SM kan inte ta melta på 5-man (eller, tja de kan ta en combi). Men de har iof gott om andra val, var ett tag sen jag läste BT-codexet, men de har väll de där super skytte terminators (alltså cycloner med Tank-hunter). Det är bra anti-tank. De har ju också dugliga Predators, Dreadnoughts, Land Speeders och Attack-Bikes som också bra som Anti-Tank.
Att vi har cyclonerna är ju helt klart nice, och de är ju bra anti-tank. men de är dyra och fyller ju inte riktigt samma roll som en melta gör.
det jag är mest emot är ju det att man får -2 för en vanlig liten squad. hur man än kittar den eller om man är 5 eller 20man.
skulle bli mer flexibelt för BT om man kunde ta en squad för -1 och kanske bara ha en fist i men inte ngn melta osv.
just nu kostar ju bare minimum i enbart squads okittat på 5 man -6 mot SMs -3 (om jag såg rätt vid en snabb överblick).
kanske kunde göras lite mer dynamisk?
BTs attack-bikes kostar mer än SM. de kostar 50pts per model och 15 för MM mot 40 reps 10 i SM. plus att de måste köras i par. det är ett alternativ men 30pts dyrare.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
En sak jag upplevde med mallen var att alla LR kompar sjukt hårt, iaf om man ska ha mer än en. När dom räknas som två tanks och har ett eget eskalerande minus blir dom sjukt hårt kompade.
Om du bara har två LR som fordon i din lista kompar dom:
1st -18
2nd -27
Totalt -45 för två raiders plus att alla andra fordon i listan kommer kompa bajs. Känns lite väl saftigt.
Om du bara har två LR som fordon i din lista kompar dom:
1st -18
2nd -27
Totalt -45 för två raiders plus att alla andra fordon i listan kommer kompa bajs. Känns lite väl saftigt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Jag vet att ni gjorde en ändring i kompmallens komp på fordon för att försöka ändra spelet lite bort från mech och meltaspam. Vore det inte bättre att ta bort minus kompen på båda lite istälet så att man KAN spela mech om man vill men att motlistorna dvs meltatunga listor inte kompar så hårt. Jag tror det skulle bli roligare i längden än som det är nu.
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag känner precis tvärt om. Det nya eskalerande minuset är nice. Det gör att man börjar överväga att spela folk till fots. Om man lättar på minuset för tanks/AT är vi ju tillbaka som det var förr, vilket var att dom utan meltaspam fick lida ordentligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
hur skulle det då gå för listor som inte kan meltaspamma, typ alla som inte är marines eller ig.cadelin skrev:Jag vet att ni gjorde en ändring i kompmallens komp på fordon för att försöka ändra spelet lite bort från mech och meltaspam. Vore det inte bättre att ta bort minus kompen på båda lite istälet så att man KAN spela mech om man vill men att motlistorna dvs meltatunga listor inte kompar så hårt. Jag tror det skulle bli roligare i längden än som det är nu.
halva vägen då?
just nu är det -1 för varje melta i troops. sätt -0.5 på första i en troop, -1 för andra och resterande (som det är nu).
och lätta upp tanksen lite lite.
kanske köra halva komp på dem. 0.5 för tank två 1 för 3e (uppe i samma som nu) 1.5 för 4e coh sen köra som nu.
det skulle ge någon som tar 4 tanks 1 mindre i komp totalt mot hur det är nu. = en melta att försvara sig med.
ajja, bara ett morgontrött förslag.
just nu är det -1 för varje melta i troops. sätt -0.5 på första i en troop, -1 för andra och resterande (som det är nu).
och lätta upp tanksen lite lite.
kanske köra halva komp på dem. 0.5 för tank två 1 för 3e (uppe i samma som nu) 1.5 för 4e coh sen köra som nu.
det skulle ge någon som tar 4 tanks 1 mindre i komp totalt mot hur det är nu. = en melta att försvara sig med.
ajja, bara ett morgontrött förslag.