Rykten om ny 40K edition och GW generellt
Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt
Tyraniderna ser farligare ut!
Helt immuna mot Morale inom synapse, snabbare enheter och en Swarmlord som käkar upp den nuvarande Swarmlorden till frukost!
Helt immuna mot Morale inom synapse, snabbare enheter och en Swarmlord som käkar upp den nuvarande Swarmlorden till frukost!
Och ber om en till...Kaptenen skrev:Tyraniderna ser farligare ut!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Monster v monster lär bli rätt korta fights.
Var står det? Jag hittar bara att du får skjuta ur närstrid... Eller är det tänkt att du får skjuta en gång i skyttefasen om du står låst i närstrid?Spell Familiar skrev:Alltså pistol-regeln verkar svårt nice! Klart man får skjuta i närstrid.
"Nej nej nu ska vi bara kramas så du får bara använda din lilla kniv inte din plasmapistol."
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
-
Elevatorlake
Står i artikeln om shooting phase.Serpent skrev:Var står det? Jag hittar bara att du får skjuta ur närstrid... Eller är det tänkt att du får skjuta en gång i skyttefasen om du står låst i närstrid?Spell Familiar skrev:Alltså pistol-regeln verkar svårt nice! Klart man får skjuta i närstrid.
"Nej nej nu ska vi bara kramas så du får bara använda din lilla kniv inte din plasmapistol."
https://www.warhammer-community.com/201 ... ge-post-4/
You also can’t shoot if there is an enemy with 1″ of you. The exception to this rule is pistols. Models with these hand-held firearms can shoot at the closest enemy target in the Shooting phase, even if they themselves are locked in combat! This is going to make characters with pistols <cough-Cypher-cough> incredibly deadly up-close.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Vad jag förstått så är +1A för extra närstridsvapen borta, ersatt av att pistoler får skjuta i närstrid och att vissa vapen (tex Chainsword) ger en extra attack.
+1A för charge verkar också borta, typ ersatt av att den som chargar slår först.
Skytteenheter som har A1 i statsen, tex Tactical Marines, Guardsmen eller Termagaunts, blir riktigt ruttna i närstrid om det stämmer. 1 Attack, that's it.
Samtidigt har dedikerade närstridsenheter 3-4 eller mer.
Genestealers har tex 4 om enheten är över 10 gubbar, då har vi inte sett tex Orker, Berserkers, Bloodletters, Daemonetter eller Harlequins ännu.
Det blir blodbad när de kommer fram!
Men skytte känns också boostat, så jag tror att det kommer dö modeller likt aldrig förr!
+1A för charge verkar också borta, typ ersatt av att den som chargar slår först.
Skytteenheter som har A1 i statsen, tex Tactical Marines, Guardsmen eller Termagaunts, blir riktigt ruttna i närstrid om det stämmer. 1 Attack, that's it.
Samtidigt har dedikerade närstridsenheter 3-4 eller mer.
Genestealers har tex 4 om enheten är över 10 gubbar, då har vi inte sett tex Orker, Berserkers, Bloodletters, Daemonetter eller Harlequins ännu.
Det blir blodbad när de kommer fram!
Men skytte känns också boostat, så jag tror att det kommer dö modeller likt aldrig förr!
Någon som vågar spekulera i hur metat kommer se ut? Nu när man inte längre kan "gömma" närstridsenheter i close combat känns gunlines med köttsköldar ganska hårt. Men köttsköldarna kommer iof att smälta snabbare oxå..
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Min spontana känsla är att skytte kommer dominera iom att det var bättre redan innan och (enligt mig) verkar fått mer boost än cc. Dock kan detta enkelt balanseras om om skytte-vapnen faktiskt kommer poängsättas rätt och rimligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Det som jag ser skulle kunna påverka stort hur metagamet blir är hur snabba och tåliga närstridsenheter och/eller deras transporter är samt om många har alternativa och bra deployment regler.
Som det verkar nu så är skytte bättre än innan men om skytteenheterna inte riktigt får tid att göra sin grej fören närstridsgubbarna är i ansiktet så kan det bli mycket mer balanserat.
Men om det är så att närstridsgubbar är för långsamma och transporter är för klena så kan det bli ännu mer en skytte edition eftersom det verkar som tuffa dödstjärnor som stackar buffar ifrån olika codexar och spells är ett (hemskt) minne blott.
Som det verkar nu så är skytte bättre än innan men om skytteenheterna inte riktigt får tid att göra sin grej fören närstridsgubbarna är i ansiktet så kan det bli mycket mer balanserat.
Men om det är så att närstridsgubbar är för långsamma och transporter är för klena så kan det bli ännu mer en skytte edition eftersom det verkar som tuffa dödstjärnor som stackar buffar ifrån olika codexar och spells är ett (hemskt) minne blott.
Senast redigerad av 1 fauh, redigerad totalt 22 gånger.
-
Elevatorlake
Jag hoppas på tillgång till olika sätt att boosta snabbheten för att främja assaultenheter, typ specialregeln som swarmlord har.
Det är ju en sak att ha assaultenheter som wreckar face i närstrid men om de ska footslogga med 6"+1d6" över hela bordet till den där j*vla gunlinen så hjälper ju inte det. Hur många A man än har så spelar det ingen roll när man ligger i leran med ansiktet nedåt och är fylld med bly (eller vad de nu skjuter om 38 000 år).
Jag tycker gw verkar öppna för de möjligheterna i och med att de släpper på begränsningen att inte få göra assault i samma runda som man gör ett specialmove (deep strike, disembark osv.).
I aos är det ju inte ovanligt med sådant. T.ex. destructions extra move på 1d6" (utöver vanligt move och charge) som även kan kombineras med vissa ironjawzformationer som ger engångsmove på 15" för vissa enheter eller 1d6" extra move som stackar med destructionbonusen.
Vore kul med karaktärer som ger 1d6" extra move åt enheter inom 6" och liknande specialregler.
Det är ju en sak att ha assaultenheter som wreckar face i närstrid men om de ska footslogga med 6"+1d6" över hela bordet till den där j*vla gunlinen så hjälper ju inte det. Hur många A man än har så spelar det ingen roll när man ligger i leran med ansiktet nedåt och är fylld med bly (eller vad de nu skjuter om 38 000 år).
Jag tycker gw verkar öppna för de möjligheterna i och med att de släpper på begränsningen att inte få göra assault i samma runda som man gör ett specialmove (deep strike, disembark osv.).
I aos är det ju inte ovanligt med sådant. T.ex. destructions extra move på 1d6" (utöver vanligt move och charge) som även kan kombineras med vissa ironjawzformationer som ger engångsmove på 15" för vissa enheter eller 1d6" extra move som stackar med destructionbonusen.
Vore kul med karaktärer som ger 1d6" extra move åt enheter inom 6" och liknande specialregler.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets