Funderar på turneringsupplägg...
Funderar på turneringsupplägg...
Som ni vet har jag varit en av flera drivande i att utveckla RoE som turneringsformat. Jag har inte engagerat mig så mycket de senaste två åren men nu börjar jag bli lite sugen igen. Jag vill att spelet ska bli mer objektivdrivet och mindre fokuserat på att fullkomligt krossa motståndaren.
Vad tror ni om ett upplägg där objektiven (Primary and Secondary) ger ex. 8 resp. 4 poäng. VP används och kan max bli summan av båda objektiven och delas ut i en skala från 1-12. Men, och här kommer knorren, VP tilldelas bara den spelare som också lyckats med sina objektiv.
Kan det vara något?
Vad tror ni om ett upplägg där objektiven (Primary and Secondary) ger ex. 8 resp. 4 poäng. VP används och kan max bli summan av båda objektiven och delas ut i en skala från 1-12. Men, och här kommer knorren, VP tilldelas bara den spelare som också lyckats med sina objektiv.
Kan det vara något?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Re: Funderar på turneringsupplägg...
Jag tror nog mer på att bara dra ner maxpoängen man kan få via VP, det blir lite mycket allt-eller-inget i poängsättningen annars.
- NilssonHarHund
Att spela helt utan vp fungerar utmärkt i grunduppdragen. Svårt att få det mer objektivorienterat.
Jag tror att RoE systemet skulle klara sig bra under win-loss-draw och helt utan victory points.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Tror också att RoE skulle kunna funka utmärkt på att vinna eller förlora, 0-1-3 p
En bild säger mer än 1000 kaniner
Håller helt med. Har spelat ett gäng uppdrag nu utan VP och även om det inte var i turneringssammanhang var det väldigt befriande att bara fokusera på att ta objektiven. Det är ju inte direkt så att det blir oviktigt att döda fienden för det.NilssonHarHund skrev:Att spela helt utan vp fungerar utmärkt i grunduppdragen. Svårt att få det mer objektivorienterat.
Stämmer in i kören. Utan VP eller KP blir det ett annat spel. Man kan använda bait och offer-units på ett helt annat sätt.. and I like it.
Kanske får mig att bli sugen på 40k:ande igen.
Kanske får mig att bli sugen på 40k:ande igen.
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.
problemet med att spela utan vp är att man får 1 x 2 resultat.. på turneringar vill man ofta ha mer spridning än så.
Om Vp poängen skulle ligga lika mycket som objektiven och bara ges till vinnaren så tror jag att ett vanligt vinst-lika-förlust system fungerar lika bra.
Att få det mer objektivt drivet än ROE är nog väldigt svårt.
Att få det mer objektivt drivet än ROE är nog väldigt svårt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Bara om man begränsar sig till ett enda objektiv. Om det finns flera objektiv och dessutom sekundära mål att uppfylla går det att få hur nyanserat man vill.Nefrums skrev:problemet med att spela utan vp är att man får 1 x 2 resultat.. på turneringar vill man ofta ha mer spridning än så.