DHettNeck skrev:
@Klus
Tror att du behöver läsa lite allmän sannolikhetsteori eller dylikt. Universum bryr sig faktiskt inte om vad du slår för tärningar

Jag har läst nog med sannolikhet, det handlar bara om att jag ifrågasätter och vill förstå istället för att blint lyda boken utan att förstå logiken.
Men den här tråden är helt klart fel ställe att ta upp denna frågan på det har ni rätt i.
"Universum bryr sig faktiskt inte om vad du slår för tärningar"
Det här var precis vad jag sa till dig bara att jag formulerade mig annorlunda
i allmänhet tycker jag ändå att snitt är betydligt mycket bättre att använda under matcher, det är mycket lättare att när man slår 20 attacker att räkna med att man ska få 10 träffar. Och när man slår 4attacker 6+ så kan man räkna med att man har iaf över 50% chans att få in en träff och alltså har oddsen på sin sida, för det räcker iaf för mig för att avgöra ett val.
Har i övrigt hört rykten om att chessex tärningarna (ganska vanliga inom warhammer, 36st 12mm tärningar i en burk)
ska slå extra många 5or och 6or, det var en artikel nånstans där dom hade testat att slå dem typ en miljon gngr och fått fram att det var mycket fler 5or och 6or än vad det borde vara.
Hittar tyvärr inte länken nu men ska försöka leta reda på den.
Ang mawlocen så är den totalt värdelös som svenska faqn är nu, har spelat med dem mot kompisar med vettiga regler och den är inte alls obalancerad med sin s6 ap4 platta som scattrar minst 2" om man inte får hit, det är ju som att skjuta med ett vanligt barrage vapen, bara att man får skjuta den 1-3 gånger beroende på vad man slår på reservslaget och hur modig man är. Sen att det kommer upp ett monster där är ju bra, men då hade man ju hellre haft trygonen där som är märkbart mycket bättre på att slåss, får skjuta och inte mishapar.
Tycker det är väldigt fjantigt faktiskt att den inte ska få använda sin unika special rule.
Oavsett komp kommer nog ingen använda den ändå sålänge reglerna för den är som de är.
Trygon är det som gäller om man vill ha nån står mask med.