+1refabricated skrev:Med tanke på vad tyranterna kostar poängmässigt så tror jag inte en snällare komp på dem skulle göra att folk använde dem särskillt mkt mer. Återigen är det mosterwoundminuset som imo gör dem nästa oanvändbara.
Vill man kompa 40+ med en vettig arme just nu blir det svårt att ta in mer än 2 monster.
Lirade btw ett game mot mech-eldar häromdagarna. Testade att "bara" använda 3 HGs för att inte kompa för illa. Dessa dog runda 1... Sedan dödade zoansen sig själva och båtarna seglade runt i 5 rundor och skjöt ihjäl lite saker, för att runda 5-6 constesta allt jag höll.
Kort sagt, hade inte en chans att ploppa fordonen.
Så alla ni som anser att nids e bra på att hantera fordon, testa en match mot en bunke waveserpents me stenar och farseer. Se om 6'' movement som träffar på 6+ är bra på bilar. Monster är inte anti tank!
Tyranids
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Tyranids, nya codexet
Det är klart att inte alla monster är bra på att ta bilar, en tervigon eller eller en tyrannofex har ju bara 4 attacker på assault.
Men deras roller är inte att kunna slå ihjäl tanks, tyrannofex skjuter och tål, medan tervigonen mest springer runt och bajsar/supportar.
En trygon däremot med 7 attacker reroll st7(med AG) har väldigt goda chanser att slå sönder en bil, även om man träffar på 6or.
Mawlocen ska ju egentligen också ha okej chans att skada bilar när den kommer upp med sin platta, den får vi vänta lite på tills den fungerar.
Och om man väl får in en 2a eller 4a på en bil, så kan ALLA monster slå på bilen med väldigt god chans att paja den.
Ang anti-transport problemet. Anledningen till att man vill skjuta sönder transporten istället för att gå fram och slå på den (vilket man kan göra med tom termagants) är ju självklart för att man inte vill bli ihjälskjuten av det som finns i bilen.
Assaulta med 10 genestealers är ju ett jättebra sätt att få bort transporten, men sen får man inte konsolodera från bilar så man står i en härlig tät ring som bara väntar på miljoner blasts och eld som dödar skiten ur deras 5+ save.
Tanks i allmänhet är inte svårt alls att få bort, det är transporter man är rädd för, och mot dem vill man ogärna lägga sina st10 ap1 lansar i och slösa det enda man har mot hög-AV fordon.
Det enda jag kan tänka mig att nita transporter med förutom hive guards är tyrannofexen, offra termagants, eller deathspitters(vilket bara funkar mot av11 eller mindre).
Men deras roller är inte att kunna slå ihjäl tanks, tyrannofex skjuter och tål, medan tervigonen mest springer runt och bajsar/supportar.
En trygon däremot med 7 attacker reroll st7(med AG) har väldigt goda chanser att slå sönder en bil, även om man träffar på 6or.
Mawlocen ska ju egentligen också ha okej chans att skada bilar när den kommer upp med sin platta, den får vi vänta lite på tills den fungerar.
Och om man väl får in en 2a eller 4a på en bil, så kan ALLA monster slå på bilen med väldigt god chans att paja den.
Ang anti-transport problemet. Anledningen till att man vill skjuta sönder transporten istället för att gå fram och slå på den (vilket man kan göra med tom termagants) är ju självklart för att man inte vill bli ihjälskjuten av det som finns i bilen.
Assaulta med 10 genestealers är ju ett jättebra sätt att få bort transporten, men sen får man inte konsolodera från bilar så man står i en härlig tät ring som bara väntar på miljoner blasts och eld som dödar skiten ur deras 5+ save.
Tanks i allmänhet är inte svårt alls att få bort, det är transporter man är rädd för, och mot dem vill man ogärna lägga sina st10 ap1 lansar i och slösa det enda man har mot hög-AV fordon.
Det enda jag kan tänka mig att nita transporter med förutom hive guards är tyrannofexen, offra termagants, eller deathspitters(vilket bara funkar mot av11 eller mindre).
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
-
Bengtsson den yngre
Deto mer jag läser i den här tråden desto mer känns det som om det Nidspelarna anser att Rhinos och mech-eldar är för bra.
Att mecheldar är bra är ingen nyhet och det syns tydligt i eldarkompen. Att Marines, och marines med rhinos i synnerhet är bra mot hordarméer är väl inte heller någon nyhet. Men borde det inte avspeglas i marinekompen istället för i nidskompen? Att rhinos sedan är en av de grejer som kompas hårdast i mallen är en annan femma.
Att mecheldar är bra är ingen nyhet och det syns tydligt i eldarkompen. Att Marines, och marines med rhinos i synnerhet är bra mot hordarméer är väl inte heller någon nyhet. Men borde det inte avspeglas i marinekompen istället för i nidskompen? Att rhinos sedan är en av de grejer som kompas hårdast i mallen är en annan femma.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
Njäe det är väll mest det att nids måste fylla alla sina elite choices med HGs och Zoanthroper som ger bajsmacka i komp. Överlag känns det som om GW anser att man ska spela med mech listor och då blir det lite konstigt när billiga fordon ger jättemycket minus och att anti tank saker också ger jättemycket minus för att balancera fordonsminusen. Det leder till ett ganska konstigt meta game, i synnerhet med listor med väldigt begränsade anti tank möjligheter (som nids).Bengtsson den yngre skrev:Deto mer jag läser i den här tråden desto mer känns det som om det Nidspelarna anser att Rhinos och mech-eldar är för bra.
för nids har ju inte överlägset bäst anti tank av alla armeer..mawno skrev:synnerhet med listor med väldigt begränsade anti tank möjligheter (som nids).
Inte om man bryr sig om sin komp, nej.
(Alternativt så kan man ju ta massa Hive guards, men sen inte ta något annat som ger nån form av minus, eftersom det mesta är kompat för hårt).
(Alternativt så kan man ju ta massa Hive guards, men sen inte ta något annat som ger nån form av minus, eftersom det mesta är kompat för hårt).
gör en komp 40 lista med mer antitank med nån annan arme än vad du kan få in i en komp 40 tyranidlista så tror jag dig..
Spelar en nidlista ibland på 39 komp med 2x 2st Zoans i pod och 3st Hive guards. Visst mina elites ger sammanlagt -30 i komp men de förtjänar det.
Har för övrigt massor av rending(genestealers) och 2st trygons. Förr i tiden kunde man klaga på att man hade svårt att öppna tanks som nidspelare
men jag personligen är nöjd. Både med at-alternativ och deras komp.
P.s: Still Daemonhunters for life!
Har för övrigt massor av rending(genestealers) och 2st trygons. Förr i tiden kunde man klaga på att man hade svårt att öppna tanks som nidspelare
men jag personligen är nöjd. Både med at-alternativ och deras komp.
P.s: Still Daemonhunters for life!
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!
Det är väl inte så konstigt? Kan man kontra hårda listor ska man ha låg komp, för då är det ju uppenbarligen en hård lista man använder.mawno skrev:Överlag känns det som om GW anser att man ska spela med mech listor och då blir det lite konstigt när billiga fordon ger jättemycket minus och att anti tank saker också ger jättemycket minus för att balancera fordonsminusen. Det leder till ett ganska konstigt meta game, i synnerhet med listor med väldigt begränsade anti tank möjligheter (som nids).
men om en mjuk lista är bra kontring mot den tyranidlistan som kontrar hårda listor bra blir väl den mjuka listan hård enligt den definitionen?HeadWar skrev:Det är väl inte så konstigt? Kan man kontra hårda listor ska man ha låg komp, för då är det ju uppenbarligen en hård lista man använder.mawno skrev:Överlag känns det som om GW anser att man ska spela med mech listor och då blir det lite konstigt när billiga fordon ger jättemycket minus och att anti tank saker också ger jättemycket minus för att balancera fordonsminusen. Det leder till ett ganska konstigt meta game, i synnerhet med listor med väldigt begränsade anti tank möjligheter (som nids).
nej förlåt, jag ska gå tebax till att måla multifexen nu.
Ja' än't bittä'!