Komp = Sverige i ett nötskal !
Re: Komp = Sverige i ett nötskal !
Jag har heller ännu inte spelat i någon turnering än, men snart är det dags, anmäld och klar till GothCon. Jag ser komp som något mycket positivt, jag har lurkat omkring på diverse (typ 3) forum nu och insett hur obalanserat 40k är på "elit" nivå.
det som jag tycker är viktigast med komp är:
1. Den skickligaste SPELAREN ska vinna, inte den HÅRDASTE listan. Som andra sagt, en hård lista kan vem som helst copy-cutta. Men när du ska bygga en stark lista och kunna kompa bra så måste man tänka mycket mer på sitt bygge (finns ju ingen standard mall, så det är ju svårare att ta någon annans).
2. Göra det roligt även för oss Casual gamers. Jag har nästan aldrig deltagit i en turnering där jag seriöst tänkt mig att vinna. Jag ser turneringar mer som ett tillfälle att träffa likasinnade och ha kul, självklart vill jag vinna och spelar ju alltid mitt bästa, men jag ligger inte i hårdträning 3 månader innan. Med komp så blir vi Casual gamers inte totalkrossade, även om vi inte vinner. Det är även bra att det ska vara lite nybörjarvänligt, man vill väl värva fler till hobbyn?
det som jag tycker är viktigast med komp är:
1. Den skickligaste SPELAREN ska vinna, inte den HÅRDASTE listan. Som andra sagt, en hård lista kan vem som helst copy-cutta. Men när du ska bygga en stark lista och kunna kompa bra så måste man tänka mycket mer på sitt bygge (finns ju ingen standard mall, så det är ju svårare att ta någon annans).
2. Göra det roligt även för oss Casual gamers. Jag har nästan aldrig deltagit i en turnering där jag seriöst tänkt mig att vinna. Jag ser turneringar mer som ett tillfälle att träffa likasinnade och ha kul, självklart vill jag vinna och spelar ju alltid mitt bästa, men jag ligger inte i hårdträning 3 månader innan. Med komp så blir vi Casual gamers inte totalkrossade, även om vi inte vinner. Det är även bra att det ska vara lite nybörjarvänligt, man vill väl värva fler till hobbyn?
Alexander Merinen
De började med det runt 1:23 tror jag det var. I korta drag så läste de upp Andegons mail, som var ungefär samma sak som hans första post här, något i stil med "I Sverige har vi komp" (de konstaterar att det förekommer i många andra länder också, inklusive USA), "borde det inte vara som i sport, t ex NHL där man får köpa vilka spelare man vill utan att någon gnäller" (Wohoo, NHL! är kommentaren) "här är en exempellista på saker som ger plus och minus (bifogar listan för plus och minus för SM på GothCon)." Stort gnällande bryter ut över vilka saker som ger plus och minus, sedan uppstår en lite förvirrad diskussion där de i princip konstaterar att komp inte behövs i 5th, eftersom 5th är så balanserat, eftersom det inte längre går att göra en armé som bara består av hårda elitenheter, eftersom man måste ha scoring units också.speedfreek skrev:40kradio var nog det allra sämsta jag någonsin hört...
Och inte hörde jag "ämnet" heller.
Helt otippat så lyckades en amerikansk talkshow inte tillföra speciellt mycket till diskussionen om komp i Sverige, även om mottagandet inte var fullt så negativt som när någon stolle postade en kompmall på Dakka-forumen...
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Jag tycker att det är helt befängt att uttala sig om kompens vara eller icke vara utan att ens ha varit på en turnering. Att idiotförklara större delen av Sveriges turneringscommunity utan att ens veta vad man egentligen prata om är rätt konstigt.
"Hej, är det FIFA? Jag tycker att det är helt sjukt att ni spelar med offside i fotboll, ni borde genast sluta! Nä, jag har aldrig spelat fotboll eller ens sett det spelas, men hur korkat är inte offside? Hejdå."
"Hej, är det FIFA? Jag tycker att det är helt sjukt att ni spelar med offside i fotboll, ni borde genast sluta! Nä, jag har aldrig spelat fotboll eller ens sett det spelas, men hur korkat är inte offside? Hejdå."
-
Gonka Koff
Din kommentar fick mig också att plötsligt inse det ganska absurda i att jämföra en 40k-turnering med NHL!
Jag vet inte riktigt vad Andegon har för föreställningar om saken, men jag är rädd att han skulle bli besviken av att det är så dött på klacken om han gjorde det.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Oki för dem som inte riktigt förstod min menning med tråden , så var att jag vela få mer information om varför just komp finns. Skrev tidigare att jag vela ha ett vettigare svar än : Gw spelar inte sitt egna spel , men självklart glömde jag att räkna med att det kanske finns vissa person som läser halva inlägget man skriver : heja jocke 
Att gämföra ett figurspel som har turneringar med sport , ( turnering är väl en form av sport hoppas jag ? , Annars behövs väl inga regler , spel ordningar , priser osv ? )
Men självklart kanske jag var helt ute och cykla där med !?
Men samtidigt kul att se att folk verkligen brinner för "komp" , försöker själv komma ifrån att vara snabb att dra slutsatser om vad som är rätt och fel i 40k och dess hobby och hoppades t.ex på att denna tråd skulle ge mig djupare inblick på vad som förutgår ute i vår spel värld.
Dock rätt kul när andra drar snabba slutsatser som t.ex Speedfreek som tyckte att 40k radion var det sämsta han hört , om du nu inte hörde nåt om ämnet måste du ha lyssnat väldigt dåligt och kanske därför du tyckte det var det sämsta du hört också
, 1:28 min på radion snackar de om mitt mail.
Som sagt tack för all info ni kommer med och vad ni själva tycker och tänker om komp. Ska bli kul att vara med på framtida turneringar och se vad jag själv upplever det som när jag väl testat det och kan därefter dra mina egna slutsatser och kommentarer.
Mvh Andegon !
Att gämföra ett figurspel som har turneringar med sport , ( turnering är väl en form av sport hoppas jag ? , Annars behövs väl inga regler , spel ordningar , priser osv ? )
Men självklart kanske jag var helt ute och cykla där med !?
Men samtidigt kul att se att folk verkligen brinner för "komp" , försöker själv komma ifrån att vara snabb att dra slutsatser om vad som är rätt och fel i 40k och dess hobby och hoppades t.ex på att denna tråd skulle ge mig djupare inblick på vad som förutgår ute i vår spel värld.
Dock rätt kul när andra drar snabba slutsatser som t.ex Speedfreek som tyckte att 40k radion var det sämsta han hört , om du nu inte hörde nåt om ämnet måste du ha lyssnat väldigt dåligt och kanske därför du tyckte det var det sämsta du hört också
Som sagt tack för all info ni kommer med och vad ni själva tycker och tänker om komp. Ska bli kul att vara med på framtida turneringar och se vad jag själv upplever det som när jag väl testat det och kan därefter dra mina egna slutsatser och kommentarer.
Mvh Andegon !
Ah, kompmallen. Those were the days. Jag har fortfarande t-shirts kvar förresten, om någon vill ha?HeadWar skrev:Helt otippat så lyckades en amerikansk talkshow inte tillföra speciellt mycket till diskussionen om komp i Sverige, även om mottagandet inte var fullt så negativt som när någon stolle postade en kompmall på Dakka-forumen...speedfreek skrev:40kradio var nog det allra sämsta jag någonsin hört...
Och inte hörde jag "ämnet" heller.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."
-
Gonka Koff
Mitt inlägg var inte så allvarligt menat, sorry om du blev sårad. Titta på mitt tidigare inlägg så ser du att jag lagt ner en massa tid på att svara på din fråga. Men visst har Jocke har en poäng i att det är rätt kaxigt av dig att beskriva vilken effekt kompen har innan du spelat enda turnering?
Jag tycker dessutom att det finns litet humor i jämförelsen mellan en handfull nördar med tennsoldater och NHL
Jag vågar mig nog på att gissa att de flesta är negativa till komp innan de fått turneringserfarenhet. Jag vågar också gissa att de många byter åsikt ganska snabbt. Men visst finns det de som aldrig uppskattar det och visst finns det vettiga argument emot komp.
Jag tycker dessutom att det finns litet humor i jämförelsen mellan en handfull nördar med tennsoldater och NHL
Jag vågar mig nog på att gissa att de flesta är negativa till komp innan de fått turneringserfarenhet. Jag vågar också gissa att de många byter åsikt ganska snabbt. Men visst finns det de som aldrig uppskattar det och visst finns det vettiga argument emot komp.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Okej, sakfrågan ja.
Till originalpostaren kan man säga att den här diskussionen dyker upp med jämna mellanrum och utspelas på mer eller mindre samma sätt varje gång. Alla har sina åsikter, vilket är jättebra, och kan försvara dem också.
Rent praktiskt är det alltså så att de allra flesta turneringarna i Sverige använder någon form av komp, och det är för att vi som arrangerar tycker att det funkar bäst och vill ha det så. Men det är ingen naturlag eller ett självändamål och man försöker uppmuntra andra arrangörer att göra turneringar som är som de själva vill ha dem. Som vi nästan alltid kommer fram till i de här diskussionerna, det finns utrymme för alla sorters turneringar och så får folk själva välja vad de vill åka på.
Björn
Till originalpostaren kan man säga att den här diskussionen dyker upp med jämna mellanrum och utspelas på mer eller mindre samma sätt varje gång. Alla har sina åsikter, vilket är jättebra, och kan försvara dem också.
Rent praktiskt är det alltså så att de allra flesta turneringarna i Sverige använder någon form av komp, och det är för att vi som arrangerar tycker att det funkar bäst och vill ha det så. Men det är ingen naturlag eller ett självändamål och man försöker uppmuntra andra arrangörer att göra turneringar som är som de själva vill ha dem. Som vi nästan alltid kommer fram till i de här diskussionerna, det finns utrymme för alla sorters turneringar och så får folk själva välja vad de vill åka på.
Björn
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
- speedfreek
Det var tillräckligt dåligt för att jag inte skall vara intresserad av att lyssna på det igen.Andegon skrev:Dock rätt kul när andra drar snabba slutsatser som t.ex Speedfreek som tyckte att 40k radion var det sämsta han hört , om du nu inte hörde nåt om ämnet måste du ha lyssnat väldigt dåligt och kanske därför du tyckte det var det sämsta du hört också, 1:28 min på radion snackar de om mitt mail.
Mvh Andegon !
Man skulle rentav kunna säga att jag tycker det är lika bra som Howard Stern.
Trots det har jag lyssnat igen. 1:28 min tolkar jag inte vid första inblick som 1 timme och 28 minuter så jag hade faktiskt gett upp efter 40 min förra gången.
Nu, efter att faktiskt ha lyssnat igen, så konstaterar jag som vanligt att amerikaner (den stora generaliserade gruppen) är korkade.
Och jag har provat att spela på okompade turneringar. Det är lite kul ibland, men för de stackare som inte är förberedda eller som rentav är nybörjare i turneringssammanhang (som jag gissar att du är) så har jag aldrig sett det sluta fint.
Oki , men creds att du gav det en till chans och lyssnade !
jo precis jag kan ju inte säg något förenns jag har provat att köra komp vs okomp , men som sagt vela ha inblick varför så många i sverige är för komp.
jo precis jag kan ju inte säg något förenns jag har provat att köra komp vs okomp , men som sagt vela ha inblick varför så många i sverige är för komp.