SM till GothCon!

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Jony

SM till GothCon!

Inlägg av Jony »

Vad tror ni att man kan uppskatta i komp snitt på denna armé? =)
Och har ni några förslag på ändring så skriv era tankar om listan.

-:HQ:-
Chaplain, Jump pack. 115pts

-:TROOPS:-
Tacticals, 10, Plasma gun, plasma cannon. 185pts

Tacticals, 10, flamer, heavy bolter, power weapon, melta bombs. 225pts
Rhino

Tacticals, 10, melta, multi-melta, powerfist. 235pts
Rhino

Scouts, 5, sniper rifles. 75pts

-:FAST:-
Assault squad, 10, 2 flamers, Dual lightning claws, melta bombs. 245pts

Attackbikes, 2, Heavy bolters. 80pts

-:ELITE:-
Dreadnought, TLLC. 135pts

Dreadnought, assault cannon, heavy flamer. 125pts

-:HEAVY:-
Predator, lascannon sponsons. 120pts

Whirlwind. 85pts

Vindicator, siege shield. 125pts

Total: 1750pts

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: SM till GothCon!

Inlägg av Zurken »

Jag är oerfaren, men det verkar vara en väldigt stabil och ballanserad lista. Skulle nog tippa på mellan komp, kanske något lägre.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Ser, som sagts, riktigt stabil ut.

Personligen föredrar jag Razorbacks till SM då man ofta kör med combatsquads.

Melta på attackbiksen känns också som något att kanske tänka på samt att jag gärna hade bytt HB i ena Tacten till ML då jag tror mer på det vapnet.

Men en LBM-lista som ser stabil och bra ut.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Jony

Inlägg av Jony »

Du har rätt angående attackbiksen, det skulle vara mycke bättre med MM istället för HB.
men så försöker jag göra en rolig och inte för hård armé, vet inte riktigt vad som ger mer komp pts inom en marine armé.
har försökt ta ganska snälla val och varierat alla enheter att ingen är likadan som den andra förutom 2st Rhinos då =)

Sen har jag funderat lite på predden, den är lite halv kass igentligen i jämnförelse med en vindicator, har alltid tyckt att vindicators funkar riktigt riktigt bra i par. men då får man säkert en pungspark i komp väg om man tänker i dom banorna =)

HB i tactical enheten finns där för att jag inte har sett en HB i en tactical ännu =) och deras heavy använder jag näst intill aldrig då dom springer mot närstrid hela tiden, har dålig erfarenhet av att dela en tactical squad då jag tyckera att 5st i en enhet kan tas ut för lätt.

Har funderat möjligheten att jag tar bort predden och scout enheten för att lägga till en vindi, en attackbike till och sen ge bike enheten MM... är lite tveksam till scout enhetens nytta och vad den skulle tillföra till en vinst, scoutsen har inte varit så lång livade hittils när dom är bara 5st utan cloaks.

Hur stor inverkan har komp allmänt i turneringar? som tex förra årets GC 40k turnering, hur mycke komp fick dom på Top 10?
Jag vet hur man får komp 0 dock, råkade få det förra året så, hehe. Men jag hade ingen erfarenhet av att spela marins då och gick skit dåligt.

Delirium

Inlägg av Delirium »

Topp fyra var 14-18-12-22 med viss reservation. Sen vet jag att sjunde platsen hade väldigt hög komp, tror 27.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Delirium skrev: Sen vet jag att sjunde platsen hade väldigt hög komp, tror 27.
Och hade jag mördat David lite bättre hade jag spelat om 4.e plats!

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Rätt juste lista. Hög rörlighet vilket ger roliga spel och möjlighet till taktiska tricks. Den är dock litet småbajsig både i skytte och närstrid. Jag tycker därför att du borde fokusera mer på arméns uppgift, vilket i ditt fall för det mesta kommer bli att avancera (och det är ju bra).
Med det i åtanke tror jag på följande modifiering:
Gör om tl-lasdread till mm dread, slopa scouts och vindicator så får du precis råd till 5 termosar med cyklon. Dessa glada gossar kan knalla upp efter din rhinovägg jämte assaultsquaden.
Du kan då om du så önskar charga fram med assaultmarinesen ensamma för att locka fram fiendens countercharge. Du kan då kontra hans counter med chappe + terminators ... 8-)

EDIT: hade skrivit laspred då jag menade lasdread
Senast redigerad av 1 Gonka Koff, redigerad totalt 17 gånger.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Precis som gonka säger så kan du lite av varje med listan. Jag ser dock inte detta som en nackdel. Det ger dig möjligheten att klara alla sätt du krävs spela på beroende på motståndararmé. Problemet gör att listan kräver mer av dig som spelare om du skall rada upp vinster, fast detta ser jag inte som ett problem utan som en positiv sak :)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Jony

Inlägg av Jony »

Hmm det med Terminators låter som en ganska bra plan, måste fundera på´t =)
jag tycker om att spela komplicerade armeér för då har motståndaren oftast svårt att förutspå mina drag som jag ska göra.
Spelade näst intill samma roster förra året på UK-GT och den vann 3, 1 draw och två förluster. och dom killarna där borta hade inte dåliga "bad boy" rosters =)

hehe ett exempel var en motståndare jag fick möta hade dubbel lash prinsar, bara plague marins som troops, 3 vindicators, förhoppningsvis slipper man möta sånna rosters på GC iaf =)

Skriv svar