Tyranider - 1750pts

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
imp

Re: Tyranider - 1750pts

Inlägg av imp »

Det SweFAQen säger där är ungefär att saker som man inte kan dra LoS till blockar inte heller LoS
En bild säger mer än 1000 kaniner

Malleus

Inlägg av Malleus »

muppigt, JAg trodde det var , det man ser det ser man, MEN man får inte skjuta på en figur om du endast ser vapen/vingar etc... annars blir ju LOS helt konstigt ju..
du ser inte min modell, jo det gör jag visst det, du måste plocka bort vingarna etc på din figur... ööööh...

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Säg då hej till min SM med en flagga på en kvadratmeter, som blockar LoS till hela min armé (förutom när jag vrider honom, så att hela min armé kan se din, sen springer han och du kan inte se min armé...)

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

imp skrev:Säg då hej till min SM med en flagga på en kvadratmeter, som blockar LoS till hela min armé (förutom när jag vrider honom, så att hela min armé kan se din, sen springer han och du kan inte se min armé...)
Och hej till min doom of malantai med 1m långa tentakelögon som man inte kan få los-cover från, och hej till min tervigon på 1tum-platta som är mindre än en nurgling och är osynlig bakom 2 termagants.
Och hej till min tyrannofex som är mindre än och ser över blabla...

Handlar ju inte om att man ska försöka abusea reglerna, om GWs egna modeller i spelet kan ge cover till en sak, så är det väl inte "regelabuse" att gömma en fex bakom gargoyles?
De har ju inte vad jag vet släppt nån faq/errata som säger att vingar/vapen inte räknas för los-block.

Sen om sverige-faqn säger annorlunda, så får man ju spela enligt vad den säger om dess regler används på turneringen/matchen man spelar.
När jag spelar mot kompisar så får jag deepa mawlocen på modeller, och jag får ge cover-save till monster med gargoyles.
Om ni vill spela annorlunda så varsågod, handlar ju bara om att komma överens om vad som är okej.

Och nej, jag får inte deepa mawlocen på modeller enligt swefaqn och då får jag ju anpassa mig efter turnerings-reglerna och inte ta med den, men ibland kan det vara kul att spela spelet utan komp och utan sveriges egna påhittade regler.
Säger inte på något sätt att swe-faqn eller kompen är kass, för det är ju upp till var och en vad man tycker bäst om, finns både nackdelar och fördelar med komp och houserules och personligen föredrar jag att spela spelet som det är.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Tänkte bara bespara er tiden om ni tänkte säga "men mawloc får ju inte deepa på modeller enligt reglerna..."
Nej det får den inte, men tycker det är fruktansvärt uppenbart att det är idiotiskt skrivit i codexen, och sålänge motståndaren håller med så är det ju okej.
Att ignorera en "typo" är inte samma sak som att inte följa reglerna.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Halvar

Inlägg av Halvar »

Klus skrev:Tänkte bara bespara er tiden om ni tänkte säga "men mawloc får ju inte deepa på modeller enligt reglerna..."
Nej det får den inte, men tycker det är fruktansvärt uppenbart att det är idiotiskt skrivit i codexen, och sålänge motståndaren håller med så är det ju okej.
Att ignorera en "typo" är inte samma sak som att inte följa reglerna.
det är väl avsaknaden av orden "yes, anywhere on the table is actually anywhere on the table" i deepstrike reglerna som gjort mawlocen kassare i sweFAQ. det står nämnligen att man ska placera den vart man vill, sen slå scatter. sen, sex hela stycken senare, står det om deepstrike. ett viktigt ord att se här är deployed. "if any of the models in a deep striking unit cannot be deployed because they would land off the table, in impassable terrain, on top of a friendly model, or on top or within 1" of an enemy model, something has gone wrong.

det enda motargumentet jag fått är movementreglerna om att man inte får flytta sina modeller till eller genom en position inom en tum från en fiendemodell. jag fick inget svar på vad som händer när en djupslående enhet råkar irra sig till andra sidan en enhet (alltså, genom en scatter som tar dem genom fiendeenheten).

jag hävdar alltså fortfarande att det är en deployment, inte en move.
Ja' än't bittä'!

Brutalmys

Inlägg av Brutalmys »

Allt lusläsande av regelparagrafer kring Mawlocen känns egentligen meningslöst. Det är ju helt uppenbart hur den är tänkt att fungera. Här hade Sverigefaqen kunnat bespara oss all regelförvirring genom att helt enkelt säga att Mawlocen får djupstrejka på folk. End of discussion, alla är nöjda - för detta är ju knappast en enhet som är brutet bra, utan mest bara kul och annorlunda.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Fel forum för whine över Mawlocen. Dessutom så dröjer väl det nog inte så länge innan GW släpper en egen FAQ och rättar till felet.
Alexander Merinen

Ghurt

Inlägg av Ghurt »

Angående SM-flaggan på en halvmeter är väl ganska uppenbart att man konverterar modeller för att få ett så stort övertag som möjligt, vilket inte borde vara samma sak som att ha gargoyles som de kommer i paketet? Tycker inte det liknar varandra, har iaf inte mött någon som vill vinna så gärna att man medvetet bryter mot spelkänslan på det sättet.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Ghurt skrev:... har iaf inte mött någon som vill vinna så gärna att man medvetet bryter mot spelkänslan på det sättet.
Det har jag, flera gånger, inte kul

Skriv svar