Jösses - såg nu att det var snart två månader sedan jag loggade in. Sist var inför förra turneringen. Det gick sådär med tanke på att jag fick dra efter två vunna matcher när båten min höll på att sjunka. Sen dess har det varit fullt ös på alla håll och kanter.
Men nu är det dags att måla modeller inför Rauknrumble - världens bästa myshelg! Tjoho!
Har sedan tidigare en propainted Trajann Valoris från eBay...

(Då har jag ändå lagt 2-3 timmar här på att fixa allt färgspill med guld och rött över hela modellen.)
Så vad gör man? Strippar modellen på färg och börjar om? Nääääääh! Man restaurerar den till den form den
egentligen skulle haft! Det verkar vara en toppenidé att försöka lyfta en befintligt målad gubbe. Inte alls mer tidskrävande än att göra allt från början.

Började med att måla upp lejonpälsen.
Sen vidare till yxan som såg ut så här...

Riktigt tjockt och fint lager med färg.

Skrapade försiktigt av färgen.

Sen måla yxan svart och på med dessa färger i blandning av svart + varandra.

Körde gradienter för att få till ljuseffekt utan airbrush.

Varvade målandet av blixtar på yxan med ansiktslyft för omväxling. Så här såg fejjan ut.

Huvudet satt fast och färglagret var fult men inte så tjockt.
Jag älskar de flesta färger från Army Painter men är inte helt nöjd med deras ansiktsfärger. Så bestämde mig för att testa GW istället.
Dessutom har jag, i ett ögonblick av omotiverad hybris anmält mig till tävling om coolaste armé. Det kommer aldrig hända inser realisten men då får jag åtminstone gå all in med att göra det bästa jag kan för att slippa skämmas.
Så! Tunn, tunn grundfärg med Bugmans glow följt av cadian fleshtone.

Sen reikland fleshshade. Samt fixa hårfärgen.

Svart i ögonhålan.

På med vitt.

Blå pupiller.

På med svart runtom. Här nånstans ser modellen ut som Hank von Helsike. Inte så tokigt med smink på Kapten-Generalen som man skulle kunna tro...

Sen tillbaka med hudfärger för att ta bort det svarta igen.
Det här tog sjukt långt tid för mig och trots insanepensel fick jag gå fram och tillbaka med olika färger för att få till det. Ögonen ska jag på igen men måste vila penselhanden så jag inte sabbar allt med ett Parkinsonsryck.

Sen på med highlights på hår och i ansiktet. Pallid wysh testade jag i olika mixar med cadian fleshtone.
Själva yxbladet börjar också bli klart. På ena sidan i alla fall

Färger använda för ansiktet.
Tur att jag valde att köra renodlad Custodes. Det innebär att jag har totalt 7 modeller att slutföra. Gissar att Trajann fått ungefär 20 timmar hittills och han är långtifrån klar. Plus nån timme på basen.

Vad skulle kunna gå fel?