Komp = Sverige i ett nötskal !

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
egge

Re: Komp = Sverige i ett nötskal !

Inlägg av egge »

Ofta i en okompad turnering får man välja mellan två saker; ha med coola saker och inte kunna vinna eller spela liknande listor som brukar vinna för att ha en chans att vinna.

I en kompad turnering kan du spela med det du vill och ändå vinna. För mig är huvuddelen av en turnering i att skickligaste spelaren vinner. Poängsystemet i codexen har som uppgift att se till att varje enhet är balanserade. Listorna som vinner okompade turneringar är självklara - det ligger ingen skicklighet att kopiera en vinnande lista.

Jag anser att en turnering handlar om spelarens skicklighet. Inte förmågan att kopiera förra turneringens vinnar-listor.

Det en turnering egentligen handlar om är att vinna på arrangörens villkor. Sätter arrangören villkoret med komp så skall man göra det bästa för sin situation. Sätter arrangören inte komp som villkor är det bara att ta den bästa listan som finns i varje codex.

Det som förespråkar komp mest är att du kan spela med den listan du vill och ändå ha en chans på första plats. Jag tycker det är roligare än att man måste spela med vissa enheter för att ha en chans.

Edit; Ville få i ordet igen - vinna.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skarsnik

Inlägg av Skarsnik »

Hur hade du tänkt dig "dela upp folket".
Är personligen quakeare i grund och botten och jag skulle aldrig bli en bättre spelare om inte jag konstant mötte motståndare som är bättre än jag själv, det samma gäller alla spel med distinkta regler. I fallet warhammer har jag kastat mig in bland toppspelarna konstant med min lista och man lär sig trots att man får spö då och då. Nu har ju min ambition aldrig vart att bli "bäst" utan snarare spela med den listan jag tycker bäst om, ie Beasts of Chaos som just nu är så fenomenalt dålig att det är löjligt.

Vad du inte verkar förstå är att komp är till för att spelarnas skicklighet skall mätas, inte listan de använder. För hur mycket du än blivit ituttad av 40k radio att 5th edition är balanserad är det skitsnack, kodexarna är totalt skruvade och det finns oftast en eller max två vinnande builds per codex.

Komp ger mångfald och skicklighet då man kan använda fantasifulla listor och ändå vinna.
Okompat är i princip två "standardlistor" sen spelar man Yatzy om segern.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Är det inte dags för Fanni att skriva nåt om Hitler och döda tråden snart?

Användarvisningsbild
pära

Inlägg av pära »

Skarsnik skrev:Hur hade du tänkt dig "dela upp folket".
Är personligen quakeare i grund och botten och jag skulle aldrig bli en bättre spelare om inte jag konstant mötte motståndare som är bättre än jag själv, det samma gäller alla spel med distinkta regler.
Då kan du ju springa runt utan vapen mot nån som bara kör med rocket launcher - 40k är inte balanserat på ett lika bra sätt som sport/datorspel vilket folk redan nämnt ;)

Skarsnik

Inlägg av Skarsnik »

Hehe det jag menade var att jag vill möta bättre spelare på lika vilkor(ie komp) för att lära mig och bli bättre :) Liknelsen kanske inte är den bästa men jag tror folk förstår vad jag menar.

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Norrland skrev:Är det inte dags för Fanni att skriva nåt om Hitler och döda tråden snart?
Hitler kompade Europa, räcker inte det?

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Silversixx skrev:
Norrland skrev:Är det inte dags för Fanni att skriva nåt om Hitler och döda tråden snart?
Hitler kompade Europa, räcker inte det?
:lol:

Skriv svar