Alternativ till komp, ITC-inspirerat
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Tänkte bolla en tanke jag lekt med.
Komp i all ära, men det tar mkt tid att updatera den och nackdelen med den är att man inte kan spela med vissa modeller för att de är för bra. Eller du kan spela med dem OM du fyller resten av listan med skräpmodeller du inte ens vill äga.
Vad är då lösningen? Min tanke är att man går in och "lagar"/ändrar vissa USR(universal special rules) samt statlines. Att gå in och ändra hur charges funkar är nog ett lite väl stort ingrepp, men de andra sakerna kan man pilla med.
Tanken är alltås inte att jämna ut ojämnheter med minimal inverkan på grundspelet. Det är att rätta till GW:s oförmåga till balanserat spel.
Ex. på saker jag funderat på:
USR
- Hit & run, för att h&r:a så skall man vinna en roll-off majority-initiativ vs majority initiativ.
- Specialregler Stealth, Shrouding, Tankhunter mm. räknas enbart för den modellen som har reglen. De smittar alltså inte.
- Feel no pain failar precis som Reanimation protocol alltid på 1,2 & 3.
Magi:
- Varje trollare/brotherhood generear 1 warpcharge oavsett lvl. Levlar anger hur många spells man får.
- Man kan aldrig trolla på bättre än 4+.
- Invis -> -2 BS & WS när man skjuter/slår på enheten.
- osv.
Generellt
- Rerolls blir aldrig bättre än 2+ / 4+. Detta gäller to-hit, to-wound, saves osv.
- Stomp försvinner.
Eldar:
- Jetbikes kan enbart köpa ett special vapen per 3 bikes i enheten.
Tau
- Riptidewing får inte skjuta dubbelt och får inte +1 bs
- Markerlight sänker cover med 1 per lampa
- SMS tappar ignore LOS.
CD
- Incursion får inte inte +1/-1 på stormen.
osv. osv.
Detta är bara ett typexempel på relger som skulle kunna ändras. Utformingen kommer bli en lång pdf där man delar upp allt i kapitel såsom codexar, USR:s, osv. Spontant kommer det bli ett väääldigt långt dokument och frågan är hur nära nästa edition ligger i tiden.
Jag vill inte ändra kostnader för enheter, jag vill inte buffa enheter. Jag vill bara tona ned det som är överlägset bättre än annat.
Ett eventuellt genomförande kommer första hand vara min samt kanske någon annans uppfattning om hur saker 'borde' vara, det blir snabbare på det viset än om allt skall disskuteras fram och tillbaka. När ett utkast sedan är klart så snyggar vi som community till det hela.
Är detta inressant? Är det genomförbart? Är det lönt?
Komp i all ära, men det tar mkt tid att updatera den och nackdelen med den är att man inte kan spela med vissa modeller för att de är för bra. Eller du kan spela med dem OM du fyller resten av listan med skräpmodeller du inte ens vill äga.
Vad är då lösningen? Min tanke är att man går in och "lagar"/ändrar vissa USR(universal special rules) samt statlines. Att gå in och ändra hur charges funkar är nog ett lite väl stort ingrepp, men de andra sakerna kan man pilla med.
Tanken är alltås inte att jämna ut ojämnheter med minimal inverkan på grundspelet. Det är att rätta till GW:s oförmåga till balanserat spel.
Ex. på saker jag funderat på:
USR
- Hit & run, för att h&r:a så skall man vinna en roll-off majority-initiativ vs majority initiativ.
- Specialregler Stealth, Shrouding, Tankhunter mm. räknas enbart för den modellen som har reglen. De smittar alltså inte.
- Feel no pain failar precis som Reanimation protocol alltid på 1,2 & 3.
Magi:
- Varje trollare/brotherhood generear 1 warpcharge oavsett lvl. Levlar anger hur många spells man får.
- Man kan aldrig trolla på bättre än 4+.
- Invis -> -2 BS & WS när man skjuter/slår på enheten.
- osv.
Generellt
- Rerolls blir aldrig bättre än 2+ / 4+. Detta gäller to-hit, to-wound, saves osv.
- Stomp försvinner.
Eldar:
- Jetbikes kan enbart köpa ett special vapen per 3 bikes i enheten.
Tau
- Riptidewing får inte skjuta dubbelt och får inte +1 bs
- Markerlight sänker cover med 1 per lampa
- SMS tappar ignore LOS.
CD
- Incursion får inte inte +1/-1 på stormen.
osv. osv.
Detta är bara ett typexempel på relger som skulle kunna ändras. Utformingen kommer bli en lång pdf där man delar upp allt i kapitel såsom codexar, USR:s, osv. Spontant kommer det bli ett väääldigt långt dokument och frågan är hur nära nästa edition ligger i tiden.
Jag vill inte ändra kostnader för enheter, jag vill inte buffa enheter. Jag vill bara tona ned det som är överlägset bättre än annat.
Ett eventuellt genomförande kommer första hand vara min samt kanske någon annans uppfattning om hur saker 'borde' vara, det blir snabbare på det viset än om allt skall disskuteras fram och tillbaka. När ett utkast sedan är klart så snyggar vi som community till det hela.
Är detta inressant? Är det genomförbart? Är det lönt?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Det här är spännande tycker jag!
En tanke jag haft är att förtydliga när regler sprider sig och inte. Många USR i regelboken är formulerade "a model with this rule" kontra "if all models in a unit" kontra "if one model in a unit has this rule". Tyvärr tappade gw bort detta på vägen och gjorde felbedömningar vilka regler som ska spridas och inte (stealth, shrouded hit&run). Förslaget är att lägga till denna formulering på alla regler och ändra några.
Frågan är om det är värt med tanke p att 8th ed kan vara antågande?
En tanke jag haft är att förtydliga när regler sprider sig och inte. Många USR i regelboken är formulerade "a model with this rule" kontra "if all models in a unit" kontra "if one model in a unit has this rule". Tyvärr tappade gw bort detta på vägen och gjorde felbedömningar vilka regler som ska spridas och inte (stealth, shrouded hit&run). Förslaget är att lägga till denna formulering på alla regler och ändra några.
Frågan är om det är värt med tanke p att 8th ed kan vara antågande?
Re: Alternativ till komp, ITC-inspirerat
Tycker du är inne på HELT RÄTT spår Olof!
Mina tankar är:
USR
Inga regler smittar. Alla i enheten måste ha regeln för att få använda den.
ICs
Tas bort. En karaktär kan aldrig joina en enhet, såvida det inte står att den måste vara där (såsom gamla green tide).
MAGI
Kan aldrig kasta på bättre än 4+.
Perils på any double.
TERRÄNG
Hela basen i terräng, som på LBK.
RE-ROLLS
Tas bort ur spelet, oavsett anledning till att man har reroll.
Mina tankar är:
USR
ICs
Tas bort. En karaktär kan aldrig joina en enhet, såvida det inte står att den måste vara där (såsom gamla green tide).
MAGI
Perils på any double.
TERRÄNG
RE-ROLLS
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Alternativt att modellen faktiskt måste vara minst 25% covered för att få cover ifrån terrängen. Då är det inte viktigt att så med hela basen i terräng men du kan inte tåa i cover eftersom du i 99 fall av 100 inte kommer ha tillräckligt med cover. Ofta snackar vi väl om att det är MCs och skit som står och tåar terräng?Flogger skrev:Tycker du är inne på HELT RÄTT spår Olof!
Mina tankar är:
USR
ICs
MAGI
Perils på any double.
TERRÄNG
RE-ROLLS
Blir iofs klurigt för skogar eftersom man brukar få flytta på träden men det kanske går att fixa på något annat sätt?
Senast redigerad av 1 fauh, redigerad totalt 9 gånger.
Att man inte får joina ICs är väl väldigt fördelaktigt för codexar med bra solo gubbar (typ Bike Chaptermaster, Juggerlord etc.) medan typ dåliga gubbar som Necron Chefar eller typ Commisars blir helt genomsämst.
Kanske sätta en begränsning på hur många ICs som kan joina en enhet? (Max 1 kanske?).
Sen väck med Battle Brother alliering. Inget åka i varandras poddar, inget att joina sina Draigos med centstjärnor. Du kan få ha synergi mellan dina enheter i din codex men inte dra nytta av andras codexar. Samma med SM du får inte joina karaktärer ifrån olika chapters.
Man skulle kunna gå vidare och säga att man inte får hoppa in i enheter ifrån andra detachments om man verkligen vill täppa till hål.
Kanske sätta en begränsning på hur många ICs som kan joina en enhet? (Max 1 kanske?).
Sen väck med Battle Brother alliering. Inget åka i varandras poddar, inget att joina sina Draigos med centstjärnor. Du kan få ha synergi mellan dina enheter i din codex men inte dra nytta av andras codexar. Samma med SM du får inte joina karaktärer ifrån olika chapters.
Man skulle kunna gå vidare och säga att man inte får hoppa in i enheter ifrån andra detachments om man verkligen vill täppa till hål.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tror spontant att detta är ovärt att ge sig in på med 8:th på tapeten inom ett år och när det redan finns ett par fungerande kompmallar. Vill man spela något likt detta är det kanske bara bättre att acceptera ITC-reglerna?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
fauh skrev:Att man inte får joina ICs är väl väldigt fördelaktigt för codexar med bra solo gubbar (typ Bike Chaptermaster, Juggerlord etc.) medan typ dåliga gubbar som Necron Chefar eller typ Commisars blir helt genomsämst.
Absolut. Max 1 IC per enhet och man får inte joina andra factions än sin egna, då har vi nog kommit en bra bit på vägen.
Jag gillar tänket men håller med Tröger.
Om det körs på ändå kan vi lägga till att
- Warpspiders bara får hoppa en gång.
- Att enheter bara får göra max två förflyttningar.
- Max tre detachments men inga allies.
Exempelvis...
Exempelvis...
Inga allies tycker jag inte tillför något om man redan har tagit bort battle brothers regeln.leidstedt skrev:Jag gillar tänket men håller med Tröger.
Exempelvis...
Räknar med att GW fixar 40k precis som de fixade WFB (som bara blev bättre i och med AoS).
Om en 8th edition är på gång så tror jag det blir bra. Hoppas det iaf.
Om en 8th edition är på gång så tror jag det blir bra. Hoppas det iaf.