Lincon 2018 Q&A

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

CovenantGuardian

Re: Lincon 2018 Q&A

Inlägg av CovenantGuardian »

leidstedt skrev:Kör på arret och gör er grej. Deltagande är frivilligt!
Visst, men dessa är så sjukt uppenbart riktade för att skydda vissa arméer (se gunlines) mot allt annat.

Kan vi inte ha en stratagem så på 4+ så kan du inte skjuta med en enhet, inge roligt om du får går först och skjuter bort hela min enhet så jag inte kan spela.

Foxen

Inlägg av Foxen »

Min input på formatets riktning: Less is more.

Jag tycker att det känns väldigt onaturligt att en spelare behöver plocka bort alla sina modeller bara för att tiden tar slut när man kör med klocka. Varför skulle de bara försvinna?

Känns rimligare att allt står kvar men att man har förbrukat sin tid annat än att slå saves/moral typ.

Har ni sett dessa regler för klockor? https://www.frontlinegaming.org/2018/03 ... urnaments/

Jonas

Inlägg av Jonas »

Foxen skrev:Min input på formatets riktning: Less is more.

Jag tycker att det känns väldigt onaturligt att en spelare behöver plocka bort alla sina modeller bara för att tiden tar slut när man kör med klocka. Varför skulle de bara försvinna?

Känns rimligare att allt står kvar men att man har förbrukat sin tid annat än att slå saves/moral typ.

Har ni sett dessa regler för klockor? https://www.frontlinegaming.org/2018/03 ... urnaments/
Men om du slutar att spela när du har en minut kvar så blir det som du vill ha det.

Kaptejn

Inlägg av Kaptejn »

CovenantGuardian skrev:
leidstedt skrev:Kör på arret och gör er grej. Deltagande är frivilligt!
Visst, men dessa är så sjukt uppenbart riktade för att skydda vissa arméer (se gunlines) mot allt annat.

Kan vi inte ha en stratagem så på 4+ så kan du inte skjuta med en enhet, inge roligt om du får går först och skjuter bort hela min enhet så jag inte kan spela.

Agreed. Det känns verkligen som alla strats är upplagda för att skydda en visd typ av listor (gunlines)

Grey knights och blood angels har ju noll och ingen chans i nuvarande format

Foxen

Inlägg av Foxen »

Jonas skrev:
Foxen skrev:Min input på formatets riktning: Less is more.

Men om du slutar att spela när du har en minut kvar så blir det som du vill ha det.
Det blir ju inte det eftersom jag inte har tid till att ta saves eller moral.

kraftman

Inlägg av kraftman »

Införandet av nya stratagems förskjuter bara metat... och det leder till oanade konsekvenser så skippa gärna det !

Jag förstår att ni tycker att Drukharis nya stratagems är awesome, men låt dom ha sina nya stratagems i fred så folk inte bara spelar Eldar eller annat bra bös som Tau eller Necrons som nu kan göra samma sak + att dom har allt annat som är bra med deras nya codexar. Strats som tar bort psychics ändrar också om mycket...även om det är välmenat.

Jag är försiktigt positiv till schackklocka, men precis som ITC har nämnt så är det viktigt att man reder ut i vilka tillfällen man ska pausa tiden. Jag förordar att man ger varningar och /eller minuspoäng i stället för att folk ska förlora på tid OM den totala tiden inte gått ut. Det ger ju stora fördelar till listor med få modeller eller till slarviga spelare som inte mäter särskilt noggrant. Det finns många frågetecken kring hur schackklockan ska skötas. Vem sköter den ? var ska den vara ? Hur sköter man tärningsrull när någon tycker att man bör skippa den delen pga övertag i närstrid tex.? Borde man inte då tvinga motståndaren att slå alla tärningar ? Och vad händer om man missar att slå över tiden ? Nackdelen blir väldigt stor för nya/ovana spelare så dom kanske skippar den typen av turneringar. Och vad ska man göra om motståndaren ställer frågor om stats odyl. ? Vems tid ska gå då ?

Vad händer med alla som har förbetalat om dom inte vill spela med dessa regler ? Får dom tillbaka pengarna då den här informationen inte fanns vid tidpunkten för betalning ?

I övrigt så tycker jag att det är bra att ni funderar i andra banor, även om highlander inte stoppar 3 knights. Ni hade kunnat tvinga folk att spela monolistor eller premiera fluffiga listor..
LOS-block för skog är bra och ITC-format, men det hade underlättat om ni lät de nya codexarna spelas som de är skrivna.

Foxen

Inlägg av Foxen »

kraftman skrev:
Jag är försiktigt positiv till schackklocka, men precis som ITC har nämnt så är det viktigt att man reder ut i vilka tillfällen man ska pausa tiden. Jag förordar att man ger varningar och /eller minuspoäng i stället för att folk ska förlora på tid OM den totala tiden inte gått ut. Det ger ju stora fördelar till listor med få modeller eller till slarviga spelare som inte mäter särskilt noggrant. Det finns många frågetecken kring hur schackklockan ska skötas. Vem sköter den ? var ska den vara ? Hur sköter man tärningsrull när någon tycker att man bör skippa den delen pga övertag i närstrid tex.? Borde man inte då tvinga motståndaren att slå alla tärningar ? Och vad händer om man missar att slå över tiden ? Nackdelen blir väldigt stor för nya/ovana spelare så dom kanske skippar den typen av turneringar. Och vad ska man göra om motståndaren ställer frågor om stats odyl. ? Vems tid ska gå då ?
En del av det du frågar om står i länken jag delade tidigare.

Finns det några exempel på där folk fått minuspoäng för att de spelat långsamt på svenska turneringar?
Gällande varningar, när varningen väl kommer känns det som om skadan redan är skedd. Blir lätt negativa matcher/känslor om man måste tjata på motståndaren att spela snabbare eller om man behöver ta över domare för att ge varningar.
Har du en klocka så visar den ju opartiskt hur du ligger till och det är ditt egna ansvar att hushålla med din tid. Tar din tid slut så har du bara dig själv att skylla på.

Sen kan jag tycka att man hjälps åt att påminna varandra att slå över tiden.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Egentligen är det vettigare att tycka till om reglerna efter konventet när man faktiskt känt på hur det fungerar i praktiken.

Jag kan dock hålla med om lite av det som sagts tidigare. House Rules gör bara saker onödigt komplicerade, att det finns vissa restriktioner är helt ok, men det är bättre/enklare om dessa endast gäller listbyggandet. Sen ogillar jag Highlander stark, det känns som att det tyvärr drabbar de svagaste listorna minst lika hårt som de starkaste :?

Kan ni inte döpa om det till Noahs Ark istället så att man i alla fall får ha två av samma choice utan att behöva kvotera in de allra uslaste enheterna?

Pärssi

Inlägg av Pärssi »

Tack för alla synpunkter!

Vi har själva spelat mer än 100 matcher med vårt format så helt oprövat är det inte, och hur vi än gör så kommer vi aldrig komma upp i skevheter som GW själva lyckas med *host, eldar, host* 8-)

Sen kan ju nya FAQn ändra om lite så att vi ändrar också, vi får invänta och se.

Vi testar lite till sen spikar vi, klockorna kommer att stanna då de funkar extremt bra. Vill dock påpeka att vi själva har inte en massa klockor utan om man gillar det så ta med en egen så får du använda den enligt våra regler.

Goda nyheter!

Vi har utökat antalet deltagare till totalt 50 platser, dvs de på reservlistan har första tjing på platserna enligt sin placering.

swisha 100kr till 0725-609486 (Jonas Pärssinen), skriv 40K Ditt Namn. Ingen refund.

CovenantGuardian

Inlägg av CovenantGuardian »

Pärssi skrev:Tack för alla synpunkter!

Vi har själva spelat mer än 100 matcher med vårt format så helt oprövat är det inte, och hur vi än gör så kommer vi aldrig komma upp i skevheter som GW själva lyckas med *host, eldar, host* 8-)

Sen kan ju nya FAQn ändra om lite så att vi ändrar också, vi får invänta och se.

Vi testar lite till sen spikar vi, klockorna kommer att stanna då de funkar extremt bra. Vill dock påpeka att vi själva har inte en massa klockor utan om man gillar det så ta med en egen så får du använda den enligt våra regler.

Goda nyheter!

Vi har utökat antalet deltagare till totalt 50 platser, dvs de på reservlistan har första tjing på platserna enligt sin placering.

swisha 100kr till 0725-609486 (Jonas Pärssinen), skriv 40K Ditt Namn. Ingen refund.
Dessa stratagem är väl nya rippoffs från Dark Eldar fast ännu mer brutna? Hur har ni spelat 100 matcher med dom? Vissa arméer tjänar massor på detta och vissa är stora förlorare som inte ens går att spela längre, vi snackar om 50%(75% med reroll) att förlora hela matchen , de är helt absurda.

Skriv svar