Husregel för deployment val
Husregel för deployment val
Tänkte lufta en idé vi på GAST testar kring deploymentval i 8e. Även om jag är för att spela spelet så rent som möjligt i början. Nu väljer den som placerar sista objektivet vilken deployment halva han ska ha, vilket gör det lätt att vikta en sida med sista objektivet och sen ta den sidan. (Man kan placera så nästan alla deploys ger dig bra med uppsida)
Mitt förslag på husregel som vi nu testar på GAST är att den person som sätter objektiv först (1,3,5) är den som väljer sida. Gör att man alltid kan försöka motverka med 6e objektivet innan motståndaren väljer sida.
Tankar?
Mitt förslag på husregel som vi nu testar på GAST är att den person som sätter objektiv först (1,3,5) är den som väljer sida. Gör att man alltid kan försöka motverka med 6e objektivet innan motståndaren väljer sida.
Tankar?
Re: Husregel för deployment val
Låter fullt rimligt tycker jag. Samtidigt är det ju som sagt mer nice att spela som regelboken säger. Klurigt!
Eftersom "välja deployment" görs via tärningsslag så är det väl inte alltid uppenbart hur delarna ska se ut? Jag tycker att välja sida räcker gott, dessutom ges ju den som inte väljer sida första drop, dvs liiiiten fördel på första rundan.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Vad hindrar dig från att sätta näst sista objektivet på ett ställe som passar de flesta deployment kartorna? Oavsett vem som får välja sida så vet ju båda vem det är som får välja under hela processen.
Absolut kan man sprida sina 3 så gott det går. Men det går alltid att vikta med sista så man är nästan garanterad 2-3 i sin deploy.
Tänk på att vanguard och "quarters" är fixerade hörn och inte valfritt hörn, även om de är vänster respektive höger hörn.
Tänk på att vanguard och "quarters" är fixerade hörn och inte valfritt hörn, även om de är vänster respektive höger hörn.
-
Johannesson
Fast då kan den som lägger ut sista objektivet "jämna ut" det genom att t.ex. lägga i motsatt hörn, eller på något annat sätt se till att objektiven ligger relativt jämnt spridda.Bengt skrev:Vad hindrar dig från att sätta näst sista objektivet på ett ställe som passar de flesta deployment kartorna? Oavsett vem som får välja sida så vet ju båda vem det är som får välja under hela processen.
Hur man än lägger ut om man följer regelboken kan den som lägger sista objektivet se till att man får fler objektiv än motståndaren i sin deployment och dessutom hyfsat stor chans att göra få det i en deployment som man helst vill ha också.
+1 på Pers idé!
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
Jo jag satt och glodde en stund på deployment kartorna innan jag gav mig in i debatten.LillePer skrev:Absolut kan man sprida sina 3 så gott det går. Men det går alltid att vikta med sista så man är nästan garanterad 2-3 i sin deploy.
Är kanske lite komplicerat, men vad tror ni om att flippa A och B på "4. Hammer and Anvil" (så den speglar "1. Spearhead Assault") och "5. Front-line Assault" (så den speglar "2. Dawn of War") och sen välja A eller B innan tärningen för karta slås?
Låter väl mycket mer komplicerat? Och man kan helst plötsligt få en riktigt dålig deployment för att "B" på just den typen av deploy var kass. Tar bort valet av deploy och gör till mer lotteri.
Mycket enklare isåfall att låta den som placerat först välja deploy.
(Med det inte sagt att det är rätt lösning, alla idéer är bra idéer!)
Mycket enklare isåfall att låta den som placerat först välja deploy.
(Med det inte sagt att det är rätt lösning, alla idéer är bra idéer!)
Tänkte mest att det uppmuntrar att göra en mer balanserad objektiv layout. Ska man dra det till sin spets tycker jag inte det är helt fel att låta en person bygga bordet, terräng såväl som objektiv, och låta den andra välja sida.LillePer skrev:Låter väl mycket mer komplicerat? Och man kan helst plötsligt få en riktigt dålig deployment för att "B" på just den typen av deploy var kass. Tar bort valet av deploy och gör till mer lotteri.
Kul idé, kanske lite för tidskrävande på turneringar?
Behöver inte bli såklart, men spelare gillar att ta tid på sig
Behöver inte bli såklart, men spelare gillar att ta tid på sig